Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Czy GDI to przyszłość?

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Citroen: Wtrysk bezpośredni Jedną z możliwości polepszenia efektywności pracy silnika jest optymalizacja przebiegu procesu spalania mieszanki w cylindrach.

Jednym z kierunków polepszenia efektywności działania silnika spalinowego są prace nad optymalizacją przebiegu procesu spalania mieszanki w cylindrach. Fot. Citroen: Wtrysk bezpo¶redni

 

Drogą do osiągnięcia tego celu jest precyzyjne wytworzenie mieszanki palnej z zastosowaniem bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindrów pod wysokim ciśnieniem GDI  /Gasoline Direct Injection/. Niewątpliwą zaletą tego silnika jest niższe o 20 procent zużycie paliwa.

Fot. Citroen: Wtrysk posredni

Mniejsze zużycie paliwa jest osiągane dzięki spalaniu ubogiej mieszanki. Zapłon takiej mieszanki jest możliwy dzięki specjalnemu ukształtowaniu komory spalania. W pobliżu świecy zapłonowej wytwarza się strefa bogatszej, łatwo zapalnej mieszanki, od której płomień rozprzestrzenia się na obszary mieszanki ubogiej. Gdy potrzebne jest wytworzenie pełnej mocy, silnik spala mieszankę o składzie stechiometrycznym.

 

W porównaniu z silnikami konwencjonalnymi,  silniki GDI mają jeszcze jedną zaletę. Jest nią obniżona emisja dwutlenku węgla oraz niskie stężenie tlenków azotu podczas pracy silnika z częściowymi obciążeniami.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości