Czy olej napędowy będzie jeszcze droższy?

(mj/ip)
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
Odpowiedź na to pytanie zależy od nowych unijnych podatków na energię. Szacuje się, że olej napędowy może być droższy o jedną dziesiątą, zaś autogaz, aż o jedną trzecią.

W ostatnim czasie Parlament Europejski zaakceptował projekt zmiany zasad opodatkowania zaprezentowany przez Komisję

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

Europejską. Zasady te mają na celu dostosowanie unijnego systemu opodatkowania energii do zobowiązań UE w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Założenie jest następujące: kraje UE dostałyby możliwość decydowania o tym, w jaki sposób rozłożyć podatki, tzn. czy zmniejszyć opodatkowanie benzyny, cz też zwiększyć opodatkowanie Diesla. Ważne jest, aby mieściły się one w poniżej wymienionych minimach.

Paliwo

Aktualna cena za 1000 l w euro

Minimalna cena po zmianach za 100 l w euro

Benzyna

330

330

Olej napędowy

359

412

LPG

125

Stopniowy wzrost aż do 500

 

Nowe stawki podatków w Unii Europejskiej zależeć mają od ilość zużywanej energii, a dodatkowo także od wydajności paliwa i emisji CO2. Wedle stanowiska PE nowe regulacje „nie powinny prowadzić do utraty uprzywilejowanej pozycji oleju napędowego wobec benzyny”. Przeciw tym zmianom protestowali już Niemcy, którzy wyliczyli, iż wg nowych regulacji - olej napędowy zdrożałby u naszych zachodnich sąsiadów o 31 eurocentów.

Dlaczego UE decyduje się na taki krok? Przede wszystkim obecna dyrektywa o opodatkowaniu energii nie pozwala krajom UE skutecznie realizować polityki energetycznej w założonym wcześniej zakresie, zwłaszcza w dziedzinie ograniczenia emisji CO2. Na dodatek, niektóre paliwa są opodatkowane korzystniej niż ich ekologiczne zamienniki. Przykładowo możemy wziąć pod uwagę węgiel o najniższym opodatkowaniu i etanol o najwyższym. Obecnie obowiązująca dyrektywa w znaczący sposób dyskryminuje źródła odnawialne, gdyż są one opodatkowane wedle takiej samej stawki, co źródła energii, które mają za zadanie zastępować. Idealnym przykładem jest biodiesel, który opodatkowany jest tak samo jak olej napędowy. Dziś stawka zależy od ilości paliwa, nie zaś od zawartości energii, stąd źródła odnawialne są bardziej obciążone podatkami. Nowa dyrektywa ma to zmienić i uzależnić obciążenia od zawartości energii w danym paliwie.

Ostatnim plusem wprowadzenia nowej dyrektywy ma być zaprzestanie takiej interpretacji podatków krajów członkowskich, która może powodować podwójne opodatkowanie. Obecnie wiele krajów członkowskich zdecydowało się na podatki oparte na emisji CO2. Dzięki unijnej regulacji zasady byłyby jednolite, co stworzyłoby przejrzyste i równe reguły dla przemysłu. Dąży się do braku opodatkowania źródeł odnawialnych, dając im przewagę nad paliwami tradycyjnymi.

Warto dodać, iż 9 nowych państw członkowskich, w tym Polska, będzie korzystać z okresu przejściowego do 2020 roku, w którym to nie będą musiały wprowadzać elementu opartego na emisji CO2.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty