Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Czy w Polsce ruszy produkcja kolejnych aut?

Data publikacji: Autor: Adam Mirosiński

FSE 01

Zarówno płyta podłogowa jak i nadwozia auta produkowane jest w Tychach. Bazą do powstania nowości jest bowiem Fiat 500. Finalny montaż odbywa się w Bielsku-Białej. Silnik elektryczny o mocy 45 KM ma umożliwić pokonanie dystansu około 100 km na jednym ładowaniu, natomiast prędkość maksymalna ma wynosić 135 km/h. Naładowanie pojazdu ze zwykłego garażowego gniazdka potrwa około 6 godzin.

fot. FSE Prognozowanie tego, co wydarzy się w motobranży, czasem przypomina wróżenie z fusów, ale pewne trendy są na tyle wyraźne, że nie chodzi o to „czy”, ale „kiedy”. Co więc wydarzy się w Polsce i na świecie w ciągu najbliższych 3-5 lat?

Kiedy w latach 80. Alain Prost i Ayrton Senna rządzili na torach F1 nikt nie przypuszczał, że trzy dekady później autonomiczne Audi wykręci lepsze czasy od osiąganych przez kierowców wyścigowych. Niewielu też było w stanie przewidzieć, że po halach zakładów FSO w Warszawie będzie hulał wiatr, podczas gdy między 1980 a 1985 rokiem fabrykę opuszczało co miesiąc około 2,5 tys. Polonezów. Tak długa perspektywa utrudnia bowiem tworzenie sensownych prognoz. W krótszym okresie przewidywania są bardziej realne. A więc…

Samochody z Polski

Prognozowanie tego, co wydarzy się w motobranży, czasem przypomina wróżenie z fusów, ale pewne trendy są na tyle wyraźne, że nie chodzi o to „czy”, ale „kiedy”.  Co więc wydarzy się w Polsce i na świecie w ciągu najbliższych 3-5 lat?

Źródło: MotoBarometr 2016, Exact SystemsZ raportu Exact Systems „MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive” wynika, że aż 28 proc. przedstawicieli sektora automotive liczy na produkcję nowego modelu samochodu w Polsce w ciągu trzech lat. Taki optymizm to pochodna trwającego w ostatnim czasie boomu inwestycyjnego, którego efektem jest m.in. fabryka silników Toyoty i Daimlera w naszym kraju. Przedsiębiorcy liczą, że kolejny krokiem będzie wytwarzanie całych pojazdów. Zagrożenie mogą jednak stanowić inne kraje. 48 proc. przedstawicieli motoryzacji obawia się umacniającej się pozycji Słowacji, Węgier i Czech, konkurujących z Polską kosztami pracy, położeniem geograficznym czy ulgami podatkowymi.

Redakcja poleca:

Testujemy hybrydowego crossovera Toyoty
800 km na jednym baku. Czy to możliwe?

Punkty karne w sieci. Jak sprawdzić?

„Inwestycje, które zdaniem zapytanych przez nas przedstawicieli automotive są główną składową szybkiego wzrostu sektora, nabrały wyjątkowego rozpędu. Jak podaje Polska Agencja Inwestycji i Handlu, motoryzacja w 2016 roku była najbardziej dynamicznym sektorem pod względem wartości zlokalizowanych w naszym kraju inwestycji zagranicznych, która wyniosła ponad 916 mln euro. Na taki urodzaj inwestycyjny liczą producenci motoryzacyjni także w tym roku, co jest jak najbardziej uzasadnione” – stwierdza Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems. Jego zdaniem powoli zmienia się percepcja Polski. „Projekty Daimlera, Toyoty i LG pokazują, że nie jesteśmy tylko montownią, lecz atrakcyjnym miejscem na inwestycje w nowe technologie, bo silniki to najbardziej zaawansowane rozwiązania. Polska między innymi wymieniana jest w gronie faworytów jako lokalizacja centrum logistycznego Mercedesa czy też fabryki Tesli” – mówi Jacek Opala.

Zobacz także: Jak bezpiecznie kupić używany samochód?

Prognozowanie tego, co wydarzy się w motobranży, czasem przypomina wróżenie z fusów, ale pewne trendy są na tyle wyraźne, że nie chodzi o to „czy”, ale „kiedy”.  Co więc wydarzy się w Polsce i na świecie w ciągu najbliższych 3-5 lat?

Źródło: MotoBarometr 2016, Exact SystemsJakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przekonuje, że chociaż na perspektywy rozwoju branży wpływa znacząco nasze położenie geograficzne, to bez dobrej infrastruktury transportowej Polska nie miałaby szans jako potencjalny kandydat do lokowania produkcji, która w dużej mierze jest przeznaczana na eksport. „O ile jeszcze kilka lat temu – z uwagi na kiepski stan sieci drogowej i kolejowej – nasze położenie geograficzne było jedynie potencjalną zaletą, to obecnie sytuacja bardzo się zmieniła. Sieć dróg na zachód jest bardzo dobra. Widać też szansę w najbliższym czasie na jej rozwój w kierunku południowym – drogę S-3 do Czech i S-69 na Słowację” – wyjaśnia Jakub Faryś. Przestrzega też, że chociaż zyskaliśmy już istotne miejsce na motoryzacyjnej mapie Europy, to nasza konkurencja nie śpi i ciągle musimy dbać o zachowanie obecnych inwestycji i walczyć o pozyskanie nowych.

Na prąd, na wodór?

Przedstawiciele polskiej branży motoryzacyjnej pytani, czy w ciągu najbliższych 5 lat samochody z tradycyjnym napędem mogą zostać wyparte przez auta z napędami alternatywnymi twierdzą, że do tego nie dojdzie. Optymizm w tej kwestii wyraziło tylko 14 badanych przez Exact Systems Polaków. Dla porównania – o tym, że pojazdy elektryczne lub na wodór mają szansę zastąpić te zasilane benzyną, olejem napędowym i LPG, jest przekonany co piąty Czech oraz co trzeci Słowak. Najostrożniej do alternatywnych napędów podchodzą Niemcy (87 proc. jest zdania, że nadchodzące 5 lat to za krótka perspektywa), a najoptymistyczniej Rosjanie, których ponad połowa uważa, że już wkrótce napędy alternatywne wyprą te tradycyjne.

FSE 01

Zarówno płyta podłogowa jak i nadwozia auta produkowane jest w Tychach. Bazą do powstania nowości jest bowiem Fiat 500. Finalny montaż odbywa się w Bielsku-Białej. Silnik elektryczny o mocy 45 KM ma umożliwić pokonanie dystansu około 100 km na jednym ładowaniu, natomiast prędkość maksymalna ma wynosić 135 km/h. Naładowanie pojazdu ze zwykłego garażowego gniazdka potrwa około 6 godzin.

fot. FSE

FSE 01

Zarówno płyta podłogowa jak i nadwozia auta produkowane jest w Tychach. Bazą do powstania nowości jest bowiem Fiat 500. Finalny montaż odbywa się w Bielsku-Białej. Silnik elektryczny o mocy 45 KM ma umożliwić pokonanie dystansu około 100 km na jednym ładowaniu, natomiast prędkość maksymalna ma wynosić 135 km/h. Naładowanie pojazdu ze zwykłego garażowego gniazdka potrwa około 6 godzin.

fot. FSE

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Marek Rudnik (gość)

    Poza produkcją doskonale rozwijamy się w takich chociażby segmentach rynku jak wypożyczalnie. Panek chociażby rozwija się niezwykle dynamicznie i z roku na rok stawia na co raz nowsze rozwiązania.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości