Istnieje w Polsce całkiem spora grupa ludzi, którzy nowego samochodu nie kupią nigdy. Wielu z nich na to po prostu nie stać, ale spora część uważa, że kupno nowego auta z finansowego punktu widzenia jest bez sensu.
Od dawna jesteśmy przekonani, że samochód nawet dziesięcioletni może z powodzeniem sprawować się nienagannie, jeśli znajdował się w dobrych rękach i o niego dbano. Chodzi o terminową wymianę zużytych części, terminową wymianę oleju, spokojny sposób jazdy. Trzeba od razu powiedzieć, że w grę wchodzi auto kupowane od pierwszego, w najgorszym razie od drugiego właściciela. Pojazd powinien mieć udokumentowane naprawy i przeglądy w książce serwisowej, najlepiej jeśli nigdy nie uczestniczył w wypadku.
Na rynku używanych samochodów wybór jest bardzo duży. Jeżeli najtańsze nowe samochody np. Hyundai Atos, Fiat Panda, Dacia Logan i Chevrolet Spark kosztują prawie 30 tys. zł, to za tę sumę, a nawet mniejszą, można z powodzeniem kupić niezły, większy i bezpieczniejszy używany
samochód, trzeba tylko taką alternatywę rozważyć i podjąć decyzję.
Najracjonalniejszy jest zakup używanego samochodu w wieku do 3 lat. Wtedy największa jest utrata wartości (dochodzi do 60 proc. wartości nowego), a więc całkiem młody pojazd można nabyć za dużo niższą cenę. Nie dość że samochód będzie tańszy, to jeszcze sprawdzony. Co się miało w nim popsuć, to się popsuło, ale z naprawami na gwarancji męczył się poprzedni właściciel.
Wszak jest jeden problem. Samochodów w wieku do 3 lat na rynku jest niewiele. Prawdziwy wybór zaczyna się dopiero w 5-latkach i starszych.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Ceny samochodów z wyższych klas spadają z upływem lat znacznie prędzej niż ceny samochodów najtańszych. Dochodzi nawet do paradoksu, polegającego na tym, że kilkuletnie duże auto o dużym litrażu kosztuje tyle samo albo nawet mniej niż samochód mały. Naturalnie wytłumaczenie zjawiska nie jest trudne, bo wszystko sprowadza się do relacji popytu i podaży, a ta wynika z kosztów utrzymania. Dzisiaj nie jest sztuką samochód kupić, lecz go utrzymać.
Już za 25-30 tys. zł można sobie kupić nawet Jaguara XJS, tyle że za byle jaki wjazd do serwisu trzeba będzie płacić cenę w tysiącach, a zużycie paliwa sięga 25l na 100 km. Trzeba więc zawsze mierzyć zamiary na siły, w przeciwnym razie skończyć się może utratą płynności finansowej domowego budżetu i zamiast jeżdżenia samochodem mamy kłopot.
Niektórzy nabywcy, którym zakup samochodu się nie udał, przestrzegają innych. Najwięcej informacji na ten temat można znaleźć w internecie. Wiele stron poświęconych jest opiniom użytkowników samochodów na temat samego pojazdu, ale też serwisu, komisów, dilerów itp. Kto jak kto, ale najwięcej o swoich samochodach wiedzą ich właściciele. Czy i co się psuje, ile kosztują części zamienne i serwis.
Jeszcze inni stosują wyjątkowo niekonwencjonalne metody. Po drogach Mazowsza poruszał się swego czasu samochód kupiony jako nowy w salonie, który na tylnej szybie miał napis: "Uwaga! Nie kupuj tego! Bardzo się psuje, nic nie wart. Ucz się na cudzych błędach."
Na giełdach w połowie lat 90. ludzie masowo robili sobie zdjęcia ze sprzedającymi, wychodząc z założenia, że jeśli samochód miałby być kradziony, to złodziej nie będzie się chciał uwiecznić na fotografii.
Ryzyko nieudanego zakupu można zminimalizować. Nikt nie musi kupować kota w worku. Profesjonalna ekspertyza rzeczoznawców kosztuje ok. 200 zł. Sprawdzenie w serwisie ok. 250 zł. W przypadku zakupu używanego samochodu, tak jak w życiu, najważniejsze jest wiedzieć, czego się nie wie, a potem próbować się dowiedzieć.
Andrzej Rudnicki, dyrektor Ekspert-Mot, rzeczoznawca
Wiele używanych samochodów jest po mniejszych lub większych wypadkach. Bywa, że z dwóch powypa-dkowych pojazdów robi się jeden spawając w połowie płytę podłogową. Jeżeli ktoś zastanawia się nad kupnem używanego auta powinien go dokładnie sprawdzić, albo najlepiej sprawdzenie takie powierzyć profesjonalistom. Nie należy też ulegać obiegowym opiniom, że najlepsze są np. diesle i turbodiesle, albo tylko samochody niemieckie. Najlepiej szukać po prostu auta w dobrym stanie technicznym.
Nowe auta w cenie do 30 tys. zł
Marka/model | cena (w zł) |
Fiat Seicento 1.1/54 KM | 24 100 |
Chevrolet Spark 0.8 52 KM | 26 990 |
Dacia Logan 1.4/75 KM | 28 850 |
Hyundai Atos 1.1/63 KM | 28 900 |
Fiat Panda 1.1/54 KM | 29 900 |
Źródło: Moto Express
Używane auta w cenie ok. 30 tys. zł
Marka/model | cena (w zł) |
Audi A3 1.8 2000 r. | 29 100 |
BMW 320 2.0TD 2000 r. | 30 000 |
Ford Mondeo 2.0 2002 r. | 29 800 |
Honda Civic 1.4 2004 r. | 30 000 |
Mercedes A 1.6 2002 r. | 29 500 |
Mercedes E 3.0TD 1996 r. | 26 000 |
Peugeot 206 1.4 2005 r. | 29 700 |
Renault Scenic 1.4 2003 r. | 30 000 |
Toyota Corolla 1.4 2004 r. | 29 500 |
VW Golf IV 1.4 2005 r. | 28 000 |
VW Passat 1.6 2002 r. | 28 000 |
Źródło: Info-Ekspert__
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?