Czy elektroniczne systemy zastąpią kierowcę?

(pp) źródło: Gazeta Prawna
Fot. Bosch
Fot. Bosch
Rozwój technologii obserwujemy niemal na każdym kroku. Najłatwiej zobaczyć to na przykładzie telefonów komórkowych, które w coraz mniejszym stopniu służą do przeprowadzania rozmów, stając się urządzeniami o funkcjach komputera, notatnika itd. Współczesne samochody także poddają się temu trendowi. Wystarczy spojrzeć na listę wyposażenia.

Samochód nie służy dzisiaj już tylko do przemieszczania si

Fot. Bosch
Fot. Bosch

ę z punktu A do punktu B. Coraz większy wpływ na współczesne pojazdy mają informatycy oraz elektronicy. Najnowszy Lexus LS posiada silnik odpowiedzialny za jazdę auta oraz... 40 innych, mniejszych silniczków elektrycznych, które obsługują pracę innych urządzeń zamontowanych na pokładzie tego pojazdu. Szereg procesorów czuwa natomiast nad min. zaśnięciem kierowcy, wykrywaniem przeszkód przed samochodem czy automatycznym utrzymywaniem się na swoim pasie ruchu.

**CZYTAJ TAKŻE

Systemy hamowania coraz doskonalszeUkład ESP ma 10 lat

**

A to dopiero początek. Jak informuje "Gazeta Prawna", z każdym rokiem wydatki koncernów motoryzacyjnych na rozwój i badania technologiczne rosną. Tylko Toyota w 2010 roku przeznaczyła na ten cel prawie 7 mld euro. To więcej niż np. Microsoft.

Od kilkunastu lat wszystkie koncerny prześcigają się w oferowaniu systemów poprawiających bezpieczeństwo. W tej kategorii prym wiedzie szwedzkie Volvo, które ostatnio przedstawiło swój najnowszy wynalazek - Pedestrian Detection (z ang. System Wykrywający Pieszych). Specjalna kamera umieszczona w przedniej części pojazdu stale analizuje pobocza, dzięki czemu wykrywa nagłe wtargnięcie pieszych na jezdnię.

Niemieckie marki (BMW, Audia, Mercedes) oferują za dopłatą system o nazwie Night Vision. Duży ekran na desce rozdzielczej wyświetla obraz z kamery umieszczonej, podobnie jak w Volvo, w przedniej części samochodu. Pozwala ona na wykrywanie w nocy ludzi, zwierząt, lub innych obiektów z odległości nawet 300 metrów, których ludzkie oko nie jest w stanie zauważyć.

Postęp technologiczny jest nieunikniony i takie systemy jak Pedestrian Detection czy Night Vision za kilka lat mogą stanowić podstawowe wyposażenie nowych samochodów. Jednak ingerując tak bardzo w rolę kierowcy możemy sobie zadać pytanie, czy nie odbierają one w ten sposób przyjemności z jazdy?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty