Czym jeżdżą Polacy?

Przemysław Pepla
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Jak wynika z danych opublikowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, od wielu miesięcy klienci, którzy decydują się na zakup nowego auta, wybierają pojazd marki Skoda. Jednak to nie auta czeskiego producenta dominują na naszych ulicach. Jaki zatem jest przeciętny polski samochód i czym jeżdżą Polacy?
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Obecnie, po polskich drogach porusza się około 17 milionów samochodów, co daje jeden z najwyższych wyników wśród państw Unii Europejskiej. Niestety, jak wskazuje w swoim raporcie Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, choć liczba rejestracji pojazdów w ostatnich latach wzrosła, to dynamika przyrostu znacząco zmalała. Zadecydował o tym przede wszystkim spadek liczby zarejestrowanych samochodów osobowych.

Co więcej, producentom aut coraz trudniej jest trafić w gusta polskich kierowców. - W ciągu ostatnich lat odnotowaliśmy zmianę upodobań klientów decydujących się na zakup nowych aut. Nie interesuje ich już podstawowy zakres wyposażenia, lecz domagają się dużej liczby opcji, pozwalających na personalizowanie własnego pojazdu - powiedział Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Liderem sprzedaży aut nowych w Polsce jest Skoda, której modele tylko w 2011 roku znalazły niemal 38 tys. nabywców. Co więcej, czeski producent utrzymuje najwyższe wyniki pod względem liczby klientów w Polsce już od 3 lat. Mimo to, pojazdy Skody nie dominują na naszych ulicach.

Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, najwięcej zarejestrowanych samochodów w Polsce jest takich marek, jak: Opel, Fiat, Volkswagen, Ford i Renault. Skąd zatem bierze się taka różnica w upodobaniach kierowców decydujących się na nowe auta, a statystyką wszystkich zarejestrowanych pojazdów w naszym kraju? - Obecna dominacja Skody to efekt bardzo dobrej oferty, a także postrzegania samochodów tej marki, do czego w dużym stopniu przyczyniło się powiązanie z Volkswagenem. W przeszłości tak nie było. Również w przypadku samochodów importowanych Skoda zajmuje odległe miejsce, co wynika właśnie ze struktury importu. Częściej sprowadzamy samochody starsze, a „stare” Skody nie były tak dobrze postrzegane – wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Segmentacja rynku samochodów w Polsce (2010):

Małe30,8%
Kompaktowe29,2%
Średnie16,8%
Luksusowe2,7%
Vany8,1%
SUV-y12,5%

źródło: Samar.pl

Jeśli zaś weźmiemy pod uwagę poszczególne modele, okazuje się, że w Polsce zarejestrowanych jest najwięcej pojazdów produkcji niemieckiej (dominują: Opel Astra, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Opel Corsa i Opel Vectra). Skąd może się brać ich duża ilość w naszym kraju? - Odpowiedź jest prosta. Zaufanie, potwierdzone licznymi rankingami, które wskazują, że auta niemieckie w grupach wiekowych, którymi Polacy są zainteresowani znajdują się w czołówce

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

rankingów. Poza tym, w przypadku Volkswagena, który jest ewidentnym liderem na rynku modeli używanych, zmiany modelowe nie są aż tak znaczne, co powoduje, że nawet jeżeli kupujemy auto poprzedniej generacji, to jest ono podobne do samochodu nowego, który aktualnie oferowany jest w salonie – wyjaśnia Drzewiecki.

Polacy w dalszym ciągu lubują się w małych i kompaktowych modelach, których liczba zdecydowanie przeważa nad autami pozostałych segmentów. Jak wskazuje w swoim raporcie Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, dominują przede wszystkim pojazdy o masie nie przekraczającej 1400 kg, pod których maską pracuje silnik o pojemności do 1.4-litra. Co ciekawe, odnotowano wysoki przyrost aut napędzanych jednostkami wysokoprężnymi, których liczba zwiększyła się o 16%, przy jednoczesnym spadku o 1,3% zainteresowania modelami zasilanymi przez motory benzynowe.

Podział samochodów w Polsce ze względu na pojemność silnika (2009 rok):

Do 1399 ccm7 693 414
1400 - 1999 ccm7 673 461
Powyżej 2000 ccm1 127 775

źródło: GUS

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Monitorowania Mediów od 1 stycznia do 31 maja 2012 roku, Polacy szukujący nowego auta w internecie kierowali się głównie jak najniższym zużyciem paliwa. Auto ekonomiczne – wielu poszukiwaczy czterech kółek powtarza te słowa jak mantrę. W analizowanym okresie pojawiło się w internecie prawie tysiąc razy. Cena auta też jest nie bez znaczenia – „tani samochód” wspominany był prawie 650 razy. Z opinii internautów wynika, że najlepszym sposobem na oszczędna jazdę jest montaż instalacji LPG. Benzyna i olej dyskutowane były ponad 20 tys. razy, głównie w kontekście cen. Pytanie „ile pali?” zadano ponad 600 razy. „Polakowi się nie przelewa więc wybiera to co solidne i niezawodne żeby nie wydawać co miesiąc pół pensji na naprawy” – zauważył jeden z internautów i poruszył w ten sposób ważną kwestię: jakie samochody wybierają Polacy?

Patrząc na to, jakich modeli jest w Polsce zarejestrowanych najwięcej, możemy dostrzec, że dominują auta o nadwoziu typu hatchback z segmentów B i C. Okazuje się, że pod tym względem nasz kraj nie różni się od pozostałych państw Unii Europejskiej, których kierowcy mają podobne gusta. - Popularność segmentów B i C można z jednej strony wiązać z szeroką ofertą i cenami, z drugiej zaś z zapotrzebowaniem aut przez firmy – mówi Drzewiecki. Dodaje on, że po wejściu Polski do UE, sytuacja na rynku uległa dużej zmianie, a dostępność pojazdów używanych wzrosła. Dlatego też, wielu kierowców, zamiast młodszego, lecz mniejszego auta, decydowało się na zakup większego i starszego pojazdu.

Najpopularniejsze marki w Polsce (pojazdy wyprodukowane po 1995 roku):

Opel1 236 297
Fiat1 153 911
Volkswagen1 130 852
Ford791 290
Renault713 905
Daewoo492 213
Skoda474 358
Toyota442 060
Audi370 758
Peugeot369 184

źródło: CEPiK, opracowanie pzpm.org.pl

O tym, jakie auta najczęściej poruszają się po naszych drogach, decyduje struktura importu pojazdów używanych. To właśnie one stanowią zdecydowaną większość ogólnej liczby samochodów w Polsce. W porównaniu z państwami Unii Europejskiej, współczynnik sprzedaży nowych aut na 1000 mieszkańców jest w naszym kraju niemal trzykrotnie niższy. Dlatego też, jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, średni wiek samochodu zarejestrowanego w Polsce to ok. 14,7 lat. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, jest to jednak zawyżony wynik, który nie odzwierciedla prawdziwej sytuacji. - W rzeczywistości średni wiek jest najprawdopodobniej niższy i oscyluje pomiędzy 11, a 12 lat. Co prawda, ostatnie miesiące przyniosły pogorszenie struktury pierwszych rejestracji, nie powinno to jednak zasadniczo wpłynąć na wiek sprowadzanego samochodu. Średnia wieku po raz pierwszy rejestrowanych aut wynosi dzisiaj nieco ponad 11 lat – mówi. Jego słowa potwierdzają także analizy ekspertów z portalu ogłoszeniowego moto.gratka.pl. Średni wiek oferowanych tam samochodów waha się pomiędzy 9, a 10 lat.

Najpopularniejsze modele w Polsce (zarejestrowane w latach 1995-2010):

Volkswagen Golf728 764
Opel Astra637 935
Volkswagen Passat473 429
Opel Vectra343 717
Opel Corsa323 115
Volkswagen Polo254 209
Fiat Seicento248 492
Fiat Punto242 077
Ford Escort241 295
Ford Mondeo239 213

źródło: CEPiK, opracowanie pzpm.org.pl

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Jednak bardziej niepokojąca od samego wieku jest tendencja, która wyraźnie wskazuje, że po wejściu Polski do Unii Europejskiej, auta w naszym kraju systematycznie się starzeją. Jeszcze w 2004 roku samochody w wieku 3-5 lat stanowiły 12% wszystkich, jakie były zarejestrowane. Tymczasem 6 lat później, ich liczba zmalała aż o połowę, przy jednoczesnym wzroście ilości pojazdów starszych.

Jednak zdaniem prezesa PZPM odwrócenie tej sytuacji jest możliwe, jeśli zostaną podjęte odpowiednie działania prawne. - Należy zastąpić obecną akcyzę opłatą uzależnioną od parametrów ekologicznych. Następnie, samochody firmowe powinny zostać zwolnione z podatku VAT. Mają one bowiem wielki wpływ na rynek aut używanych. Samochody flotowe w większości są dobrze serwisowane, a firmy odmładzają swój park maszyn średnio co 3 lata - tłumaczy Jakub Faryś.

- Abyśmy mogli zmienić strukturę wiekową musimy więcej zarabiać. Poza tym, sprzedaży nowych aut muszą sprzyjać przepisy, a obecnie preferują one raczej samochody używane. ponadto, system kontroli technicznej musiałby sprawnie działać, eliminując te auta, których koszty naprawy przekraczałyby ich wartość. Bez tego typu zmian nic się w Polsce nie zmieni – dodaje Drzewiecki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty