Wszystko
o samochodach

Porady / Naprawy

Czyszczenie (regeneracja) DPF-a. Jak, gdzie i za ile?

Data publikacji: Autor: Mariusz Zbyszyński

Fot. Janusz Wójtowicz DPF to skrót z ang. gasoline particulate filter, czyli filtr cząstek stałych. Montowany jest w układzie wydechowym silnika wysokoprężnego oraz (od niedawna) benzynowego. Jego zadaniem jest oczyścić spaliny z cząstek stałych, w których znajduje się m.in. niespalony węgiel (sadza). Zasada działania filtra jest dość prosta, cząstki stałe osiadają na ściankach, a także włóknach wykonanych z materiałów ceramicznych, metalu lub dedykowanego papieru.

Wraz z upływem kilometrów, cząstki gromadzą się i powodują stopniowe zapychanie się filtra. Na jego żywotność ma wpływ przede wszystkim stan techniczny posiadanego pojazdu, jakość paliwa, a także styl jazdy. Spora część aut posiada tryb regeneracji pasywnej zainstalowanego DPF-a, czyli samooczyszczenia, polegającego na katalitycznym spalaniu cząstek, w temperaturze wyższej niż 600°C.

Producenci montują również aktywne systemy wypalania, poprzez chwilową zmianę trybu pracy silnika, która powoduje wzrost emisji dwutlenku azotu, co w następstwie sprawia, że węgiel zawarty cząstkach utlenia się. Niestety pozostają jednak niepalne substancje, kumulujące się z biegiem czasu i tworzące popiół. Dlatego też, filtr systematycznie zapełnia się i efektywność procesu jego regeneracji spada. W momencie osiągnięcia pełnego poziomu napełnienia, system pokładowy wyświetla odpowiedni komunikat, a to oznacza wizytę w serwisie i wymianę DPF-a lub jego regenerację.

Redakcja poleca: Kodeks drogowy. Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu

Budowa filtra DPF

Fot. GM CompanyI nagle pojawia się problem, ponieważ koszt wymiany filtra na nowy jest bardzo wysoki i często właściciele aut decydują się na jego usunięcie, a to duży błąd. Za takie postąpienie grozi wysoki mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, ponieważ od tego momentu posiadany samochód nie spełnia norm emisji spalin.

Na szczęście w dzisiejszych czasach filtr można poddać regeneracji, dzięki temu w portfelu zostanie spora ilość gotówki, a naprawa odbędzie się zgodnie z literą prawa.

Czyszczenie filtra DPF

Jedną z metod jest czyszczenie ultradźwiękowe – skuteczne, ale dość ryzykowne. Wynika to z faktu, że wkład filtra wykonany jest z węglika krzemowego, który może zostać pokruszony w momencie użycia ultradźwięków.

Bezpieczniejszym i dokładniejszym rozwiązaniem, jest system hydrodynamicznego czyszczenia filtrów DPF. Pierwszym etapem prac regeneracyjnych jest demontaż części, co może nie być łatwe, ponieważ filtry montuje się np. tuż za silnikiem. Następnie specjalista dokonuje weryfikacji stanu, a dokładniej wkładu, przy użyciu np. endoskopu. Etap trzeci, to kąpiel w gorącej wodzie z dodatkiem środka zmiękczającego.

Na koniec DPF zostaje zamontowany w specjalistycznej maszynie, która wybija z kanalików popiół, używając do tego celu wody pod wysokim ciśnieniem. Płukanie trwa do momentu, aż wartości pomiarowe będą bliskie fabrycznie nowej części. Zazwyczaj zabieg trwa od 30 – 60 min. Na koniec filtr jest suszony, odnawiany odpowiednią farbą i montowany do samochodu.

A kiedy nowy DPF?

Specjaliści twierdzą, że taki proces przywraca opisywanej części stan fabryczny, wyjątkiem jest sytuacja, w której filtr jest uszkodzony mechanicznie np. stopiony w środku. Wtedy pozostaje tylko wymiana na nowy.

Warsztatów oferujących usługę ekologicznego czyszczenia filtrów DPF jest sporo, wystarczy zapoznać się z ich ofertą na stronach Internetowych. Wybierając fachowca, warto zwrócić uwagę na opinię klientów, ponieważ usługi nie zawsze wykonywane są w pełni profesjonalnie. Koszt regeneracji na terenie Warszawy to około 500 zł brutto -  w momencie kiedy filtr dostarczymy osobiście. Demontaż i montaż opisywanej części liczony jest dodatkowo i ustalany indywidualnie. Moim zdaniem warto.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Niewarto (gość)

    Niewarto, bo ta pseudoekologia to ściema. Wulkany powodują 60-70% zanieczyszczenia powietrza, kilkanaście procent elektrownie i fabryki. A auta kilka procent. Więc ten dym z diesla to nie ma żadnego znaczenia dla natury. DPF niszczy silnik i sam byłem tego ofiarą. Pogięło tłoki i korbowody, bo olej został rozcieńczony przez niedopalone paliwo przeznaczone na dopalanie filtra. Zniszczyło silnik, a nowy właściciel wstawił inny. Do tego nowa skrzynia itd itd. Przecież to wszystko trzeba wyprodukować. A jak produkcja to emisja CO2. Gdzie tu ekologia?

  • Niewarto (gość)

    Jak auto nie spełnia norm, bez DPF? Spełnia, bo swoje na własne życzenie badałem normę na stacji diagnostycznej. Dlaczego mi nie zabrali dowodu? A bo auto jest sprawne i praktycznie nie dymi.

  • Mirek (gość)

    Mi to się nigdy nie jeździło dobrze w dieslach, o wiele bardziej wolę benzynę. A że kupiłem teraz korando od razu w gazie to nie dość, że o pdf-y nie muszę się martwić to jeszcze dużo na stacjach nie zostawiam

  • cyryl (gość)

    Dobry warsztat ogranie wszystko, mi ostatnio za jednym razem wyczyścili dpf, zmienili olej filtry i klocki z delfi i spokój na jakiś czas

  • daxo (gość)

    Najlepiej to auto bez dpf czyli benzyniaka, a najlepiej hybryda. Ekologiczne i tanie w eksploatacji, taka c-hr nawet ładna jest

  • Marcel (gość)

    Niby tak daxo, ale kogo dzisiaj na to stać? Ja mam auto z DPF. Staram się dbać o auto żeby nie było awaryjne, a filtr dpf czyszczę w profesjonalnym serwisie. Dzięki temu jest on ciągle zdatny do użytku. Polecam serwis ze Strykowskiej z Łodzi. Dzięki nim auto hula i dpf pracuje jak nowy.

  • radek (gość)

    polcam sobie zainwestowac w dobry olej syntetyczny to i filtra nie trzeba bedzie zbyt czesto regenerowac :) a olej sie kupuje bardzo zadko przeciez , sam sobie kupiłem raz na a dobrze na 3 lata tym razem kupowałem przez wyszukiwarke shella lubematch

  • Wery (gość)

    Wycinac to ustrojstwi w cholere odrazu spada spalanie i moc wzrasta

  • bazyl (gość)

    Najlepiej mieć auta bez tego i wybrać coś z czym jest mniej roboty, a obecnie to chyba tylko hybrydy się opłaca, a te toyoty są całkiem ładne

  • Marcin (gość)

    Ja czyszcilem poprzez wypalanie i mycie hydroclean samo mycie nie jest skuteczne a jak jest to na tydzień znam z własnego przykładu oddałem firmie co tylko myją nie wypalają i z dpf wróciłem na gwarancje po tygodniu to mi powiedzieli ze wkład do wymiany... to po co czyścili i wzięli pieniądze.... polecam fachowców z turbotechniki imielin wypalają indukcyjne i w myjce mam spokój już z dpf rok. Robią od razu montaż i demontaż i adoptują nowy czujnik. Cena za taka usługę z montażem i demontażem zapłaciłem 800zl. Polecam Turbotechnika imielin rzetelni chłopcy.

  • mat do Marcin (gość) (gość)

    Wypalanie indukcyjne ? Człowieku czy ty wiesz z czego jest zbudownay DPF i że takie działanie to bzdura ? Możesz wyjasnić co się dzieje z popiolem z DPF przy takim cudownym wyplaniu? Bo z pewnością przy twojej technice jest on jeszcze bardziej zabity niż przed czyszczeniem. Sadze może usunie ale o popiole możesz zapomnieć... Dajesz Gwarancje Panie Marcinie, że DPF nie będzie stopiony jeżeli temperatura w piecu jest tak wysoka ? Adaptują nowy czujnik ? Stary to już się nigdy nie nadaje ?.... Mam nadzieję, że ludzie nie czytali tego bzdurnego komentarza promocyjnego i się nie nacinają...

  • Marcin do mata (gość)

    A jak wygloda procedura w innych samochodach? Tez się wypala sadza. To najlepsza technika wiem bo już oddałem pare dpf w taki sposób oczyszczania. Pare razy myłem w Firmie co myją tylko i miałem non stop problem i tylko pieniądze w błoto . Popiół myją w myjkach żeby go wypłukać . Ja gwarancji nie daje ale widziałem na żywo ze dpf stopionego nie mam :) po czyszczenie cały wydech brudny dostałem z oczyszczania jak mi olej do układu poszedł. Taniocha i tyle te firmy co niby czyszczą zrobili mi to w 4h ale w jaki sposób!?

  • Marcin do mata (gość)

    I tak jak mówię polecam fachowców porządnych z Turbotechniki imielin gdzie rozwiązali moje kłopoty.. w innej firmie wydałem 400 zł na czyszczenie a demontaż 350 bo mechanikowi trzeba tez zapłacić a problem Dalej występował. Turbotechnika panowie zrobili to w spokojny 1 dzień roboczy na drugi dzień miałem auto i mam już spokój. dziekuje tylko ostrzegam przed samym myciem to na krótki okres.

  • mat do Marcin (gość)

    1. Temperatura wypalania w samochodach, a w tym twoim piecu to dwa różne poziomy... Wiesz jaką temperaturę wytrzumuje kordieryt ? No chyba nie za bardzo... 2. Pare razy miałeś problem w firmie co myją... no pewnie mieli jak im zawiozłeś spękany monolit po WYPALANIu w twoim piecyku... Niezbyt wiem czemu się dziwisz... 3. 'Popiół myją w myjkach' - sens logiczny zdania -> brak. Popiół się nie myje, tylko najwyżej wypłukuje. 4. Ja gwarancji nie daje... Aha... Jak stwierdziłeś czy dpf się nie rozleciał w środku ? RTG ?

  • mat do Marcin (gość)

    5. "taniocha i tyle te firmy co niby czyszczą zrobili mi to w 4h ale w jaki sposób!? " -> tego to już całkowicie nie rozumiem do czego bijesz.. 6. zapytaj Panów z turbotechniki dlaczego przerzucili się na czyszczenie hydrodynamiczne skoro to twoje 'wypalanie indukcyjne' jest takie zajebiste... co jest 'bulshitem' jakiego dawno nie czytałem... 7. Człowieku jeżeli problem po czyszczeniu dalej występuje to na 90% przez to, że coś innego jest uszkodzone... egr... turbo... odma... silnik pluje olejem... paliwo do oleju się dostaje... swiece... jeszcze coś wymienić ? to chyba najważniejsze... Mycie to najlepsza metoda i jedyna, która usunie popiół BEZ CIĘCIA FILTRA.... w celu edukacji podrzuce kilka artykułów 1. Czyszczenie DPF metodą hydrodynamiczną co to jest -> np. tutaj https://dpf-lab.pl/regeneracja-dpf/ Mają tam też inne poradniki 2. porownanie metod na stronie otomatic widziałem, polecam sobie poczytać

  • Marcin do mata (gość)

    Nie mam zamiaru się wykłócać i dopytywać nikogo jak porządnie robi swoją robotę wystarczy mi efekt końcowy poczytaj pare artykułu na temat wypalania to jest stosowane od pokoleń wystarcza odpowiednie ręce do tego a nie cwaniaki co biorą 300za szybkie 3h czyszczenie a nawet nie stać ich na kamerkę żeby tam zaglądnąć a Potem czyszczą popekane dpf wraca klient i niby z silnikiem coś nie halo ze wtryski tragedia! gdzie tu mowa o fachu!

  • Marcin do mata (gość)

    A i powiedz mi jeszcze Czym się różni temperatura w samochodzie a w piecu..? No chyba niczym kolego powodzenia miłego dnia ostatni tu mój komentarz jak coś stronkę ich podaje Turbotechnika.eu

  • modrak (gość)

    Wybór benzyniaka bez dpf jak w moim tivoli to i przy naprawie taniej wychodzi

  • mat do Marcin (gość) (gość)

    1. Jeżeli ty jeżdzisz doo serwisów, w których nie ma kamerki to twoja decyzja... 2. Efekt końcowy ? wypalanie stosowane od pokoleń.... tylko czego ? wypalanie cegieł ? 3. Cwaniaczki od czyszczenia ? Ty chyba nie wiesz co piszesz... 4. wiem jaką mają stronę i o dziwo.... jak ty to nazwałeś ludzi czyszczących metodą wodną filtry te 'cfffaniaczki' też czyszczą metodą hydrodynamiczną... Czyżby stwierdzili, że jednak wypalanie do głupota ? 5. Czy się różni temperatura w piecu, a w samochodzie ? .... Szkoda odpowiadać na to pytanie szczegółowo... krótko... pare setek stopni w szczególności dla FAP panie Marciniee chwalący metodę wypalania, która NISZCZY FILTRY DPF..... polecam się edukować i nie pisać takich rzeczy bo potem ludzie nie wiedzą co robić...

  • mat do Marcin (gość) (gość)

    A od tych wtrysków to kto panu Marcinowi powiedział, że nie mogą być przyczyną zapchania ? Owszem mogą.... i, że niby jak są wtryski lejące + turbo leje i wyczyścić tym wypalaniem w piecyku indukcyjnym to już się nie zapcha ? hahah owszem może się nie zapcha po wypalaniu w piecu indukcyjnym... bo DPF czy tam FAP już się rozleciał i dziura na przelot :D :D I nie naskakuj tutaj na ludzi, którzy czyszczą bo lepszej metody bezpiecznej dla filtra aktualnie nie ma ...

  • Kamyk (gość)

    Dlatego cieszę się, że mam auto w abonamencie i takie kwestie mnie nie interesują. Wziąłem sobie diesla, bo lubię jeździć samochodami z tymi silnikami, ale kwestie serwisu mnie nie dotyczą, bo wszystkim zajmuje Master1, bo to od nich mam auto w abonamencie.

  • Paweł (gość)

    Ja tez oddawałem filtr do firmy gdzie wypalaja. o myciu akurat nie slyszalem mechanik mnie odeslal do firmy gdzie to robia i wszystko mi chodzi..

  • mat (gość)

    Czy te pseudo reklamy od gości, którzy 'wypalają' w piecach to ktoś sprawdza ?

  • Kamil (gość)

    Mam warsztat Ogólnie zajmuje się wszelka mechanika od skrzyni do filtrów paliwa. Czytam komentarze i ogólnie powiem ze ja osobiście wypalałem w piecu w Opolu maja panowie warsztat i wszystko ok dostałem zdjęcia z środka czy nie jest uszkodzony i oczywiście adaptacje zrobiłem ja i wszystko halo klient jeździ wiec dlaczego ktoś pisze ze wypalanie szkodzi.? Moim zdaniem to intro może być dobre z myjek jeszcze nie korzystałem ale z racji muszę chyba spróbowac i porównać efekty.

  • wie spaw (gość)

    popieram piec kumulacyjny podobno głupi to i w transporcie imadło złamie

  • Tomek (gość)

    DPF to skrót od Diesel Particulate Filter. GPF to gasoline particulate filter. Działanie podobne, ale nie identyczne. Może warto jeszcze raz pochylić się nad tematem i doprecyzować pewne fakty. A jak wygląda sytuacja z FAP (filtre à particules)?

  • MarcinVin (gość)

    Ja robiłem z demontażem Bosch Service u Pawlika w Stalowej Woli zrobiłem już 20000 tys. i jest super kontrolka nie świeci i nie wypala tak często jak wcześniej.

  • Kazik (gość)

    Ja robiłem pompę oleju 2.0 tzw imbus w Turbotechnika.... akurat żona zakupiła peugota z tym ustrojstwem (dpf). jestem z okolicy podjechałem na warsztat polecany przez kolegę. Turbotechnika zdemontowali wyczyścili żona jeździ.. pompa jeździ już 6 lat wiec chyba wiedza co nieco :). byłem w firmie gadałem z szefem firma istnieje 10 lat i oferuje usługi regeneracyjne na fachowym poziomie to widać po stanowiskach pracy

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości