Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czytelnicy pytają - eksperci ITS odpowiadają

(opr)
Jakie przyrządy pomiarowe powinny znajdować się na wyposażeniu zakładu wykonującego montaż samochodowych instalacji gazowych LPG, CNG?

Zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2003 roku w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem (Dz. U. Nr 232/2003 poz. 2333), na wyposażeniu każdego zakładu montującego instalacje gazowe muszą znajdować się wieloskładnikowy analizator spalin i przyrząd do badania szczelności instalacji, które powinny odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach dotyczących wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne
pojazdów.

W praktyce oznacza to, że analizator spalin musi być przez cały okres użytkowania objęty nadzorem metrologicznym, a więc okresowo oddawany do jednostek Głównego Urzędu Miar, lub instytucji upoważnionych przez GUM, celem wykonania legalizacji ponownej.
Warto przypomnieć, że okres ważności świadectwa legalizacji ponownej wydanej przez Główny Urząd Miar na analizator spalin wynosi 6 miesięcy.

W przypadku przyrządu do badania szczelności instalacji dotychczas dopuszczonych do użytkowania przez warsztaty montujące instalacje gazowe LPG było kilka przyrządów m.in. firmy EKSA PW-1, PROBUT PBK-1 oraz AUTO GAZ DOMAŃSKI ZK-SKP.

Aktualnie sprawa przyrządów wygląda nieco inaczej, bowiem zgodnie z pismem nr TD-5t-5111/86/08/09 z dnia 06.04.2009r., skierowanym przez Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury do Koalicji na Rzecz Autogazu, obowiązkowym przy-rządem będącym na  wyposażeniu każdego zakładu montażowego musi być elektroniczny detektor gazów do kontroli nieszczelności instalacji gazowej, dla którego użytkownik posiada wyraźne oznakowanie CE (deklarację zgodności producenta), że przyrząd spełnia wymagania określone w przepisach o ocenie zgodności.

W praktyce oznacza to, że zakłady montażowe, które będą chciały uzyskać nowy wpis do listy dealerskiej ITS po 6 kwietnia 2009 roku, będą musiały przedstawić oprócz faktury zakupu analizatora spalin i świadectwa legalizacji ponownej, również kopię faktury zakupu detektora oraz deklarację zgodności CE. Zakłady montażowe, które zdecydują się nie dokonywać rozszerzeń, w sieci dealerskiej, w dalszym ciągu mogą korzystać legalnie z dotychczas zakupionych urządzeń do kontroli szczelności.

Należy podkreślić, że wszystkie wymagane dokumenty są skrupulatnie sprawdzone przez inspektorów Zakładu Kontroli Jakości podczas przeprowadzania w zakładach montażowych kontroli zgodności sposobu montażu instalacji gazowych LPG, CNG.

 

Po jakim czasie od złożenia u posiadacza świadectwa homologacji kompletu dokumentów wymaganych przy wpisie na listę dealerską, zakład montażowy może zacząć posługiwać się wyciągiem ze świadectwa homologacji sposobu montażu?
Aby zgodnie z prawem mieć możliwość wykonywania działalności związanej z montażem instalacji gazowych zakład montażowy musi przedłożyć w firmie posiadającej świadectwo homologacji sposobu montażu komplet wymaganych dokumentów.

Od tej chwili rozpoczyna się proces mający na celu wpisanie zakładu do listy firm posiadających świadectwa homologacji wraz z ich siecią dealerską. Lista ta została opublikowana na stronie internetowej Instytutu Transportu Samochodowego (www.its.home.pl
).

Dopisanie do istniejącej listy nowych warsztatów może mieć miejsce tylko wówczas, gdy Instytut dostanie formalną zgodę od Ministerstwa Infrastruktury na dopisanie do listy nowych zakładów.
Lista dealerska jest także źródłem informacji o zakładach montażowych dla urzędników z wydziałów komunikacji, którzy przed dokonaniem adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu z zamontowaną instalacją gazową powinni sprawdzić, czy dany warsztat został wpisany na listę.

W związku z powyższym rozpoczęcie posługiwania się wyciągiem ze świadectwa homologacji przez warsztat montażowy, może nastąpić najwcześniej po opublikowaniu na liście dealerskiej nazwy firmy i jej adresu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty