Historia pełna jest przykładów aut, które weszły na rynek z szokująco niską ceną, mającą pogrążyć konkurencję. A jednak nie wszystkie zrobiły karierę i nie wszystkie stały się samochodowymi hitami. Stało się tak, bo niska cena to tylko jeden ze zwiastunów powodzenia. Równie istotne są jeszcze inne rzeczy, o których producenci zdają się czasem zapominać – wygląd, jakość, sprawne silniki, walory użytkowe. Mało kto tęskni dzisiaj za nieforemnym Fiatem Sieną czy Tata Indica, w którym nic do siebie pasowało.
Zacznijmy od wyglądu. Duster pod tym względem nie ma się czego wstydzić. Prezentuje się dobrze, ma proporcjonalną bryłę nadwozia i, co najważniejsze, jest w pełni rozpoznawalny ze względu na swoje kształty i detale. Mocno wyoblone nadkola, charakterystyczne przetłoczenia przy tylnych lampach, przednie reflektory – tego nie sposób pomylić z innymi autami. A rozpoznawalność to dzisiaj duży atut, choć złośliwi mogą powiedzieć, że akurat właściciel Dustera może nie bardzo chciałby być tak łatwo rozpoznawalny. Odrzućmy jednak skrajności, SUV Dacii ma swój charakter i nie wygląda jak ubogi krewny na tle rywali ze swojego segmentu
W kwestii jakości nie ma dyskusji – Duster nie jest samochodem tandetnym. Elementy wnętrza są dobrze wykończone i poprawnie zmontowane. Podobać może się zestaw trzech dużych, czytelnych wskaźników z ładnie wyprofilowanym „daszkiem”, reszta deski rozdzielczej jest mało interesująca. Wszechobecne w przedziale pasażerskim tworzywa sztuczne to na pewno nie najwyższy sort, ale też i nie najniższy. Przytulności czy jakiejś szczególnej przyjemności tu nie zaznamy, ale jest wygodnie, stosunkowo cicho i całkiem przestronnie, jak na auto o 7 cm krótsze od lidera kompaktowych SUV-ów Nissana Qashqaia.
Ponad 400-litrowy bagażnik również jest pełni akceptowalny w aucie tej wielkości. Można oczywiście zapytać, w jakim stanie będzie mocno plastikowe wnętrze po 50, 100 czy 150 tys. km? Zapewne pojawią się jakieś stuki czy trzaski, choć wiele zależy w tym względzie w jakich warunkach będzie eksploatowany samochód. Warto jednak przypomnieć, że nawet w autach nawet dwu- czy trzykrotnie droższych od Dustera elementy z tworzyw sztucznych żyją własnym życiem po dużych przebiegach. Lepiej zatem nie wyrokować, zwłaszcza że w opisach używanych Dusterów nie ma narzekań się na „rozklekotane” wnętrze.
W tanich, budżetowych samochodach różnie to bywa z silnikami. Często jednak dla zachowania niskiej ceny producenci montują w nich mało nowoczesne i słabe jednostki napędowe. Silniki w Dusterze to w większości nowoczesne jednostki napędowe - żwawe benzynowce i bardzo oszczędne turbodiesle. Jedyny starszy generacyjnie silnik to 1.6, ale świetnie radzi sobie z autem i nie jest maruderem na drodze. Topowa wersja rumuńskiego SUV-a ma pod maską turbodiesla 1.5 dCi (spotykanego też pod maskami różnych modeli Renault, Mercedesa, Nissana i Infiniti) o mocy 109 KM, który nie jest wzorem pod względem dynamiki (0-100 km/h w 12,4 s), ale zużywa średnio 4,7 l/100 km (katalogowo; w praktyce ok 3 l/100km wiecej).
Czym jeszcze może pochwalić się Duster? Wersjami z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną, sześciostopniową przekładnią 6 EDC, napędem 4x4 i odmianą z zasilaniem LPG. Ma zatem to, czego poszukują klienci wymagający i klienci oszczędni. Na drodze spisuje się bez zarzutu. Podwozie zapewnia autu dobrą stabilność, a jadącym dobry komfort jazdy, przynajmniej na dobrych nawierzchniach. Na tych gorszych mocniej odczuwa się sztywność zestrojenia zawieszeń. Układ kierowniczy to słaby punkt auta, działa ospale i jest mało precyzyjny.
Duster to samochód przygotowany na każdą kieszeń. Na tę mniej zasobną, w najtańszej wersji z napędem tylko na przednią oś i silnikiem 1.6 o mocy 115 KM (39 900 zł), i na tę zasobniejszą, w „topowej” odmianie 1.5 dCi (109 KM), z napędem 4x4 i najbogatszym poziomem wyposażenia Laureate (69 900 zł). Te 30 tys zł różnicy to nie tylko kwestia napędu, ale również innych elementów. Standardowe wyposażenie wersji Laureate obejmuje bowiem między innymi ABS z asystentem hamowania, system kontroli toru jazdy, cztery poduszki powietrzne (czołowe i boczne), wspomaganie układu kierowniczego, komputer pokładowy, światła przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, manualną klimatyzację, kierownicę i dźwignię zmiany biegów pokryte skórą oraz radio z możliwością odtwarzania plików MP3.
Niemało, ale do standardu kompaktowych SUV-ów brakuje kurtyn powietrznych. Czy takie uchybienie Duster 1.5 dCi 110 4x4 wynagradza ceną? Najbliższy cenowo koreański SsangYong XLV 1.6 Diesel AWD (4x4) jest droższy o 14 tys zł, a za Nissana Qashqaia trzeba zapłacić blisko 50 tys więcej. Ekonomika jak widać mocno stoi po stronie Dustera.
Ceny i wybrane dane techniczne Dacii Duster 1.5 dCi 110 4x4 i konkurentów:
marka/model | Dacia Duster Laureate 1.5 dCi 110 4x4 | SsangYong XLV Crystal 1.6 Diesel AWD | Nissan Qashqai N-Connecta 1.6 dCi AllMode 4x4-i |
Cena (zł) | 69 900 | 83 990 | 119 150 |
typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5d | SUV/5d | SUV/5d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4315/b.d./1625 | 4440/1798/1605 | 4380/1806/1590 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1559/1560 | 1555/1555 | 1560/1560 |
rozstaw osi (mm) | 2674 | 2600 | 2646 |
masa własna (kg) | b.d. | 1505 | 1518 |
pojemność bagażnika (l) | 408/1570 | b.d. | 401/b.d. |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 47 | 65 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
typ silnika | Turbodiesel, common-rail | Turbodiesel, common-rail | Turbodiesel, common-rail |
pojemność (cm3) | 1461 | 1597 | 1598 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 109/4000 | 115/3400-4000 | 130/4000 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 260/1750 | 300/1500-2500 | 320/1750 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 12,4 | b.d. | 10,5 |
Prędkość maks. (km/h) | 168 | 170 | 190 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 4,7 | 5,1 | 4,9 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 123 | 131 | 129 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?