Dacia Duster 1.5 dCi 4x4. Nie taki diabeł straszny...

Dariusz Dobosz
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - testWiele osób patrzy krzywym okiem na Dustera, kojarząc jego niską cenę z tandetą. Ale czy ma to uzasadnienie? Przekonajmy się, jaka naprawdę jest Dacia Duster.fot. Dariusz Dobosz
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - testWiele osób patrzy krzywym okiem na Dustera, kojarząc jego niską cenę z tandetą. Ale czy ma to uzasadnienie? Przekonajmy się, jaka naprawdę jest Dacia Duster.fot. Dariusz Dobosz
Wiele osób patrzy krzywym okiem na Dustera, kojarząc jego niską cenę z tandetą. Ale czy ma to uzasadnienie? Przekonajmy się, jaka naprawdę jest Dacia Duster.

Historia pełna jest przykładów aut, które weszły na rynek z szokująco niską ceną, mającą pogrążyć konkurencję. A jednak nie wszystkie zrobiły karierę i nie wszystkie stały się samochodowymi hitami. Stało się tak, bo niska cena to tylko jeden ze zwiastunów powodzenia. Równie istotne są jeszcze inne rzeczy, o których producenci zdają się czasem zapominać – wygląd, jakość, sprawne silniki, walory użytkowe. Mało kto tęskni dzisiaj za nieforemnym Fiatem Sieną czy Tata Indica, w którym nic do siebie pasowało.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - testWiele osób patrzy krzywym okiem na Dustera, kojarząc jego niską cenę z tandetą. Ale czy ma to uzasadnienie? Przekonajmy
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - test

Wiele osób patrzy krzywym okiem na Dustera, kojarząc jego niską cenę z tandetą. Ale czy ma to uzasadnienie? Przekonajmy się, jaka naprawdę jest Dacia Duster.

fot. Dariusz Dobosz

Zacznijmy od wyglądu. Duster pod tym względem nie ma się czego wstydzić. Prezentuje się dobrze, ma proporcjonalną bryłę nadwozia i, co najważniejsze, jest w pełni rozpoznawalny ze względu na swoje kształty i detale. Mocno wyoblone nadkola, charakterystyczne przetłoczenia przy tylnych lampach, przednie reflektory – tego nie sposób pomylić z innymi autami. A rozpoznawalność to dzisiaj duży atut, choć złośliwi mogą powiedzieć, że akurat właściciel Dustera może nie bardzo chciałby być tak łatwo rozpoznawalny. Odrzućmy jednak skrajności, SUV Dacii ma swój charakter i nie wygląda jak ubogi krewny na tle rywali ze swojego segmentu

W kwestii jakości nie ma dyskusji – Duster nie jest samochodem tandetnym. Elementy wnętrza są dobrze wykończone i poprawnie zmontowane. Podobać może się zestaw trzech dużych, czytelnych wskaźników z ładnie wyprofilowanym „daszkiem”, reszta deski rozdzielczej jest mało interesująca. Wszechobecne w przedziale pasażerskim tworzywa sztuczne to na pewno nie najwyższy sort, ale też i nie najniższy. Przytulności czy jakiejś szczególnej przyjemności tu nie zaznamy, ale jest wygodnie, stosunkowo cicho i całkiem przestronnie, jak na auto o 7 cm krótsze od lidera kompaktowych SUV-ów Nissana Qashqaia.

Ponad 400-litrowy bagażnik również jest pełni akceptowalny w aucie tej wielkości. Można oczywiście zapytać, w jakim stanie będzie mocno plastikowe wnętrze po 50, 100 czy 150 tys. km? Zapewne pojawią się jakieś stuki czy trzaski, choć wiele zależy w tym względzie w jakich warunkach będzie eksploatowany samochód. Warto jednak przypomnieć, że nawet w autach nawet dwu- czy trzykrotnie droższych od Dustera elementy z tworzyw sztucznych żyją własnym życiem po dużych przebiegach. Lepiej zatem nie wyrokować, zwłaszcza że w opisach używanych Dusterów nie ma narzekań się na „rozklekotane” wnętrze.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - testWiele osób patrzy krzywym okiem na Dustera, kojarząc jego niską cenę z tandetą. Ale czy ma to uzasadnienie? Przekonajmy
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - test

Wiele osób patrzy krzywym okiem na Dustera, kojarząc jego niską cenę z tandetą. Ale czy ma to uzasadnienie? Przekonajmy się, jaka naprawdę jest Dacia Duster.

fot. Dariusz Dobosz

W tanich, budżetowych samochodach różnie to bywa z silnikami. Często jednak dla zachowania niskiej ceny producenci montują w nich mało nowoczesne i słabe jednostki napędowe. Silniki w Dusterze to w większości nowoczesne jednostki napędowe - żwawe benzynowce i bardzo oszczędne turbodiesle. Jedyny starszy generacyjnie silnik to 1.6, ale świetnie radzi sobie z autem i nie jest maruderem na drodze. Topowa wersja rumuńskiego SUV-a ma pod maską turbodiesla 1.5 dCi (spotykanego też pod maskami różnych modeli Renault, Mercedesa, Nissana i Infiniti) o mocy 109 KM, który nie jest wzorem pod względem dynamiki (0-100 km/h w 12,4 s), ale zużywa średnio 4,7 l/100 km (katalogowo; w praktyce ok 3 l/100km wiecej).

Czym jeszcze może pochwalić się Duster? Wersjami z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną, sześciostopniową przekładnią 6 EDC, napędem 4x4 i odmianą z zasilaniem LPG. Ma zatem to, czego poszukują klienci wymagający i klienci oszczędni. Na drodze spisuje się bez zarzutu. Podwozie zapewnia autu dobrą stabilność, a jadącym dobry komfort jazdy, przynajmniej na dobrych nawierzchniach. Na tych gorszych mocniej odczuwa się sztywność zestrojenia zawieszeń. Układ kierowniczy to słaby punkt auta, działa ospale i jest mało precyzyjny.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - testWiele osób patrzy krzywym okiem na Dustera, kojarząc jego niską cenę z tandetą. Ale czy ma to uzasadnienie? Przekonajmy
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - test

Wiele osób patrzy krzywym okiem na Dustera, kojarząc jego niską cenę z tandetą. Ale czy ma to uzasadnienie? Przekonajmy się, jaka naprawdę jest Dacia Duster.

fot. Dariusz Dobosz

Duster to samochód przygotowany na każdą kieszeń. Na tę mniej zasobną, w najtańszej wersji z napędem tylko na przednią oś i silnikiem 1.6 o mocy 115 KM (39 900 zł), i na tę zasobniejszą, w „topowej” odmianie 1.5 dCi (109 KM), z napędem 4x4 i najbogatszym poziomem wyposażenia Laureate (69 900 zł). Te 30 tys zł różnicy to nie tylko kwestia napędu, ale również innych elementów. Standardowe wyposażenie wersji Laureate obejmuje bowiem między innymi ABS z asystentem hamowania, system kontroli toru jazdy, cztery poduszki powietrzne (czołowe i boczne), wspomaganie układu kierowniczego, komputer pokładowy, światła przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, manualną klimatyzację, kierownicę i dźwignię zmiany biegów pokryte skórą oraz radio z możliwością odtwarzania plików MP3.

Niemało, ale do standardu kompaktowych SUV-ów brakuje kurtyn powietrznych. Czy takie uchybienie Duster 1.5 dCi 110 4x4 wynagradza ceną? Najbliższy cenowo koreański SsangYong XLV 1.6 Diesel AWD (4x4) jest droższy o 14 tys zł, a za Nissana Qashqaia trzeba zapłacić blisko 50 tys więcej. Ekonomika jak widać mocno stoi po stronie Dustera.

Ceny i wybrane dane techniczne Dacii Duster 1.5 dCi 110 4x4 i konkurentów:

marka/model

Dacia Duster Laureate 1.5 dCi 110 4x4

SsangYong XLV Crystal 1.6 Diesel AWD  

Nissan Qashqai N-Connecta 1.6 dCi AllMode 4x4-i

Cena (zł)

69 900

83 990

119 150

typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5d

SUV/5d

SUV/5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4315/b.d./1625

4440/1798/1605

4380/1806/1590

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1559/1560

1555/1555

1560/1560

rozstaw osi (mm)

2674

2600

2646

masa własna (kg)

b.d.

1505

1518

pojemność bagażnika (l)

408/1570

b.d.

401/b.d.

pojemność zbiornika paliwa (l)

50

47

65

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

typ silnika

Turbodiesel, common-rail

Turbodiesel, common-rail

Turbodiesel, common-rail

pojemność (cm3)

1461

1597

1598

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

109/4000

115/3400-4000

130/4000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

260/1750

300/1500-2500

320/1750

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

12,4

 b.d.

10,5

Prędkość maks. (km/h)

168

170

190

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,7

5,1

4,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

123

131

129

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty