Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36842 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Dacia Duster 1.5 dCi

Data publikacji:

Fot: Dacia Po sukcesie Logana i Sondero, Dacia wprowadziła na rynek pierwszego w swojej ofercie SUVa o nazwie Duster. Możemy go kupić już za 39 900 zł.



„Think big, pay little” - to hasło rumuńskiego producenta, które od kilku lat Fot: Dacia okazuje się być doskonałą receptą na sukces. Nawet w dobie światowego kryzysu Dacia oferując tanie samochody co roku zwiększa swoją sprzedaż.

Za kwotę 39 900 zł można spodziewać się samochodu o liniach nadwozia Lady Nivy i wykończeniu wnętrza serbskiego Yugo. I tutaj pierwsze zaskoczenie - Duster prezentuje się naprawdę świetnie. Z zewnątrz nie sprawia wrażenia auta niskobudżetowego. Potężne zderzaki, wyraźnie zarysowane nadkola i masywne relingi dachowe tworzą proporcjonalne nadwozie, które stylistycznie może konkurować z dużo droższymi samochodami w tej klasie. Srebrne osłony umieszczone pod przednim i tylnym zderzakiem w połączeniu z szerokimi progami w tym samym kolorze jednoznacznie zdradzają, że mamy do czynienia z prawdziwym SUVem. Terenowa Dacia ma długość 431 cm, szerokość 182 cm i wysokość 169 cm, jest więc zbliżona wymiarami do Nissana Qashqai lub Forda Kuga.

CZYTAJ TAKŻE:

Fiat Sedici - pierwsza jazda

Nie szata zdobi Yeti - wrażenia z jazdy




Dacia Duster, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert Proste i surowe wnętrze z wszechobecnym plastikiem zaskakuje ilością miejsca. Przy wymiarach auta kompaktowego Duster oferuje naprawdę dużo przestrzeni z przodu jak i na tylnej kanapie. Ciekawostką we wnętrzu jest umieszczenie sterowania szybami tylnymi na tunelu środkowym pomiędzy fotelami przednimi oraz sterowanie lusterkami umieszczone pod dźwignią hamulca ręcznego. Poza tymi dwiema „innowacjami” wnętrze Dustera przypomina to doskonale znane z Sondero i Logana.

Dzielona asymetrycznie tylna kanapa kryje bagażnik o pojemności 408 l. W wersji 4x4 jest on mniejszy o 67 l. od Dustera z napędem tylko na przednią oś. Jego zaletą są regularne kształty ułatwiające optymalne rozmieszczenie bagażu oraz możliwość powiększenia pojemności po złożeniu tylnej kanapy do 1507 l. Wadą jest zasłona bagażnika pozbawiona mechanizmu zwijania.

W ofercie Dacii mamy do wyboru jeden 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1.6l i mocy 105KM oraz dwie jednostki wysokoprężne generujące moc 90KM lub 109KM z pojemności 1.5l. Optymalnym rozwiązaniem będzie wybór mocniejszego silnika wysokoprężnego. Moc 109KM i moment 240Nm wystarczą do sprawnego poruszania się zarówno po mieście jak i terenie. Podczas testu na odcinku 600 kilometrów, średnie spalanie wyniosło 6,5l/100km. Przy masie 1294 kg i współczynniku oporu powietrza zdecydowanie większym niż w przypadku większości samochodów osobowych – cx=0.42, wynik można uznać za zadawalający. Wadą jest słabe wyciszenie kabiny, które na wysokich obrotach silnika lub przy prędkościach powyżej 110 km/h staje się uciążliwe.

Samochód ze swoimi wysokoprofilowymi oponami i zawieszeniem przejętym zFot: Dacia Nissana, bardzo dobrze radzi sobie na polskich dziurawych drogach. Wszelkie nierówności są bardzo dobrze niwelowane przez zawieszenie. Zbudowany na płycie podłogowej Logana, SUV z przodu posiada zawieszenie na kolumnach McPhersona z wahaczami trójkątnymi z tyłu zaś zawieszenie wielowahaczowe z Nissana X-Traila. Konstrukcja taka sprawuje się doskonale w każdych warunkach. Dodatkowo duży skok zawieszenia podnosi komfort i pomaga w bardziej dynamicznej jeździe w terenie. Z silnikiem znanym doskonale z oferty Renault współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Zaskakuje bardzo krótki pierwszy bieg. Jak się okazuje jest to ukłon w stronę właściwości terenowych. Przy 1000 obr./min. Duster porusza się z prędkością zaledwie 5,79 km/h. To proste rozwiązanie pozwoliło zrezygnować z reduktora, jednocześnie umożliwia swobodne poruszanie się z małymi prędkościami po trudnym terenie. Dodatkowo dwudziestocentymetrowy prześwit, głębokość brodzenia 35 cm, kąt natarcia 30º, kąt rampowy 23º i kąt zejścia 36º w połączeniu z napędem 4x4 i krótkimi zwisami przednim i tylnym są ważnymi atutami w tym segmencie.

Dacia Duster jest obecnie jedynym SUVem którego właścicielem możemy stać się za kwotę nie przekraczającą 40 tys. zł. Za taką kwotę otrzymujemy nowy samochód z 3-letnią gwarancją, który ma logo Dacii, ale technologicznie firmowany jest przez Renault i Nissana. Alternatywą w tym segmencie i przedziale cenowym jest tylko i wyłącznie zakup samochodu używanego.

Wybrane dane techniczne Dacii Duster i konkurentów:

Marka/model Dacia Duster Skoda Yeti Fiat Sedici
Wersja Laureate Active Dynamic
Cena (zł) 65 950 88 650 73 990
Silnik Diesel Diesel Diesel
Pojemność (l) 1461 1968 1956
Moc (KM) 109 110 135
Moment obrotowy (Nm) 240 280 320
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) 12,5 12,2 11,2
Prędkość maksymalna (km/h) 168 174 180
Średnie spalanie (l/100 km) 5,6 6,1 5,4
Emisja CO2 (g/km) 145 159 139
Skrzynia biegów Manualna, 6 stopniowa Manualna, 6 stopniowa Manualna, 6 stopniowa
Pojemność bagażnika (l) 408 416 270


Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

więcej zdjęć Dacii Duster w naszej galerii
Fot: Dacia

Fot: Dacia

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jarpoz

    Bardzo pozytywnie oceniam to auto, zwłaszcza bardzo ciekawy jest wygląd zewnętrzny, który jest bardziej rasowy niż przytłaczającej większości SUV-ików na rynku. Nawet ten "POST-RADZIECKI" grill coraz mniej mi przeszkadza. Chyba tylko X-trail i Outlander wyglądają bardziej rasowo. Dobrze skalkulowana cena. Auto w takiej cenie potrzebne jest na rynku, celem jego uzdrowienia. Nie widziałem wnętrza, ale jestem przekonany że przy takiej cenie jest do zaakceptowania. Dacia udowodniła że można zaoferowawać coś nowego, niemałego,

  • Jarpoz

    psedo-terenowego i nie musi mieć to coś "zbójeckiej" ceny.

  • zomol (gość)

    uważajcie na przednią szybę - ze względu na klej pęka - objawy głośny huk w samochodzie - pęknięcie zaczyna się przy lusterku, po ok. 20 cm prostopadle skręca w prawo lub w lewo . p

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Dacia Duster zdjęcia

Dacia Duster dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Dacia Duster opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Dacia Duster Cena