Dacia Duster. Test najtańszego SUV-a na rynku

Wojciech Frelichowski
Dacia Duster Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.Fot. Wojciech Frelichowski
Dacia Duster Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.Fot. Wojciech Frelichowski
Dacia Duster przeszła metamorfozę. W nowym wydaniu auto ma bardziej muskularny wygląd, zmienioną kabinę oraz bogatsze wyposażenie.

Przypomnijmy, że Duster wszedł na rynek w 2011 roku i niemal z marszu stał się handlowym hitem rumuńskiej marki. Tak jest do tej pory na wielu europejskich rynkach, a w Polsce od dwóch lat lideruje w swoim segmencie. Auto zdobyło uznanie w oczach nabywców głównie konkurencyjną ceną, ale wielu kierowców podkreśla też takie zalety, jak funkcjonalność, odporność na złe drogi, czy też oszczędne silniki.

Styl i wykonanie

Dacia Duster model 2018 została opracowana na tej samej płycie podłogowej, co schodzący model. Rozstaw osi pozostał praktycznie bez zmian (2674 mm, + 1 mm). Również wygląd auta jest bardzo podobny do poprzednika, ale projekt nadwozia został tak przygotowany, iż auto stało się bardziej muskularne, a jednocześnie bardziej… subtelne. To pierwsze jest zasługą umieszczenia przednich reflektorów niemal na krańcach nadwozia, szerszej osłonie chłodnicy, wyżej poprowadzonej masce silnika oraz wydatniejszych nadkolom. Powiększono również dolną osłonę silnika, która teraz ma kolor matowego chromu i - jak twierdzi producent - jest odporna na zarysowania.

Z kolei zastosowanie nowoczesnych dodatków, taki jak ledowych przednich świateł do jazdy dziennej, czy kloszy tylnych świateł o nowym wzorze oraz nowych obręczy ze stopów lekkich dodaje autu finezji. Tylna partia Dustera wyróżnia się również poszerzoną osłoną podwozia w kolorze matowego chromu. W bocznej linii uwagę przykuwają czarne listwy pod progami, które pionowo wspinają się na przednie błotniki.

Nowości w wyposażeniu

Dacia Duster Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem
Dacia Duster

Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.

Fot. Wojciech Frelichowski

Więcej nowości kryje się w kabinie pojazdu. Pojawiło się nowe wyposażenie oraz lepsze materiały wykończeniowe. Jest też więcej schowków, zaś bardziej wysunięta do przodu przednia szyba stwarza wrażenie większej przestrzeni. Producent informuje, że w łączna pojemność schowków wynosi 27,2 litra, łącznie z nową szufladą o pojemności 2,8 l umieszczoną pod fotelem pasażera z przodu.

Auto otrzymało nowe fotele. Podparcia siedzenia foteli zostały wydłużone o 20 mm, obszerniejsze są też podparcia boczne. Natomiast fotel kierowcy wyposażono w podłokietnik, regulację podparcia lędźwiowego oraz nowy mechanizm regulacji w pionie w zakresie 60 mm (o 20 mm więcej w porównaniu poprzedniego modelu). Duster otrzymał też nową deskę rozdzielczą, której głównym elementem jest ekran systemu MediaNav Evolution. Poniżej znajdują się panel przycisków sterujących, jak włącznik klimatyzacji, systemu start/stop, centralnego zamka, funkcji oszczędniej jazdy eco, świateł awaryjnych czy systemu kamer monitorujących otoczenie pojazdu. Ten ostatni system (Multiview Camera) to bardzo pomysłowe rozwiązanie. Auto wyposażono w cztery kamery - z przodu, z tyłu oraz lusterkach bocznych. Obraz, które przekazują na ekran w kabinie pozwala kierowcy ocenić to, co dzieje się wokół samochodu. Jest to przydatne nie tylko podczas parkowania, ale również podczas manewrowania w trudnym terenie, np. podczas dojeżdżania do stromego zjazdu lub przejeżdżania obok urwiska.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Pod zestawem przełączników są trzy duże i estetyczne pokrętła systemu klimatyzacji i nawiewu. Duster to pierwsza Dacia, która może być wyposażona w system automatycznej klimatyzacji. Nowych elementów wyposażenia jest więcej, choćby system bezkluczykowego dostępu do auta i uruchamiania silnika, czy system kontroli martwego pola. Jeśli inne auto znajdzie się w takim punkcie pojawia się żółta kontrolka w zewnętrznym lusterku wstecznym. Są również systemy przydatne w jeździe terenowej - układ kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC - Hill Descent Control), uzupełniony o system wspomagania ruszania pod górę (HSA - Hill Start Assist).

Znany napęd

Dacia Duster Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem
Dacia Duster

Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.

Fot. Wojciech Frelichowski

Tak jak poprzednik, nowy Duster będzie oferowany w dwóch wersjach napędowych - z napędem na przednią oś oraz z napędem 4x4. W tym drugim przypadku zastosowany jest dotychczasowy, sprawdzony układ. Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby pracy. W trybie 4x2 napędzane są tylko dwa przednie koła. W trybie auto napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś, w zależności od przyczepności, przy czym na tylną oś można przenieść do 50 proc. momentu obrotowego. W trybie lock system elektronicznie blokuje przeniesienie napędu na cztery koła, przy czym 50 proc. jest stale przenoszone na tylną oś. Tryb ten jest zalecany do jazdy po nierównej nawierzchni lub w przypadku słabej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piasek). Przełącznik trybów jazdy przeniesiono z deski rozdzielczej na konsolę pomiędzy fotelami.

Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.

W przypadku silników wysokoprężnych oferowane są dwie jednostki o pojemności 1,5 litra: dCi 90 o mocy 90 KM, konfigurowany z napędem 4x2 oraz dCi 110 o mocy 110 KM (napęd 4x2 lub 4x4). Ten silnik w opcji może być konfigurowany z automatyczną dwusprzęgłową przekładnią EDC, ale występuje wówczas tylko z napędem na przednią oś. W ofercie znalazła się też wersja zasilana gazem LPG z silnikiem SCe 115 (wersja 4x2).

[page_break]

Wrażenia z jazdy

Dacia Duster Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem
Dacia Duster

Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.

Fot. Wojciech Frelichowski

Podczas prezentacji prasowej nowej Daci Duster mieliśmy okazję poznać ten samochód podczas jazdy na torze offroadowym. Były strome podjazdy i zjazdy, przejazd po bocznej pochyłości, odcinek z nierównomiernym pofałdowaniem, a nawet przejazd po ruchomej rampie. Każdą przeszkodę auto pokonało bez problemów. Natomiast podczas zjazdów nie trzeba było używać hamulców. Kontrolę nad autem przejmuje wówczas układ kontroli zjazdu ze wzniesienia  (HDC), który automatycznie dozuje siłę hamowania oraz obroty silnika.

Przygotowano także kilkunastokilometrową trasę krętymi drogami gruntowymi o nawierzchni szutrowej lub wręcz kamienistej. Na takiej nawierzchni można właśnie najlepiej poznać zalety Dustera. Auto, dzięki 210-milimetrowemu prześwitowi nie boi się tego typu dróg. Ponadto w wersjach 4x4 pod silnikiem oraz tylnym mostem napędowym są płyty zabezpieczające. Szkoda jednak, że nie było grząskiej nawierzchni, jak piach lub błoto, gdyż właśnie w takich warunkach można najlepiej poznać właściwości terenowe auta z napędem 4x4.

Natomiast podczas jazdy po szosie Duster zachowuje się jak auto kompaktowe. Kierowca może liczyć na nienaganną współpracę zawieszenia z układem kierowniczym. Fotel i pozycja za kierownicą są optymalne, jednak nie wiadomo dlaczego włącznik tempomatu umieszczono na konsoli pomiędzy fotelami. W poprzednim modelu był na desce rozdzielczej pod ekranem systemu multimedialnego. Taka lokalizacja tego przycisku była wygodniejsza.

Nowa Dacia Duster wejdzie do sprzedaży w Polsce w lutym 2018 roku. Ceny auta zaczynają się od 39 900 zł (SCe 115 4x2).

Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM i konkurenci:

Marka/model

Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM

Opel Crossland X 1.6 Diesel Enjoy

Peugeot 2008 1.6 BlueHDI Active

Cena (zł)

b.d.

74 300

77 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4341/1804/1693

4212/1825/1605

4159/1739/1556

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1563/1570

1513/1491

1477/1488

Rozstaw osi (mm)

2674

2604

2538

Masa własna (kg)

1304

1278

1160

Pojemność bagażnika (l)

478

410

350

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

45

50

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1461

1560

1560

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

Przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

110 przy 4000

99 przy 3750

99 przy 3750

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

260 przy 1750

254 przy 1500

254 przy 1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,8

11,6

11,3

Prędkość maksymalna (km/h)

171

180

180

Średnie spalanie (l/100 km)

4,4

3,9

3,7

Emisja CO2 (g/km)

115

95

97

       
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty