Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37018 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Dacia Duster. Test najtańszego SUV-a na rynku

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Dacia Duster 

Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.

Fot. Wojciech Frelichowski Dacia Duster przeszła metamorfozę. W nowym wydaniu auto ma bardziej muskularny wygląd, zmienioną kabinę oraz bogatsze wyposażenie.

Przypomnijmy, że Duster wszedł na rynek w 2011 roku i niemal z marszu stał się handlowym hitem rumuńskiej marki. Tak jest do tej pory na wielu europejskich rynkach, a w Polsce od dwóch lat lideruje w swoim segmencie. Auto zdobyło uznanie w oczach nabywców głównie konkurencyjną ceną, ale wielu kierowców podkreśla też takie zalety, jak funkcjonalność, odporność na złe drogi, czy też oszczędne silniki.

Styl i wykonanie

Dacia Duster model 2018 została opracowana na tej samej płycie podłogowej, co schodzący model. Rozstaw osi pozostał praktycznie bez zmian (2674 mm, + 1 mm). Również wygląd auta jest bardzo podobny do poprzednika, ale projekt nadwozia został tak przygotowany, iż auto stało się bardziej muskularne, a jednocześnie bardziej… subtelne. To pierwsze jest zasługą umieszczenia przednich reflektorów niemal na krańcach nadwozia, szerszej osłonie chłodnicy, wyżej poprowadzonej masce silnika oraz wydatniejszych nadkolom. Powiększono również dolną osłonę silnika, która teraz ma kolor matowego chromu i - jak twierdzi producent - jest odporna na zarysowania.

Redakcja poleca:

Prawo jazdy. Kierowca nie straci uprawnień za punkty karne
Co z OC i AC Przy sprzedaży auta?
Alfa Romeo Giulia Veloce w naszym teście

Z kolei zastosowanie nowoczesnych dodatków, taki jak ledowych przednich świateł do jazdy dziennej, czy kloszy tylnych świateł o nowym wzorze oraz nowych obręczy ze stopów lekkich dodaje autu finezji. Tylna partia Dustera wyróżnia się również poszerzoną osłoną podwozia w kolorze matowego chromu. W bocznej linii uwagę przykuwają czarne listwy pod progami, które pionowo wspinają się na przednie błotniki.

Nowości w wyposażeniu

"Dacia

Więcej nowości kryje się w kabinie pojazdu. Pojawiło się nowe wyposażenie oraz lepsze materiały wykończeniowe. Jest też więcej schowków, zaś bardziej wysunięta do przodu przednia szyba stwarza wrażenie większej przestrzeni. Producent informuje, że w łączna pojemność schowków wynosi 27,2 litra, łącznie z nową szufladą o pojemności 2,8 l umieszczoną pod fotelem pasażera z przodu.

Auto otrzymało nowe fotele. Podparcia siedzenia foteli zostały wydłużone o 20 mm, obszerniejsze są też podparcia boczne. Natomiast fotel kierowcy wyposażono w podłokietnik, regulację podparcia lędźwiowego oraz nowy mechanizm regulacji w pionie w zakresie 60 mm (o 20 mm więcej w porównaniu poprzedniego modelu). Duster otrzymał też nową deskę rozdzielczą, której głównym elementem jest ekran systemu MediaNav Evolution. Poniżej znajdują się panel przycisków sterujących, jak włącznik klimatyzacji, systemu start/stop, centralnego zamka, funkcji oszczędniej jazdy eco, świateł awaryjnych czy systemu kamer monitorujących otoczenie pojazdu. Ten ostatni system (Multiview Camera) to bardzo pomysłowe rozwiązanie. Auto wyposażono w cztery kamery - z przodu, z tyłu oraz lusterkach bocznych. Obraz, które przekazują na ekran w kabinie pozwala kierowcy ocenić to, co dzieje się wokół samochodu. Jest to przydatne nie tylko podczas parkowania, ale również podczas manewrowania w trudnym terenie, np. podczas dojeżdżania do stromego zjazdu lub przejeżdżania obok urwiska.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Pod zestawem przełączników są trzy duże i estetyczne pokrętła systemu klimatyzacji i nawiewu. Duster to pierwsza Dacia, która może być wyposażona w system automatycznej klimatyzacji. Nowych elementów wyposażenia jest więcej, choćby system bezkluczykowego dostępu do auta i uruchamiania silnika, czy system kontroli martwego pola. Jeśli inne auto znajdzie się w takim punkcie pojawia się żółta kontrolka w zewnętrznym lusterku wstecznym. Są również systemy przydatne w jeździe terenowej - układ kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC - Hill Descent Control), uzupełniony o system wspomagania ruszania pod górę (HSA - Hill Start Assist).

Znany napęd

Dacia Duster 

Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.

Fot. Wojciech Frelichowski Tak jak poprzednik, nowy Duster będzie oferowany w dwóch wersjach napędowych - z napędem na przednią oś oraz z napędem 4x4. W tym drugim przypadku zastosowany jest dotychczasowy, sprawdzony układ. Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby pracy. W trybie 4x2 napędzane są tylko dwa przednie koła. W trybie auto napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś, w zależności od przyczepności, przy czym na tylną oś można przenieść do 50 proc. momentu obrotowego. W trybie lock system elektronicznie blokuje przeniesienie napędu na cztery koła, przy czym 50 proc. jest stale przenoszone na tylną oś. Tryb ten jest zalecany do jazdy po nierównej nawierzchni lub w przypadku słabej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piasek). Przełącznik trybów jazdy przeniesiono z deski rozdzielczej na konsolę pomiędzy fotelami.

Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.

W przypadku silników wysokoprężnych oferowane są dwie jednostki o pojemności 1,5 litra: dCi 90 o mocy 90 KM, konfigurowany z napędem 4x2 oraz dCi 110 o mocy 110 KM (napęd 4x2 lub 4x4). Ten silnik w opcji może być konfigurowany z automatyczną dwusprzęgłową przekładnią EDC, ale występuje wówczas tylko z napędem na przednią oś. W ofercie znalazła się też wersja zasilana gazem LPG z silnikiem SCe 115 (wersja 4x2).

Dacia Duster 

Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.

Fot. Wojciech Frelichowski

Dacia Duster

Niezmieniona jest gama dostępnych silników, która obejmuje dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wśród tych pierwszych bazowym silnikiem jest motor SCe 115 o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Mocniejszym benzyniakiem jest silnik TCe 125 o pojemności 1,2 litra i mocy 125 KM. Oba silniki mogą występować zarówno z napędem 4x2 jak i 4x4.

Fot. Wojciech Frelichowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Leszek (gość)

    Duster jest produkowany od kwietnia 2010 roku. Mój DD zostal zamowiony w czerwcu tego roku.

  • real (gość)

    Ciekawe dlaczego we wszystkich krajach europy cennik i konfiugrator nowej Dacii Duster jest dostępny a w Polsce to jakaś wielka tajemnica ?

  • Tomek (gość)

    auto podpicowane stylistycznie tylko, żeby się podobało. Jakościowo to totalny syf. Pierwsze duże mrozy i już na lawecie wylądowało.

  • Mas (gość)

    Auto mam od 4 dni jestem mile zaskoczony wszystkim Prowadzi się tak jak inne auta Spalanie 7.5 fotele b.wygodne .Mam wersję Prestige 1.6 sce.Silnik mógłby mieć więcej mocy, ale to nie jest auto do ścigania. Na razie super o dziwo

  • Mototato.pl (gość)

    http://mototato.pl/test-nowa-dacia-duster/ . Zapraszam także do mojego testu.

  • Ja (gość)

    Nowy Duster to szajs . Silnik słaby, skrzynia syf, jakość dno totalne.

  • gość (gość)

    Nowy Duster to szajs pisze to taka osoba ,która ma samochód za 2 tys

  • Artur (gość)

    Najwięcej negatywnych opinii piszą osoby , których pewnie na te autko nie stać i po to by pisać. Mamy dustera od 2 lat zero awarii zero problemów oby tak dalej

  • Marco8 (gość)

    Mam dastera od roku i jak na razie wszystko ok zero problemów przejechane 17000 a jeżeli ktoś chce za 65000 tys złotych mieć auto warte 300000 to jego problem dacia w swojej klasie i cenie oferuje wszystko co trzeba moim zdaniem jest to auto dla ludzi bez kompleksów i tyle w temacie

  • k sz (gość)

    dleczego niema opini wiedzy na temat z jakiego samochodu jest silnik daci daster rocznik 2018

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Dacia Duster zdjęcia

Dacia Duster dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Dacia Duster opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Dacia Duster Cena