Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dacia Lodgy 1.2 TCe

Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Dacia Lodgy Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Dacia Lodgy Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Lodgy to auto rodzinne, które ma zapewnić stosunkowo dużą przestrzeń za możliwie najniższą cenę. Najtańszą, pięciomiejscową wersję modelu napędzaną silnikiem benzynowym 1.6/84 KM w wersji wyposażenia Access można nabyć za 37 900 złotych.

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku należąca do koncernu Renault rumuńska marka

Dacia Lodgy Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Dacia Lodgy Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Dacia zaprezentowała swój pierwszy minivan pod nazwą Lodgy. Konstrukcja pojazdu oparta została na zmodernizowanej płycie podłogowej „B0 Renault-Nissan”, w której między innymi zwiększono rozstaw osi. Sama nazwa, produkowanego od zeszłego roku w Tangerze w Maroku auta, ma symbolizować funkcjonalność oraz komfort podróży.

Lodgy występuje w konfiguracji 5 lub 7 osobowej. Paleta silników obejmuje dwie jednostki benzynowe 1.6 84 KM i 1.2 TCe 115 KM oraz dwa silniki wysokoprężne 1.5 dCi 90 KM i 110 KM. Zróżnicowany jest też zakres kompletacji wyposażenia; w cenniku znajdują się cztery jej wersje: Access, Ambiance, Laureate oraz Prestige.
 
Design tego modelu nie porywa, trudno dopatrzeć się w nadwoziu efektownych motywów dekoracyjnych. W stylistyce można jednak doszukać się elementów wzorowanych na modelu Renault Scenic. Bryła to typowe, wysokie i długie nadwozie typu van o niewyszukanych kształtach. Bardzo duże gabaryty: długość prawie 4,5 metra i wysokość 1,7 metra sugerują, że będziemy mieli do dyspozycji bardzo obszerne wnętrze. I tak jest w rzeczywistości. Imponuje ono przestronnością i ilością miejsca w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń.

Dacia Lodgy Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Dacia Lodgy Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Nad głowami jest tyle przestrzeni, że z łatwością znalazłoby się tam miejsce na dodatkową półkę i konsolę podsufitową, element, który często spotykamy w małych samochodach dostawczych. Trochę gorzej sytuacja wygląda na fotelach trzeciego rzędu, na których trudno sobie wyobrazić podróżowanie osób dorosłych na długich odcinkach drogi. Już samo zajmowanie tam miejsc może przysporzyć trudności. Nie burzy to jednak pozytywnego odczucia odnośnie przestronności kabiny. Duże szyby: przednia i boczne oraz sporych rozmiarów lusterka zewnętrzne powodują, że widoczność z pozycji kierowcy jest bardzo dobra praktycznie we wszystkich kierunkach. Fotele przednie są dość miękkie i wygodne, a jedynym doskwierającym elementem jest brak odpowiedniego wyprofilowania, które mogłoby podtrzymywać ciało w chwili szybkiego pokonywania zakrętów.

Stylistyka wnętrza jest prosta i stonowana kolorystycznie. Znajdziemy tam twarde plastiki, których jakość spasowania nie budzi zastrzeżeń. Funkcjonalność nowej Dacii odzwierciedla duża ilość różnego rodzaju schowków oraz przestrzeń bagażowa. W wersji 7 miejscowej auto nie imponuje standardową objętością bagażnika, która wynosi zaledwie 207 litrów. Po złożeniu i wyjęciu z pojazdu foteli trzeciego rzędu wzrasta ona do 827 litrów, co jest naprawdę niezłym wynikiem w klasie.
Pod maską testowanego pojazdu kryje się 16 zaworowy turbodoładowany silnik Renault 1.2 TCe. Jednostka opracowana

Dacia Lodgy Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Dacia Lodgy Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

została zgodnie z najnowszym trendem motoryzacyjnym znanym pod pojęciem „downsizing” co oznacza redukcję pojemności skokowej z zachowaniem parametrów i osiągów silnika o większej pojemności. Producentowi udało się uzyskać z tak niewielkiego silnika moc 115 KM osiąganą przy prędkości obrotowej 4500 obr./min. Wysokie nadwozie Dacii Lodgy posiada właściwości aerodynamiczne znacznie gorsze od przeciętnego hatchbacka, mimo to maksymalny moment obrotowy, który wynosi 190 Nm pozwala rozpędzić auto do prędkości 100km/h w czasie 11,1 sekundy. Jednostka jest na tyle cicha, że we wnętrzu trudno usłyszeć odgłosy jej pracy. Pojazd przyśpiesza sprawnie i pozwala na w miarę dynamiczne poruszanie się w praktycznie każdych okolicznościach.

Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem manualnej 5 - biegowej przekładni. Skrzynia biegów działa poprawnie i precyzyjnie; jedynie, czego może brakować to 6 biegu, który przydałby się podczas dalszych podróży na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu. Gdy prowadzimy Dacię Lodgy powinniśmy pamiętać o jej wysokiej sylwetce. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów można odczuć przechyły nadwozia, mimo to auto prowadzi się z poczuciem dużej dozy bezpieczeństwa. Zawieszenie zestrojone zostało dość miękko i komfortowo. Bardzo dobrze radzi sobie na nierównościach drogi, dobrze je tłumi nie przenosząc żadnych odgłosów do wnętrza kabiny.

Wybrane dane techniczne Dacii Lodgy i konkurentów:

Marka / model

Dacia Lodgy

Chevrolet Orlando

Ford C-Max Grand

Wersja

Prestige

LTZ

Titanium

Cena (zł) (brutto)

57 400

82 540

74 600

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

1198

1364

999

Moc (KM)

115

140

100

Moment obrotowy (Nm)

190

200

170

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,1

11,6

13,6

Prędkość maksymalna (km/h)

179

185

172

Średnie spalanie (l/100 km)

6,0

7,3

5,2

Skrzynia biegów

Manualna 5-biegowa

Manualna 6-biegowa

Manualna 6-biegowa

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty