Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36073 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Dacia Lodgy Stepway. Prorodzinna

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Dacia Lodgy Stepway

Dacia jest postrzegana jako tzw. marka budżetowa i nie jest to ani dla niej, ani dla użytkowników Dacii nic wstydliwego. Rumuńskie auta są chętnie wybierane tym bardziej, że są obecne praktycznie w każdej kategorii samochodów osobowych. W klasie vanów reprezentuje ją Lodgy.

Fot. Marek Perczak Dacia jest postrzegana jako tzw. marka budżetowa i nie jest to ani dla niej, ani dla użytkowników Dacii nic wstydliwego. Rumuńskie auta są chętnie wybierane tym bardziej, że są obecne praktycznie w każdej kategorii samochodów osobowych. W klasie vanów reprezentuje ją Lodgy.

Dacia Lodgy Stepway

Dacia jest postrzegana jako tzw. marka budżetowa i nie jest to ani dla niej, ani dla użytkowników Dacii nic wstydliwego. Rumuńskie auta są chętnie wybierane tym bardziej, że są obecne praktycznie w każdej kategorii samochodów osobowych. W klasie vanów reprezentuje ją Lodgy.

Fot. Marek PerczakUrodą ten samochód nie powala, ale też nie jest szkaradztwem. Znamy znacznie brzydsze od Lodgy modele. Z przodu bez problemu rozpoznamy w niej auto marki Dacia. Trochę dodatków made in Stepway (osłony nadkoli, dwukolorowe relingi, światła do jazdy dziennej) sprawia, że jej sylwetka ma jakiś bardziej zdecydowany charakter i nie jest beznamiętna.

Testowany przez nas egzemplarz mógł zabierać na pokład 7 osób, chociaż jest także wersja 5-miejscowa. Występował w wersji Stepway co sprowadzało się do kilku zewnętrznych elementów mających podkreślać „terenowy” charakter tego auta. Były to m.in. specjalne osłony pod zderzakami, plastikowe nadkola i osłony progów. Nas interesowało to, jak Lodgy wywiązuje się z roli samochodu rodzinnego do pełnienia której została stworzona.

Szaro, ale przestronnie

Zacznijmy od wnętrza, które jest przestronne, choć naszym zdaniem dwa dodatkowe fotele z tyłu przydają się bardzo rzadko i jeśli nie mamy takiej potrzeby to nie warto na nie wydawać pieniędzy. Wsiadanie do tyłu jest dość skomplikowane i najlepiej, gdyby te miejsca zajmowały dzieci. Lepiej, naszym zdaniem wykorzystać tę przestrzeń na powiększenie bagażnika, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na jakiś element wyposażenia dodatkowego.

Dookoła kierowcy i pasażerów Lodgy panuje plastikowa szarość, ale to jakoś nam nie przeszkadzało. Proste, czytelne zegary dostarczają tylko niezbędnych informacji. Nie najgorzej (łącznie z przyciskami elektrycznej regulacji szyb w drzwiach) rozlokowano wszystkie instrumenty obsługi. Docenialiśmy obecność na podszybiu zamykanego schowka na drobiazgi oraz półki przed pasażerem. Po stronie minusów zapisujemy natomiast słabe wyciszenie kabiny oraz niezbyt wygodne fotele.

Dacia Lodgy Stepway

Dacia jest postrzegana jako tzw. marka budżetowa i nie jest to ani dla niej, ani dla użytkowników Dacii nic wstydliwego. Rumuńskie auta są chętnie wybierane tym bardziej, że są obecne praktycznie w każdej kategorii samochodów osobowych. W klasie vanów reprezentuje ją Lodgy.

Fot. Marek PerczakWcale nie tak biednie

Wyposażenie testowanego egzemplarza było najbogatsze z możliwych. Jednak gdybyśmy nie mieli wspomnianej wersji Stepway (dopłata 3000 zł), ogrzewanych przednich foteli (550 zł), tylnych szyb elektrycznych (310 zł), systemu wspomagania parkowania tyłem z kamerą (1500 zł) czy alufelg (1200 zł) jest duże prawdopodobieństwo, że udałoby się nam wyjechać z salonu nie płacąc za Lodgy więcej niż 40 tys. złotych. Będzie to wprawdzie totalny „golas”, ale wystarczający do zaspokojenia potrzeb transportowych rodziny.

Dacia Lodgy Stepway

Dacia jest postrzegana jako tzw. marka budżetowa i nie jest to ani dla niej, ani dla użytkowników Dacii nic wstydliwego. Rumuńskie auta są chętnie wybierane tym bardziej, że są obecne praktycznie w każdej kategorii samochodów osobowych. W klasie vanów reprezentuje ją Lodgy.

Fot. Marek PerczakDaje radę bez „szóstki”

115-konny, 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.2 TCe nie nastrajał optymistycznie, a jednak wypadł zupełnie nieźle. Oczywiście nie pozwala na palenie opon przy ruszaniu, ale też nie sprawia, że nasza Dacia była ospała przy ruszaniu na skrzyżowaniu. Średnie spalanie podczas naszych jazd testowych ustaliło się na poziomie 6,6 l/100 km przy bardzo zróżnicowanych warunkach jazdy w mieście oraz na autostradzie. Mieliśmy do dyspozycji przycisk systemy Start/Stop, ale wyłączaliśmy go. Nie wydaje się aby spalanie z tego powodu jakoś radykalnie wzrosło. Co ciekawe jednostka ta bardzo dobrze współpracowała z tylko 5-biegową skrzynia manualna. Nie brakowało nam nigdy „szóstki”. Dobrze oceniamy również działanie układu kierowniczego.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!

Zaczęła trzeszczeć

Nasz test rozpoczęliśmy, gdy na liczniku Lodgy było przejechanych zaledwie kilka kilometrów. Pod koniec, gdy pokonaliśmy nią już ponad 1200 km nadwozie, w czasie jazdy po nierównościach zaczęło wydawać dziwne dźwięki. Nie były to klasyczne trzaski, ale coś co przypominało (niekiedy) chrzęst. W sumie nic wielkiego, ale kto wie co by było później...

Warta zachodu

Kto nie ma odpowiedniej sumy pieniędzy, bądź ma, ale mu szkoda wydawać na samochód, powinien na to auto zwrócić uwagę. Może urody w nim wielkiej nie ma, może jakość wykończenia oraz komfort nie są najwyższe, ale wszystko inne jest w porządku. Za zaoszczędzone pieniądze, które wydalibyśmy kupując jakiś inny, droższy wóz, można się Dacią Lodgy wybrać na wakacje. Od biedy dwie osoby się w niej wyśpią, a nawet pokonanie kilkusetkilometrowego odcinka ciurkiem nie będzie takie męczące. Do tego Lodgy zapewnia relatywnie niskie koszty eksploatacji. Cóż więcej chcieć...

W naszym porównaniu zestawiliśmy Lodgy z Kią Carens, bo jest to bodaj jedyny dostępny na rynku porównywalny z Dacia model. Warto spojrzeć w tabelkę, gdzie porównujemy parametry obu modeli i ceny. Dodajmy, że wybraliśmy Carens w najtańszej, a zatem i najuboższej wersji.

Marka/model

Dacia Lodgy Stepway
Kia Carens

Cena (zł)

56 600
67 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

van/5

van/5

Liczba miejsc

7

7

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4498/1751/1683
4525/1805/1610

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1492/1478

1573/1586

Rozstaw osi (mm)

2810
2750

Masa własna (kg)

1192

1383

Pojemność bagażnika (l)

207/2617
536 / 1667

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

58

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1197
1591

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/6

Moc (KM) przy obr./min

115 przy 4500

135 przy 6300

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

190 przy 1750

164 przy 4850

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,6

11,3

Prędkość maksymalna (km/h)

179

185

Średnie spalanie (l/100 km)

5,5

6,4

Emisja CO2 (g/km)

124

149

 

 

Dacia Lodgy Stepway

Dacia jest postrzegana jako tzw. marka budżetowa i nie jest to ani dla niej, ani dla użytkowników Dacii nic wstydliwego. Rumuńskie auta są chętnie wybierane tym bardziej, że są obecne praktycznie w każdej kategorii samochodów osobowych. W klasie vanów reprezentuje ją Lodgy.

Fot. Marek Perczak

Dacia Lodgy Stepway

Dacia jest postrzegana jako tzw. marka budżetowa i nie jest to ani dla niej, ani dla użytkowników Dacii nic wstydliwego. Rumuńskie auta są chętnie wybierane tym bardziej, że są obecne praktycznie w każdej kategorii samochodów osobowych. W klasie vanów reprezentuje ją Lodgy.

Fot. Marek Perczak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ND (gość)

    Trzeba niestety podziekowac calemu stadu "zlodzieji z rzadu" ze po 24 latach tzw transformacji zwyklego Polaka nie stac na taka Dacie. Te wszystkie Buzki, Tuski i inne matoly ktore tak ochodzo jezdza i sa w Eurosojuzie ograbili wlasny narod i doprowadzili do emigracji 4-5 mln ludzi. Dlatego taka Dacia za 10-15tys Euro jest w PL luksusem dla kazdego ktory wedlug slow slawnej Bienkowskiej (dzis towrzyszka komisarz EU) jest "debilem albo zlodziejem" bo zarabia ponizej 6tys zl.

  • ND (gość)

    Trzeba niestety podziekowac calemu stadu "zlodzieji z rzadu" ze po 24 latach tzw transformacji zwyklego Polaka nie stac na taka Dacie. Te wszystkie Buzki, Tuski i inne matoly ktore tak ochodzo jezdza i sa w Eurosojuzie ograbili wlasny narod i doprowadzili do emigracji 4-5 mln ludzi. Dlatego taka Dacia za 10-15tys Euro jest w PL luksusem dla kazdego ktory wedlug slow slawnej Bienkowskiej (dzis towrzyszka komisarz EU) jest "debilem albo zlodziejem" bo zarabia ponizej 6tys zl.

  • ZET (gość)

    ZGADZAM SIE CALKOWICIE Z TRESCIA ZAMIESZCZONYCH POWYZEJ OPINII!

  • mundi (gość)

    tak, tak tylko debil pracuje za mniej niż 6 koła...wiwat unia europejska!!!

  • Vox61 (gość)

    Skoro prorodzinna należy się jej 500 !

  • Debil (gość)

    Teraz będzie dobrze, gdy Szydło i Duda naprawią wszystko co zepsuła PO. Pod każdą chałupą stanie taka Dacia.

  • bolek (gość)

    Tu i Szydlo nic juz nie pomoze ... chyba ze wyjdzie z worka .. na co z wielka niecierpliwoscia czekamy ...Alleluja i do przodu...

  • daro70 (gość)

    masakra taki duzy kraj jak Polska żeby nie produkować żadnego auta? nawet Rumuni maja dacie całkiem fajna,,mam nadzieje że PIS najpierw rozloczy tych euro złodzieji z PO PSL co sprzedali wszystko nawet kolepke solidarnosci stocznie,Fso Stara,Jelcz itd itd A potem moze cos i my bedziemy produkować

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Dacia Lodgy dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Dacia Lodgy Cena