Dacia Logan z silnikiem diesla jest jednym z najtańszych aut napędzanych taką jednostką napędową. Nie dość, że duża, to jeszcze oszczędna. Tylko dlaczego taka tania?
Dacia, tania marka koncernu Renault, coraz
lepiej sprzedaje się w Europie Zachodniej. Na naszym rynku Logan napędzany silnikiem wysokoprężnym 1,5 l o mocy 68 KM może być interesującą propozycją dla oszczędnych, gdyż oprócz niewielkiego zużycia paliwa podstawowa cena pojazdu nie jest wygórowana. W najtańszej wersji wyposażenia Ambiance pojazd kosztuje tylko 36 900 zł. Rodzi się więc nieufność -
albo inne auta są za drogie, albo coś z tą Dacią nie jest tak.
Cechy szczególne
Konstruktorzy Logana to mistrzowie oszczędności. Samochód został zaprojektowany tak, by uzyskać jak najniższe koszty produkcji i to jest cecha charakterystyczna tego modelu. Zaletą Dacii jest przestronne wnętrze, w którym zmieszczą się także wysokie osoby. Co prawda zagłówki, nawet
podniesione najwyżej i tak są za niskie, ale przerośnięci osobnicy rodzaju ludzkiego zawsze mieli trudniej. Tablica przyrządów jest czytelna i wyposażona we wszystkie potrzebne wskaźniki. Za nisko na konsoli środkowej umieszczono pokrętła do regulacji
wentylacji i ogrzewania. Użyte we wnętrzu plastiki są kiepskiej jakości,
adekwatnej do ceny pojazdu.
**CZYTAJ TAKŻE:
Dacia Logan MCV - wrażenia z jazdyDacia Logan -MCV - pierwsza jazda**
Podkreśla
się, że Logan ma duży bagażnik, o objętości 500 l, co ma być spełnieniem marzeń niebogatych nabywców z Europy Środkowej. Walizy rzeczywiście się mieszczą, ale spójrzmy na zawiasy mocowania pokrywy - wnikają do bagażnika, mogą więc zniszczyć cenny dobytek.
Niebogaty użytkownik z Europy Środkowej nie ma możliwości przewiezienia we wnętrzu pojazdu długich przedmiotów, np. deski do prasowania od teściowej albo pożyczonych nart, gdyż oparcia tylnej kanapy nie można złożyć. A szkoda, bagażnik dachowy to dodatkowy wydatek. Logan ma duży prześwit, dzięki czemu można z powodzeniem podróżować po wyboistych duktach Europy Środkowej i to jest akurat zaleta tego pojazdu. Konstrukcja zawieszenia jest typowa dla aut tej klasy- z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna
łącząca wahacze wzdłużne.
Silnik
Najnowocześniejszym podzespołem Dacii jest wysokoprężny silnik
pochodzący z koncernu Renault. Ta jednostka napędowa zasilana jest układem common rail i doładowana turbosprężarką z chłodnicą powietrza. Silnik z pojemności 1,5 l osiąga moc 68 KM i spełnia normę Euro IV, w odróżnieniu od jednostki napędowej o tej samej pojemności i mocy 65 KM. Największą jej zaletą jest niskie zużycie paliwa, które w mieście oscyluje wokół 7 l na 100 km. Podczas
oszczędnej jazdy, np. bez wykorzystywania turbosprężarki
można nawet osiągnąć wynik o 1 l lepszy.
Wrażenia z jazdy
Dacia nie jest autem szybkim. By osiągnąć prędkość 100 km/h potrzebuje 15,5 sekundy. Czasy rozpędzania na wyższych biegach również są dość długie. Bardziej dynamiczna jest Dacia napędzana benzynowym silnikiem 1,6 o mocy 90 KM. Podczas jazdy we wnętrzu panuje spory hałas, który przy prędkości 100 km/h staje się dokuczliwy i przekracza normę zwyczajowo uznaną za przyzwoitą. Za to Logan ma wystarczająco dobre własności jezdne i na zakrętach auto jest przewidywalne, o ile przyzwyczaimy się do pochylającego się nadwozia. Powodem jest miękkie zawieszenie i znaczny prześwit auta. Logan dobrze daje sobie radę z nierównościami dróg i pokonuje jest z dużym wdziękiem. Mankamentem pojazdu jest za długa droga
hamowania.
Podsumowanie
Niska cena Logana jest zaletą pozorną. Podstawowa wersja Ambiance obejmuje poduszkę powietrzną kierowcy i centralny zamek. Nie ma np. wspomagania układu kierowniczego, dlatego ta wersja powinna być zamawiana przez coraz modniejsze szkoły przetrwania. Dla tych, którzy nie chcą ćwiczyć bicepsów, jest dostępna znacznie bogatsza wersja wyposażenia Laureate (za 38 500 zł). Największymi zaletami Dacii Logan są przestronne wnętrze, duży bagażnik i niskie zużycie paliwa. Przyzwoicie wyposażona wersja z silnikiem diesla i tak będzie kosztować ok. 40 tys. zł. W każdym razie, auta w podobnym stylu, np. Renault Thalia 1,5 dCi kosztuje 45 750 zł, a Skoda Fabia 1,4 TDI - 47 190 zł. Można szukać okazji, np. Peugeota 1007 wyprodukowanego w 2005 r. z dieslem 1,4 HDI sprzedają za 44 900 zł. Nie zawsze apetyt rośnie w miarę jedzenia.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1461 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 68/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 160/1700 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 15,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 12,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 155 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 72 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 45,0 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 510 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,3/5,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 425 x 174 x 153 |
Rozstaw osi (cm): | 263 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
Orientacyjna cena (zł): | 36 900 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wystarczająco dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach. |
Silnik | **** | Dość nowoczesna jednostka napędowa o wystarczającej kulturze pracy. |
Poziom hałasu | ** | Dość wysoki poziom hałasu. |
Hamulce | ** | Loganem lepiej nie jechać zbyt prędko. |
Dynamika | *** | Nie jest zbyt dobra. |
Zużycie paliwa | **** | Oszczędność to zaleta tego pojazdu. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Konstrukcja "oszczędnościowa". |
Wyposażenie podstawowe | * | Bardzo skromne - nie ma nawet wspomagania układu kierowniczego. |
Wyposażenie seryjne:
Dacia Logan Ambiance
Poduszki powietrzne | 1 |
Centralny zamek | S |
s - wyposażenie seryjne
**więcej zdjęć Dacii Logan w
naszej galerii**
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?