Dacia Logan kontra Fiat Albea

Ryszard Polit
Fiat Albea to unowocześniona Siena, samochód na “rozwijające się rynki”. W naszych warunkach Albea pełni rolę taniego, rodzinnego sedana.
Fiat Albea to unowocześniona Siena, samochód na “rozwijające się rynki”. W naszych warunkach Albea pełni rolę taniego, rodzinnego sedana.
Dla mniej zamożnych nabywców projektuje się auta o uproszczonej konstrukcji, a przez to tańsze.

Współczesne samochody mają tyle nowoczesnych urządzeń, że po prostu nie mogą być tanie. W przeciwnym razie koncerny samochodowe zmieniły by się w instytucje dobroczynne.

Fiat Albea to unowocześniona Siena, samochód na “rozwijające się rynki”. W naszych warunkach Albea pełni rolę taniego, rodzinnego sedana.
Fiat Albea to unowocześniona Siena, samochód na “rozwijające się rynki”. W naszych warunkach Albea pełni rolę taniego, rodzinnego sedana.

 

Dla mniej zamożnych nabywców projektuje się więc specjalne auta o uproszczonej konstrukcji, spełniające jednak obowiązujące normy bezpieczeństwa i toksyczności spalin. Przed konstruktorami takich pojazdów stawia się jedno

Dacia Logan znakomicie sprzedaje się w Rumunii, gdzie jest produkowana. Pojazd wykorzystuje niektóre podzespoły Renault.
Dacia Logan znakomicie sprzedaje się w Rumunii, gdzie jest produkowana. Pojazd wykorzystuje niektóre podzespoły Renault.

pytanie - na czym można zaoszczędzić? Przykładami takich aut są Dacia Logan i Fiat Albea.

 

Cechy szczególne

 

Albea i Logan to tzw. samochody rodzinne, przeznaczone do przewiezienia co najmniej 4 osób. Przy takiej koncepcji nadwozie musi być sedanem, który wygląda statecznie i ma duży bagażnik. Przestrzeń bagażowa w obydwu pojazdach jest  imponująca od 510 do 515 l. Dość wysoki prześwit samochodów ma umożliwić jazdę po dziurawych drogach. Wewnątrz skromne plastiki, by obniżyć koszty produkcji. Ze względu na

Dacia Logan kontra Fiat Albea

większy rozstaw osi więcej miejsca jest we wnętrzu Logana. Jest on również nieco szerszy od Fiata. Za to w Albei bardziej ergonomicznie rozmieszczono pokrętła regulacji wentylacji i ogrzewania na konsoli środkowej. W Loganie znajdują się za nisko.

 

Silniki

 

Albea oferowany jest z benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM. To stosunkowo nowoczesna jednostka

Dacia Logan kontra Fiat Albea

napędowa znana także z innych  modeli Fiata. Dzięki 4 zaworom w każdym cylindrze ma stosunkowo wysoką moc, jednak odbiło się to na elastyczności. Silnik Fiata ożywia się przy wysokich obrotach i wymaga częstej zmiany biegów. Logan napędzany jest dość wiekowym, ale unowocześnionym silnikiem Renault, z 2 zaworami w cylindrze. Pojemność jest większa niż w Fiacie - 1,4 l i moc mniejsza - 75 KM. Tak się kiedyś projektowało. Oba pojazdy mają zbliżony czas rozpędzania do 100 km/h i podobne zużycie paliwa. Za to Fiat jest szybszy podczas przyspieszania na wyższych biegach.

 

Wrażenia z jazdy

  

Oba samochody mają podobną konstrukcję układu zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. W tanich pojazdach to optymalne rozwiązanie. Dacia i Fiat mają wystarczające własności jezdne, chociaż nie nadają się do szybkiej jazdy w zakrętach. Komfort jazdy jest również wystarczający. W Dacii przeszkadza nieprecyzyjna zmiana biegów, u Fiata

Dacia Logan kontra Fiat Albea

mechanizm ten pracuje bez zarzutu. Albea ma także wydajniejszy układ hamulcowy. Wydaje się, że podczas jazdy ze stałą prędkością 100 km/h nieco głośniejszym pojazdem jest Dacia. W Fiacie hałas wzrasta podczas utrzymywania silnika na wysokich obrotach.

 

Podsumowanie

 

Tanim autom nie jest łatwo, gdyż większość potencjalnych nabywców oczekuje czegoś więcej. Z technicznego punktu

Dacia Logan kontra Fiat Albea

widzenia oba pojazdy są do siebie podobne. Ze względu na krótszą drogę  hamowania Fiat sprawia korzystniejsze wrażenie. Dacia Logan w specjalnej, taniej wersji kosztuje tylko 27 900 zł, a w wyposażeniu seryjnym ma jedną poduszkę powietrzną i radio. Przydało by się wspomaganie układu kierowniczego. Jest ono seryjne w Fiacie, który ma także tylko jedną poduszkę powietrzną. Jednak Albea kosztuje o 5090 zł więcej od Dacii i to cena jest największym atutem rumuńskiego auta. W każdym razie mamy teraz alternatywę nowego auta zamiast pojazdu używanego uznanej, europejskiej marki.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 Dacia Logan

Fiat Albea

Przestronność wnętrza

+

 
Silnik

Remis

Poziom hałasu

b.d.

Hamulce

 +

Dynamika

 +

Zużycie paliwa

+

 
Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 Dacia Logan

Fiat Albea

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1390

1242

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5500

80/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

112/3000

114/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,0

13,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

14,1

12,1

Prędkość maksymalna (km/h):

162

162

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

46,5

43,6

Pojemność bagażnika (dm3):

510

515

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

50

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,5/9,2

5,7/9,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

425 x 174 x 153

419 x 170 x 149

Rozstaw osi (cm):

263

244

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/6

2/12

Cena zalecana przez producenta (zł):

27 900

32 990

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 Dacia Logan Pioneer

Fiat Albea Active

Poduszki powietrzne

1

1

Układ ABS

O

O

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

O/-

O/-

Centralny zamek

O

O

Wspomaganie układu kierowniczego

O

S

Radio CD

S

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty