Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36204 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Dacia Logan kontra Fiat Panda

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot.Renault: Dacia Logan to pojazd przeznaczony dla mniej zamożnego nabywcy. Niska cena wynika z obniżenia kosztów produkcji, prostych rozwiązań technicznych i użycia masowo stosowanych w innych modelach podzespołów (np. silniki). Zaprojektowanie i wyprodukowanie samochodu nie stanowi dzisiaj żadnego problemu. Kłopot w tym, by go sprzedać.

Fot.Renault: Dacia Logan to pojazd przeznaczony dla mniej zamo¿nego nabywcy. Niska cena wynika z obni¿enia kosztów produkcji, prostych rozwi±zañ technicznych i u¿ycia masowo stosowanych w innych modelach podzespo³ów (np. silniki).

 

Po ogłoszeniu cen Dacii Logan stało się jasne, że ten samochód może zagrozić dotychczasowemu liderowi naszego rynku – Fiatowi Pandzie. Najtańsza Panda jest o 700 zł droższa od najtańszego Logana. Porównujemy te auta wyłącznie ze względu na bardzo zbliżoną cenę, gdyż wielkością są raczej nieporównywalne. Najtańsza Dacia Fot. Fiat: Fiat Panda to miejskie auto o d³ugo¶ci 354 cm. rozwi±zania konstrukcyjne s± zbli¿one do Dacii. napędzana jest silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM, a Panda - 1,1 l/54 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Cechą szczególną obu modeli jest dążenie ich producentów do maksymalnego obniżenia kosztów, co widać w jakości plastików, zbliżonej i prostej konstrukcji zawieszenia, czy w niezwykle skromnym wyposażeniu podstawowych wersji – tylko jedna poduszka powietrzna. Za resztę klient musi Fot.Renault: Logan napêdzany silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM ma nieco lepsz± dynamikê od Fiata Pandy, jednak Dacia zu¿ywa wiêcej paliwa w mie¶cie. dopłacić. Oczywiście Logan jest autem znacznie większym od Pandy. Różnica w rozstawie osi wynosi aż 33 cm, Dacia jest też szersza od Fiata i z punktu widzenia przestronności wnętrza nabywcy Logana będą bardziej zadowoleni. Również bagażnik rumuńskiego auta o pojemności 510 l jest ponad dwukrotnie większy od bagażnika Pandy – 205 l. Jednak długie przedmioty można przewozić w Pandzie (po złożeniu oparcia tylnej kanapy). W Loganie nie ma możliwości położenia kanapy. 

Fot. Fiat: Najtañsza Panda napêdzana silnikiem 1,1 l/54 KM ma wystarczaj±ce przyspieszenia i stosunkowo niskie zu¿ycie paliwa – w mie¶cie 7,2 l/100 km.  

Silniki

 

Jednostki napędowe obu konkurentów nie są zbyt nowoczesne i mają po 2 zawory w każdym cylindrze. Silnik Fiata z pojemności 1,1 l uzyskuje moc 54 KM, a Dacii z pojemności 1,4 l – 75 KM. Autem szybszym jest Logan, jednak dynamika jest co najwyżej zadowalająca. Oba pojazdy, gdy są w pełni Fot.Renault: Tablica przyrz±dów jest czytelna, lecz nisko umieszczone pokrêt³a regulacji wentylacji s± niewygodne w obs³udze. obciążone, mają kłopoty z wyprzedzaniem wolniej jadących samochodów w naszych warunkach drogowych. Zgodnie z oczekiwaniami oszczędniejszym samochodem jest Fiat, a różnica w zużyciu paliwa w mieście wynosi 2 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Logan, ze względu na wielkość, lepiej daje sobie radę z naszymi drogami i zapewnia wyższy komfort jazdy od Pandy. Fot. Fiat: Pod wzglêdem stylistycznym wnêtrze Pandy zaprojektowano z wiêkszym animuszem ni¿ Logana. W Fiacie wygodna jest d¼wignia zmiany biegów. Własności jezdne obu pojazdów są dobre, na miarę możliwości konstrukcji zawieszenia. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną i jest to rozwiązanie wystarczające w tanich autach. Podczas szybkiej jazdy na zakrętach oba samochody mają tendencję do znacznego pochylania nadwozia. Podczas parkowania brak wspomagania układu kierowniczego bardziej daje się we znaki w cięższej Dacii. W rumuńskim aucie Fot. R. Polit: Logan ma d³ugo¶æ 425 cm, a jego zalet± jest obszerne wnêtrze. obsługa pokręteł wentylacji i dmuchawy jest mało wygodna, gdyż umieszczono je zbyt nisko. Pod względem ergonomii wnętrza Fiatowi nie można nic zarzucić. Panda ma również zdecydowanie wydajniejszy układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Największymi atutami Dacii Logan są obszerne wnętrze i nieproporcjonalnie do wielkości pojazdu niska cena. Fiat natomiast Fot. Fiat:
Mimo niewielkiej d³ugo¶ci wnêtrze Pandy jest wystarczaj±co przestronne, a baga¿nik ma objêto¶æ 205 l. wydaje się bardziej dopracowaną konstrukcją, chociaż jest znacznie mniejszy. Niskie ceny wersji podstawowych mają raczej zachęcić potencjalnych klientów do zainteresowania się danym modelem. Mało kto decyduje się wersję podstawową. Ten pomysł stosowano już zresztą w 1964 r., gdy w USA rozpoczęła się sprzedaż Forda Mustanga. Gdyby do Logana czy Pandy dokupić drugą poduszkę powietrzną, wspomaganie układu kierowniczego czy radio cena osiągnęłaby pułap 35 tys. zł. A gdyby jeszcze wybrać mocniejsze silniki – to ceny przestają być niskie. Mimo to oba auta należą do z najtańszych pojazdów na naszym rynku.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Dacia Logan

Fiat Panda 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Dacia Logan

Fiat Panda

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1390

1108

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5500

54/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

112/3000

88/2750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,0

15,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

14,1

15,6

Prędkość maksymalna (km/h):

162

150

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

70

Droga hamowania od 100 km/h (m):

46,5

41,2

Pojemność bagażnika (dm3):

510

205

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

50

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,5/9,2

4,8/7,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

425 x 174 x 153

354 x 158 x 154

Rozstaw osi (cm):

263

230

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/6

2/8

Cena (zł):

29 900

30 600

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Dacia Logan Acces

Fiat Panda Actual

poduszki powietrzne

1

1

układ ABS

O

O

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

O/-

O/-

Elektrycznie sterowane/podgrzewane

lusterka zewnętrzne

O/-

O-/

centralny zamek

O

O

wspomaganie układu kierowniczego

O

O

Radio

O

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • sowek

    ja bym wybrał DACIĘ choć lubię FIATy to Dacia ostatnio mnie urzekła

  • gregor79

    Zdecydowanie Panda. Co może urzec w tym rumuńskim kanciastym aucie? Chyba powietrze, którego jest trochę więcej do przewiezienia. Poza tym oszczędność Fiata Pandy, gdzie w jeździe miejskiej mówimy o mniejszym spalaniu od Dacii (2 litry na 100 km), w czasie szalejących cen paliwa jest najlepszym rozwiązaniem. Myślę, że nie trzeba więcej przekonywać do elegancji i niezawodności włoskiej Pandy.

  • Barton

    Kto i jak obliczył różnicę w spalaniu na poziomie 2 litrów? W mieście i owszem, ale poza miastem poniżej litra, co biorąc pod uwagę różnicę klas, nie jest powodem do wstydu dla Dacii. Dacia jest pojazdem 4-5 osobowym, podczas gdy Fiacik to takie 2+2 dla odważnych. W mieście zdecydowanie wygrywa Panda, jednak dalszy nią wyjazd niż 10-15 km to już lekkomyślność. Poza zbliżoną ceną brak jakichkolwiek podobieństw między autami. To tak, jakby porównywać szafę wnękową i lodówkę, bo obie kosztują podobnie...

  • gregor79

    Przejechałem Pandą w swoim życiu ponad 200 tysięcy i wiem co mówię. Jeśli lekkomyślnością ktoś nazywa wyjazd Pandą w trasę to jest ignorantem. Większość agentów handlowych i działających w branży marketingowej jeździ Pandami. Nawet obsługa Autostrady ma Pandę. Kolego Barton jeździj sobie albo chwal to rumuńskie dziadostwo, większość i tak wybierze PANDĘ!

  • Barton

    @ gregor79 Jeżdżę pojazdem niemieckim, tych na F nie uważam, ale nie o tym... Nie chwalę dacii/renault czy jak to się nazywa Jedynie stwierdzam, że porównanie samochodów tak różnych, również pod względem wielkości jest nietrafione, a więcej argumentów jest po stronie dacii A w kwestii wyborów klientów i konkurencyjności, to np dacia logan mcv nie ma konkurenta na europejskim rynku. 7 miejsc przy tak niskiej cenie pojazdu deklasuje rywali P.S. Wybieranie Pandy jako pojazdu flotowego, to nie tylko wyraz uznania dla niej, ale i oszczędności (sknerstwa) po stronie firm, które tną koszta na maxa

  • samochodziarz (gość)

    Ja nie wiem, jak można w ogóle rozważać Dacię :) Ten rumuński kwadrat na kółkach? :) A Panda jako auto flotowe - oczywiście, że jest to cięcie kosztów - ale oznacza to również, że Panda jest tania w eksploatacji dla każdego użytkownika.

  • Barton

    [quote="samochodziarz"]Ja nie wiem, jak można w ogóle rozważać Dacię :) Ten rumuński kwadrat na kółkach? :) [/quote] Dziwne, ale Fiat Panda, też jest kwadratem na kółkach Oba auta są brzydkie jak jesienna noc... Jedynymi ich atutami są walory użytkowe, bo o estetycznych nie ma mowy Nie wygra Panda jako auto 2+2 z Loganem, który jest samochodem 5 (z ewentualnym +2) jeżeli chodzi o możliwości transportowe Nie wygra Logan z Pandą, jeżeli chodzi o możliwości w mieście i ekonomię Może dlatego oba pojazdy mimo, że są dalekie od ideału znajdują nabywców

  • fsds (gość)

    Wiem, że temat po czasie, ale już teraz jako używane auto, wybrałbym pandę z racji ceny części i mniejszej awaryjności. Popatrzmy ile na naszych drogach jeździ dzisiaj Pand, a ile Dacii. :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Dacia Logan dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Fiat Panda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Dacia Logan Cena