Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dacia. Nowe Sandero i Logan

Konrad Grobel
Dacia prezentując trzecią generację rodziny Sandero kazała czekać aż 8 lat, czyli o 4 lata dłużej niż pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną. Auta zbudowane zostaną na modułowej platformie CMF-B, którą współdzielą z Renault Clio i Captur. W tym samym czasie zapowiedziano nową Dacię Logan, której jednak nie poświęcono zbyt wiele czasu, gdyż stylistycznie jest niemal identyczna, co Sandero, chociaż jest sedanem.Fot. Dacia
Dacia prezentując trzecią generację rodziny Sandero kazała czekać aż 8 lat, czyli o 4 lata dłużej niż pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną. Auta zbudowane zostaną na modułowej platformie CMF-B, którą współdzielą z Renault Clio i Captur. W tym samym czasie zapowiedziano nową Dacię Logan, której jednak nie poświęcono zbyt wiele czasu, gdyż stylistycznie jest niemal identyczna, co Sandero, chociaż jest sedanem.Fot. Dacia
Dacia prezentując trzecią generację rodziny Sandero kazała czekać aż 8 lat, czyli o 4 lata dłużej niż pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną. Auta zbudowane zostaną na modułowej platformie CMF-B, którą współdzielą z Renault Clio i Captur. W tym samym czasie zapowiedziano nową Dacię Logan, której jednak nie poświęcono zbyt wiele czasu, gdyż stylistycznie jest niemal identyczna, co Sandero, chociaż jest sedanem.

Dacia Sandero, czyli spokojny mieszczuch

Dacia prezentując trzecią generację rodziny Sandero kazała czekać aż 8 lat, czyli o 4 lata dłużej niż pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną. Auta zbudowane
Dacia prezentując trzecią generację rodziny Sandero kazała czekać aż 8 lat, czyli o 4 lata dłużej niż pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną. Auta zbudowane zostaną na modułowej platformie CMF-B, którą współdzielą z Renault Clio i Captur. W tym samym czasie zapowiedziano nową Dacię Logan, której jednak nie poświęcono zbyt wiele czasu, gdyż stylistycznie jest niemal identyczna, co Sandero, chociaż jest sedanem.

Fot. Dacia

Nowe Sandero charakteryzuje się zwartą budową. Pierwsze, co się rzuca w oczy to poszerzone nadkola oraz inny kształt maski w stosunku do poprzednika, dokładniej mówiąc wgłębienia. Jednak języczkiem uwagi to światła i grill. Pierwsze z nich zyskały technologię LED do jazdy dziennej i są w kształcie litery „Y”, widać tutaj nawiązania (prawdopodobnie niezamierzone?) do świateł Volvo, które są w kształcie litery „T”. Grill natomiast zyskał chromowane elementy.

Patrząc z profilu zauważyć można bardziej pochyloną przednią szybę, która determinuje zmianę linii dachu. Na wysokości słupka B dach jest niższy o 10 mm w stosunku do poprzednika, a na jego końcu aż o 20 mm. Te zabiegi sprawiają wrażenie, że Sandero jest bardziej „uziemiona”. Zmianie uległo też umiejscowienie anteny, która z nad przedniej szyby powędrowała na tył.

Tylne światła kontynuują stylistykę tych z przodu. Również tutaj dostrzec można motyw litery „Y”. Natomiast uchwyt do otwierania klapy bagażnika jest wygodniej usytuowany niż u poprzednika.

Długość nowego Sandero to 4088 mm, szerokość 1848 mm, a wysokość wynosi 1499 mm. Jest, zatem dłuższy i szerszy od poprzednika, ale niższy. Zachowano natomiast prześwit, który wynosi 133 mm przy pełnym załadowaniu.

Co się tyczy wnętrza, Dacia zagwarantowała użytkownikom proste, ergonomiczne wykończenie i rozmieszczenie elementów wyposażenia. W opcji znalazł się 8-calowy ekran do obsługi multimediów i nawigacji. Jednak w podstawowej wersji nie ma go, a umieszczono jedynie miejsce na telefon, który może pełnić również funkcję nawigacji i komputera pokładowego za pomocą aplikacji od Dacii. Bogaciej wyposażona Sandero, z wcześniej wspomnianym ekranem może mieć specjalną przystawkę na telefon. Projektanci w Dacii wiedzieli gdzie będzie najczęściej leżał nasz smartfon, dlatego po prawej stronie naprzeciwko kierowcy jest wejście USB. Sandero wyposażone też będzie w systemy Android Auto i Apple CarPlay.

Z innych zmian we wnętrzu, to zmianom uległy siedzenia kierowcy i pasażera, które mają zapewniać większy komfort podczas jazdy i lepszą widoczność podczas cofania.

Jeśli natomiast mówimy o pojemności schowków to teraz Sandero zyskało 2,5 L pojemności i wynosi 21 litrów. Bagażnik jest w stanie pomieścić 328 L, czyli o 8 L więcej w porównaniu do odchodzącego modelu.

Dacia Sandero Stepway plastic is fantastic

Dacia prezentując trzecią generację rodziny Sandero kazała czekać aż 8 lat, czyli o 4 lata dłużej niż pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną. Auta zbudowane
Dacia prezentując trzecią generację rodziny Sandero kazała czekać aż 8 lat, czyli o 4 lata dłużej niż pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną. Auta zbudowane zostaną na modułowej platformie CMF-B, którą współdzielą z Renault Clio i Captur. W tym samym czasie zapowiedziano nową Dacię Logan, której jednak nie poświęcono zbyt wiele czasu, gdyż stylistycznie jest niemal identyczna, co Sandero, chociaż jest sedanem.

Fot. Dacia

Odmiana Stepway de facto nie różni się diametralnie od modelu bazowego Sandero. Mamy większy prześwit, który wynosi 174 mm, jest odrobinę dłuższy – 4099 mm i wyższy – 1535 mm. Z innych zmian, dołożono kontrastujące, czarne plastiki zabezpieczające pod przednim zderzakiem, inne obudowy do świateł przeciwmgielnych, czarne plastiki na nadkolach, wzdłuż progów i na drzwiach, a także pod tylnym zderzakiem. Reszta pozostaje bez zmian.

Wnętrze to dokładna kopia standardowego Sandero, z elementami pomarańczowymi, jako wykończenie deski rozdzielczej, w drzwiach, na siedzeniach i napis Stepway na oparciach przednich siedzeń. Pojemność bagażnika jest dokładnie taka sama i wynosi 328 L.

Nowe elementy wspólne

Projektanci z Dacii wyposażyli nowe wersje Sandero w kilka dodatkowych elementów, które jak powiedzieli nie znajdowały się wcześniej w ofercie tego producenta w tych modelach. Z podstawowych rzeczy to elektrycznie otwierany szyberdach czy elektroniczny hamulec ręczny. Oczywiście ze względu na nowe regulacje Unii Europejskiej Sandero musi też być wyposażone w nowe systemy zabezpieczające, dlatego na pokładzie znalazły się: awaryjny hamulec antykolizyjny (działający od 7 do 170 km/h), system martwego pola, system wspomagania ruszania pod wzniesienie oraz asystent parkowania (czujniki na przedzie i tylne, kamera cofania, sygnały dźwiękowe).Z innych elementów bezpieczeństwa pojawił się system SOS oraz sześć poduszek powietrznych.

W ofercie Sandero znajdą się trzy silniki i dwie skrzynie biegów:

  • SCe 65 czyli jednolitrowy, trzycylindrowy silnik obsługiwany przez 5-biegową manualną skrzynię biegów (silnik ten nie będzie dostępny w wersji Stepway),
  • TCe90 czyli turbodoładowany, jednolitrowy silnik, który będzie dostępny zarówno z 6-biegową manualną skrzynią, jak i z automatyczną skrzynią CVT,
  • TCe 100 ECO-G – jednolitrowy silnik z trzema cylindrami zasilany zarówno przez LPG i benzynę obsługiwany przez 6-biegową manualną skrzynię.

Wszystkie silniki wyposażone będą w system Start/Stop.

Podsumowanie

Dacia prezentując trzecią generację rodziny Sandero kazała czekać aż 8 lat, czyli o 4 lata dłużej niż pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną. Auta zbudowane
Dacia prezentując trzecią generację rodziny Sandero kazała czekać aż 8 lat, czyli o 4 lata dłużej niż pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną. Auta zbudowane zostaną na modułowej platformie CMF-B, którą współdzielą z Renault Clio i Captur. W tym samym czasie zapowiedziano nową Dacię Logan, której jednak nie poświęcono zbyt wiele czasu, gdyż stylistycznie jest niemal identyczna, co Sandero, chociaż jest sedanem.

Fot. Dacia

Dacia Logan będzie dokładnie takim samym autem, co Sandero. Jedynym elementem, który znacząco będzie wyróżniał to pojemność bagażnika i wynosić ma 528 L.

Dacia produkuje auta budżetowe, które z założenia będą tanie, ale ze względu na dodatkowe systemy to trzecia generacja Sandero siłą rzeczy powinna być droższa od poprzedniczki. Na ten jednak moment producent nie podał jeszcze oficjalnego cennika dla swoich nowych modeli.

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Skody

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty