Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dacia Sandero i Sandero Stepway. Brat nierówny bratu. Testujemy trzecią generację

Konrad Grobel
Dacia Sandero Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu kupić również wersję Stepway – lekko dłuższą i wyższą odmianę.Fot. Konrad Grobel
Dacia Sandero Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu kupić również wersję Stepway – lekko dłuższą i wyższą odmianę.Fot. Konrad Grobel
Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu kupić również wersję Stepway – lekko dłuższą i wyższą odmianę.

Nowa Dacia została zbudowana na platformie CMF-B, którą współdzieli z Renault Clio i Captur. Sandero produkowane jest w trzech fabrykach – w Casablance i Tangerze w Maroku oraz w Pitesti w Rumunii.

W testowanych egzemplarzach znaleźć można było następujące silniki i poziomy wyposażenia: Stepway – wersja Comfrot z silnikiem TCe 90, zwykła Sandero - również wersja Comfort, ale z silnikiem TCe 100 LPG.

Dacia Sandero i Sandero Stepway. Niby to samo, ale inaczej

Dacia Sandero Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu kupić również
Dacia Sandero

Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu kupić również wersję Stepway – lekko dłuższą i wyższą odmianę.

Fot. Konrad Grobel

To, co pierwsze rzuci się w oczy to różnice w wyglądzie. Klasyczne Sandero jest skromne, ale linie są czyste. Nie jest to auto wyróżniające się z tłumu. Światła LED, które tworzą kształt podwójnej litery „Y” zarówno na przedzie, jak i na tyle tworzą zgrabną kompozycję z całym obrazem auta. Przód jest masywniejszy w porównaniu do poprzedniej generacji, ale delikatnie przechodzące linie maski i atrapy chłodnicy z logiem marki, sprawiają, że nie można do czegokolwiek się przyczepić. Auto jest spójne i spokojne. Z tyłu natomiast nie uświadczymy widoku rury wydechowej, która została zgrabnie ukryta w podwoziu, a uchwyt do otwierania klapy bagażnika też jest ledwie zauważalny. Z nim akurat pojawia się jeden problem, gdyż jest zbyt płytko i nie od razu można go wcisnąć. Ogólnie auto jest niższe od swojego poprzednika o 10 mm i mierzy 1499 mm. Na tylną część dachu powędrowała również antena.

Co się tyczy odmiany Sandero Stepway to tutaj dla osób, które lubią bardziej rozbudowane auta bardziej powinna przypaść do gustu. Większy prześwit jest zauważalny (174 mm, natomiast w hatchbacku 133 mm), podobnie jak panele chroniące dolną część drzwi oraz na zderzakach. Projektanci zadbali by Stepway wyglądało mocarniej niż klasyczna wersja, a pomarańczowy kolor jest radosnym elementem, który uwydatnia te dodatkowe plastiki zabezpieczające. Co najważniejsze nie jest to ujma, a wręcz przeciwnie. Na dachu znalazły się natomiast relingi, których nie możemy zamówić w zwykłej wersji. Problemem może się tu okazać antena, której nie możemy położyć, przez co nie każdy box dachowy będzie pasować.

Stepway jest również minimalnie dłuższy – 4099 mm, w stosunku do podstawowej wersji Sandero – 4088 mm.

[b]Dacia Sandero i Sandero Stepway. Wnętrze

[/b]

Dacia Sandero Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu kupić również
Dacia Sandero

Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu kupić również wersję Stepway – lekko dłuższą i wyższą odmianę.

Fot. Konrad Grobel

Przejdźmy do wnętrza. W jednej i drugiej wersji nadwozia jest identyczne, poza jednym elementem. W wersji Stepway pojawiają się pomarańczowe akcenty na nawiewach i siedzeniach oraz nazwa Stepway na oparciach. Niczym więcej. Dokładnie otrzymujemy takie samo wnętrze.

Przyciski na konsoli centralnej są ergonomicznie usytuowane, są czytelne i łatwo się je obsługuje. Znajdziemy tu również ekran do multimediów (gdzie nie wiadomo, czemu pod ikoną od nawigacji jest nazwa „Ustawienia”), który długo reaguje na dotyk, ale jest intuicyjny. Po jego lewej stronie znajduje się wejście USB (jedno z dwóch, drugie znajdziemy przy półce obok drążka do zmiany biegów) oraz uchwyt na telefon.

Kierownica dobrze leży w dłoni, a siedzenia są wygodne. Siedzenie kierowcy wyposażone zostało dodatkowo w podłokietnik, pod którym znajduje się miejsce na napoje. Dosyć niefortunne umiejscowienie gdyż, ciężko podczas jazdy sięgnąć po butelkę. Wracając jednak do siedzeń przednich są dosyć dobrze wyprofilowane. Nie czuć zmęczenia zarówno podczas jazdy po mieście, jak i w trasie. Jedno „ale” można tylko odnieść do dźwigni od pochylenia oparcia, jest dosyć głęboko, przez co odruchowo łapiemy uchwyt od ustawień wysokości fotela.

Osoby wyższe mogą mieć problem z siedzeniem na tylnej kanapie. Jest też dosyć pionowo ustawiona, ale na krótsze wyjazdy po mieście czy nawet poza sprawdzą się i podróżujący nie powinni być znacząco zmęczeni. Pojemność bagażnika w jednym i drugim przypadku wynosi 328 litrów.

Ciekawym akcentem, który stwarza wrażenie przytulności to materiałowy pasek na desce rozdzielczej oraz na podłokietnikach w drzwiach. Poza tym mamy tutaj do czynienia z prostotą, ergonomią w użytkowaniu, a także plastiki, które powinno się łatwo czyścić.

[b]Dacia Sandero i Sandero Stepway. Dwa silniki, dwie wysokości[/b]

Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu
Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu kupić również wersję Stepway – lekko dłuższą i wyższą odmianę.

Fot. Konrad Grobel

Sandero Stepway jak wcześniej zostało to zakomunikowane wyposażona została w silnik benzynowy TCe90, o mocy 90 KM jak łatwo jest się domyślić. Podczas testów auto spaliło głównie w trasie około 6,5 L/100 km. Auto mogłoby być bardziej żwawe, ale zestrojone z manualną skrzynią biegów pracuje poprawnie. Nie da poczucia ekscytacji, ale auto z tą jednostką powinno dowieść nas do celu naszej podróży nie rujnując nam portfela.

W klasycznym Sandero natomiast znalazła się jednostka TCe 100 LPG. Co najważniejsze i warto podkreślić, instalacja gazowa jest montowana na etapie składania w fabryce, a nie później dokładana. W tej konfiguracji auto (również głównie w trasie) spalało 7,5 L/100 km benzyny oraz około 8,5 L/100 km gazu. Oczywiście przełączanie z benzyny na gaz dokonuje się za pomocą przycisku obok kierownicy. Nie czuć zmiany, wszystko przebiega z dużą kulturą. Zbiornik LPG znajduje się w bagażniku zamiast koła zapasowego, przez co auto wyposażone jest jedynie w zestaw naprawczy.

Podczas jazdy w obydwóch modelach dało się zauważyć, że system monitorowania martwego pola nie zawsze się uaktywnia oraz to, że w wersji Stepway trudniej zabrudzić tylną szybę. Zapewne ma to związek z tym, że auto jest lekko wyższe.

Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu
Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero zadebiutowała na polskim rynku już z trzecią generacją. Poza klasycznym hatchbackiem, klienci będą mogli od razu kupić również wersję Stepway – lekko dłuższą i wyższą odmianę.

Fot. Konrad Grobel

Zarówno jeden, jak i drugi samochód dobrze trzymał się drogi, w zakrętach również nie można zauważyć większych różnic. W samym jednak prowadzeniu jest pewna różnica. Niższe Sandero ma większy opór na kierownicy i szybciej reaguje. Co się tyczy tłumienia nierówności, to w obydwu przypadkach jest to poziom zadowalający. Można bezpiecznie przejechać po dziurawej drodze i nie wytrząsie za bardzo podróżujących.

[b]Dacia Sandero i Sandero Stepway. Czy brat jest równy bratu?[/b]

Dacia Sandero i Sandero Stepway to bardzo poprawne auta. Nie uświadczymy tu fajerwerków, wszystko jest przemyślane. Gdybym jednak miał wskazać zwycięzcę byłaby to odmiana Stepway. Jest ciekawszy wizualnie, tańszy w jeździe i ma relingi, które pozwolą więcej ze sobą zabrać.

Za zwykłe Sandero na poziomie wyposażenia Comfort z silnikiem z LPG zapłacić musimy 53.900 zł, natomiast za odmianę Stepway 56.900 zł. Czy to dużo? Trudno powiedzieć, w tym przedziale cenowym znajdziemy również auta u konkurencji. Jednak dla tych, którzy mają słabość do Dacii można śmiało polecić te auta. W szczególności Stepway. Jak więc widać, niby takie same produkty, lekko się różniące w detalach, ale jednak brat bratu nierówny.

Dacia Sandero Stepway Tce 90 Comfort i wybrani konkurenci:

Marka i ModelDacia Sandero Stepway Tce 90 ComfortDacia Sandero TCe100 LPGSkoda Fabia 1.0 TSI AmbitionHyundai i20 Classic Plus 1.0 T-GDI
Długość/szerokość4099/18484088/18483997/17324040/1775
Rozstaw osi2604260424552580
Wysokość1535149914821450
Rozstaw kół przód1520153214631545
Rozstaw kół tył1509151814571549
Dane
Cena (zł)od 56.900od 53.900od 56.450od 61.900
Liczba miejsc/drzwi5555
Typ nadwoziaCrossoverhatchbackhatchbackhatchback
Masa własna (kg)b.d.b.d.11161065
Poj. Bagażnika (l)328328330-1150352-1165
Poj. Zbiornika paliwa (l)b.d.b.d.4540
Układ napędowy
Rodzaj paliwabenzynabenzyna/LPGbenzynabenzyna
Pojemność (ccm)898999999998
Liczba cylindrówR3R3R3R3
Napędzana ośprzódprzódprzódprzód
Skrzynia bieg. L. przełożeńmanualna/6manualna/6manualna/5manualna/6
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min.90 przy 5250100 przy 500095 przy 5000100 przy 4500-6000
Mom. Obr. (Nm) przy obr./min.135 przy 2500170 przy 2000160 przy1800-3500172 przy 1500-4000
Przys. 0-100 km/h (s)b.d.b.d.10,710,4
Pręd. Maks. (km/h)b.d.b.d.186188
Śr. Spalanie (l/100 km)b.d.b.d.55,6
Emisja CO2 (g/km)b.d.b.d.114127

 Zobacz także: Nissan prezentuje koncepcyjny, w pełni elektryczny eNV200 Winter Camper

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty