Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38525 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Dacia Sandero. Nie musi mieć kompleksów

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Dacia Sandero Stepway

Najmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29 900 zł.

Fot. Marek Perczak Sandero, najmniejsza z Dacii, jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29.900 zł.

Oczywiście nie będziemy mieli ani klimatyzacji ani radia, ale auto będzie nowe, z gwarancją i bez obaw da się nim odbywać nie tylko jazdy w mieście, ale również na dłuższych dystansach.

Niby terenówka
Testowa wersja Stepway ma trochę udawać auto terenowe. Wyposażono ją bowiem w plastikowe osłony nadkoli i progów, a także zderzaków. Nie przewidziano w niej natomiast napędu przenoszonego na wszystkie koła i tylko minimalnie zwiększono prześwit. Ale to chyba wystarczy, bo tę Dacię można dość często spotkać na naszych drogach a to oznacza, że polskim kierowcom ten samochód odpowiada. Potwierdzają to internetowe wpisy, w których użytkownicy podkreślają dobrą relację ceny i wyposażenia. Co ciekawe nie ma narzekań np. na awaryjność tych aut.

Do przodu i do tyłu
Przed jazdami testowymi trochę obawialiśmy się 3-cylindrowego silnika, który ma wprawdzie turbodoładowanie i 90 KM mocy, ale to zawsze tylko trzy cylindry. Nasz strach potęgowała dodatkowo obecność u układzie przeniesienia napędu 5-stopniowej skrzyni zautomatyzowanej. Już sam fakt, że poza jazdą do przodu, do tyłu i ustawienia w pozycji Neutral niczego więcej jak np. P, jak parking (trzeba zaciągać ręczny) w niej nie znajdziemy. Jest za to tryb sekwencyjny. To rozwiązanie dla tych kierowców, którym trudno przywyknąć do „automatów”.

Dacia Sandero Stepway

Najmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29 900 zł.

Fot. Marek PerczakNa szczęście nasze obawy były przesadzone. Rzeczywiście do działania tej przekładni trzeba się przyzwyczaić, ale z pewnością znajdą się kierowcy, którym jej sposób postępowania będzie się podobał. Gdybyśmy mieli wybierać to jednak wolelibyśmy zwykłą skrzynię manualną, nawet 5-biegową, a to głównie dlatego, że ta zautomatyzowana czasami zbyt wolno podejmuje decyzję jeśli chodzi o wybór przełożenia i nie pozostaje to bez wpływu na poziom zużycia paliwa. Poza tym jest droższa od manualnej.

Sam silnik podczas jazd testowych sprawował się nienagannie. Oczywiście słychać było w odgłosie jego pracy, że to tylko trzy cylindry, ale teraz to już nikogo nie dziwi. Podobnych jednostek jest zatrzęsienie. Średnie spalanie nie przekroczyło 6,5 l/100 km, co uznajemy za dobry wynik zważywszy, że jeździliśmy głównie w ruchu miejskim.

Dacia Sandero Stepway

Najmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29 900 zł.

Fot. Marek PerczakSurowo, ale funkcjonalnie
We wnętrzu tzw. budżetowa skromność. Co nie jest taką wadą, jak np. to, że na pokrętle siły nawiewu powietrza trudno dostrzec jakiś symbol wskazujący, na którym „biegu” w danym momencie tenże nawiew pracuje. Wystarczyło oznaczyć to jakąś białą, lub choćby jasną plamką i byłoby po kłopocie. To samo dotyczy pokrętła regulacji temperatury. Nijak nie mogliśmy, bez dokładniejszego przyjrzenia, zorientować się czy ustawiony jest nawiew ciepłego czy też chłodniejszego powietrza. Przyzwyczajenia wymaga również fakt, że klakson przyciska się, jak w autach francuskich, w lewej dźwigni zmiany świateł. Na tym lista wad się wyczerpuje.

Wskaźniki są czytelne, a komputer pokładowy oferuje wprawdzie skromne, ale wystarczające zasoby danych. Podobała nam się to, że mieliśmy do dyspozycji kilka półek na drobiazgi i pojemniki z płynem. Bardzo przydatna jest niewielkie wgłębienie na podszybiu. Nie najgorzej prezentuje się jakość montażu. Jak na tej wielkości samochód zadowalająco przedstawia się także pojemność bagażnika.

Dacia Sandero Stepway

Najmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29 900 zł.

Fot. Marek PerczakTo już nie ta Dacia
Sandero to godny polecenia samochód dla tych, którzy chcą go traktować, jako urządzenie do jazdy z punktu A do punktu B. Ani w niej powalająco wielkiej urody, ani luksusowego wyposażenia, ani osiągów na drodze. Jest za to tanio i to zarówno wtedy, gdy kupujemy ten model w salonie sprzedaży, jak i liczymy koszty eksploatacji.

Nie jest to wóz brzydki, a jednocześnie ma wszystko co jest niezbędne we współczesnym aucie osobowym tej wielkości. Nawet z takimi dobrami na pokładzie, jak klimatyzacja, radioodtwarzacz czy komputer nie musimy się obawiać finansowej ruiny. W cenie do 50 tysięcy złotych kupimy Dacię Sandero tak wypasioną, jak żaden inny wóz konkurencji. Polecamy testowany silnik, który nie jest paliwożerny a do tego można zamontować w nim instalacje gazową. Nie można narzekać na przestronność tego modelu, choć z tyłu tak naprawdę będzie wygodnie tylko kilkuletnim dzieciom. Stąd nasza sugestia aby zainteresowały się tym pojazdem młode rodziny z dziećmi. Wersja Stepway poza wzbogaceniem wyglądu niczego nie wnosi, ale te kilka dodatków naprawdę czyni ten wóz z wyglądu jeszcze ciekawszym.

W naszym porównaniu z modelami innych marek wybraliśmy, oprócz Kia Venga, wzięliśmy jeszcze pod uwagę Fiata Punto z 2-cylindrowym silnikiem Twin Air. Niestety nie jest on już oferowany na polskim rynku. Jego cenę, ok. 52 tys. złotych skalkulowaliśmy na podstawie danych dla innej wersji silnikowej.

Marka/model Dacia Sandero TCe 90 Stepway Fiat Punto 0.9 TCe Kia Venga 1.4 16V
Cena (zł) 50 500 wersja nieoferowana 46 990
Typ nadwozia/liczba drzwi hatchback / 5d hatchback / 5d minivan / 5d
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy      
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4058/1733/1518 4065/1685/1490 4068/1765/1500
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1493/1476 b.d. 1553/1557
Rozstaw osi (mm) 2589 2510 2615
Masa własna (kg) 1000 1050 1178
Pojemność bagażnika (l) 320 275 422-552
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 45 48
Układ napędowy      
Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 898 875 1396
Liczba cylindrów 3 2 4
Napędzana oś przednia przednia przednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń zautomatyzowana/5 manualna/5 manualna/5
Osiągi      
Moc (KM) przy obr./min 90/5250 105/5500 90/6000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min 135/2500 145/2000 137/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,1 11,2 12,9
Prędkość maksymalna (km/h) 175 182 167
Średnie spalanie (l/100 km) 5,2 4,1 6,0
Emisja CO2 (g/km) 116 97 140

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • S. Tańczyk (gość)

    Jak na auto tzw. niskobudżetowe sandero stepway rzeczywiście wygląda całkiem nieźle; mechanicznie oparte jest głównie na poprzednich generacjach renault clio, o ile pamięć mnie nie myli, stąd niska awaryjność i przystępne ceny części zamiennych. Wersje z klimatyzacją są warte zainteresowania, do silników 3-cylindrowych podchodzę jednak jak pies do jeża...

  • ND (gość)

    W nowej Daci trzeba zaraz na poczatku zrobic dodatkowa ochrone antykorozyjna spodu i innych wrazliwych miejsc jak np. ranty drzwi i progi, etc. W cieplych klimatach jak Italia albo Francja nie maja tyle wilgoci i soli w zimie co w PL. Ogolnie Dacia to ma byc samochod, czyli przewozic pasazerow z A bo B. I do tego nadaje sie optymalnie. Jak bym mial wolne 60k i chcialbym nowe z salonu to bym wzial Duster z full-optional ze skora. Ale to jest moja prywatna opinia.

  • bert (gość)

    Sandero i Duster wyglądają jako tako ładnie, ale cała reszta pozostawia wiele do życzenia. Jakość jest bardzo kiepska tych aut.

  • Zdzisław G. (gość)

    Witam. Ja jestem szczęśliwym posiadaczem dacii sandero stepway model laurette 0,9 TCe. Powiem przekornie uważam , iż to wspaniałe auto. Posiadam go od 2015 roku kupiłem w salonie jako po pokazowe i jak do tej pory nic po za przeglądami nie robię. Wakacje w Bieszczadach żaden problem ( 2000 km. w ciągu tygodnia) nawet jadąc prawie non stop nie byłem zmęczony. Wyposażenie rewelacja jak na takie auto. Nawigacja bezproblemowa i doprowadza tam gdzie chcę. Po prostu jestem pełen zachwytu a w połączeniu z pięknym kolorem ( błękit azurit) obłęd. Polecam te auto wszystkim ,którzy potrzebują samochodu do codziennej eksploatacji. Co do silnika jest ok. fakt troszkę warczy na początku ale mi to osobiście nie przeszkadza. Spalanie jak pisze wyżej w mieście około 6,5 litra trasa nawet poniżej 5,0 l/100km.

  • Pixa (gość)

    Miałem do wydania ok. 30.000 zł na auto. W tej cenie mogłem kupić np. 3 letnią Fabię z 60.000 km na liczniku. Przekalkulowałem i kupiłem Dacię Sandero 1.2. Za 35 tysięcy z klimą, abs, esp, el. szybami, centralnym, fajnym radiem i paroma innymi bajerami. Przejechałem już ponad 20.000 km i jestem bardzo zadowolony z tego auta. Dobry stosunek ceny do jakości.

  • Promocja (gość)

    "Dacię Sandero 1.2. Za 35 tysięcy " nową w salonie?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Dacia Sandero zdjęcia

Dacia Sandero dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Dacia Sandero Cena