Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dacia Spring Electric. Czy to będzie najtańszy samochód elektryczny w Europie?

Mariusz Michalak
Dacia Spring Electric W 100% elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh.Fot. Dacia
Dacia Spring Electric W 100% elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh.Fot. Dacia
Zapowiedzią bliskiego wprowadzenia na rynek miejskich aut elektrycznych była prezentacja show-caru Dacia Spring Electric w marcu 2020 roku. Teraz przyszedł czas na prezentację Dacii Spring Electric w wersji produkcyjnej, wraz z dwoma unikatowymi wariantami na potrzeby nowych rodzajów mobilności: wersji przystosowanej do car sharingu oraz wersji dostawczej Cargo. Wersji dla klientów indywidualnych nie pokazano.

Dacia Spring Electric. Wygląd zewnętrzny

Spring Electric, pierwsze małe miejskie auto Dacii, zrywa z kanonami „konwencjonalnego” samochodu elektrycznego. Zwiększony prześwit, poszerzone nadkola i relingi dachowe nadają mu wygląd crossovera.

Dacia Spring Electric jest wyposażona w pełną osłonę chłodnicy, która jest charakterystycznym elementem samochodów elektrycznych. Tylne klosze tworzą nowy, charakterystyczny układ z diodami w kształcie litery Y. Pakiet kolorystyczny obejmuje pomarańczowe obudowy bocznych lusterek, wykończenie relingów dachowych i obramowanie przednich świateł.

Wbrew pozorom, ma stosunkowo niewielkie wymiary: 3,73 m długości, 1,62 m szerokości (bez bocznych lusterek) i 1,51 m wysokości.

Dacia Spring Electric W 100% elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh.Fot. Dacia
Dacia Spring Electric

W 100% elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh.

Fot. Dacia

Dacia Spring Electric. Wnętrze

Dzięki znacznej odległości od siedzeń do dachu i promieniowi 100 mm na wysokości kolan, na tylnych siedzeniach mogą swobodnie podróżować nawet bardzo postawne osoby.  Pasażerowie na przednich siedzeniach mają do dyspozycji schowki o pojemności 23,1 l, m.in. zamykany schowek w desce rozdzielczej, kieszenie w drzwiach i wnękę w środkowej konsoli. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mogą korzystać z kieszeni na tylnej stronie oparć przednich foteli.

Pojemność bagażnika to 300 litrów. Dla zwiększenia możliwości zmiany aranżacji wnętrza tylna kanapa jest składana. Dzięki temu pojemność przestrzeni ładunkowej można zwiększyć do około 600 litrów.

Dacia Spring Electric. Wyposażenie

Wyposażenie standardowe obejmuje w 100% elektryczne zmienne wspomaganie kierownicy, zdalny centralny zamek i cztery elektrycznie podnoszone szyby.

Aby kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi i zdejmować rąk z kierownicy, samochód wyposażono w cyfrowy wyświetlacz 3,5” umieszczony między zegarami oraz system poleceń głosowych Apple lub Google, aktywowany wciśnięciem przycisku na kierownicy.

System multimedialny MEDIA NAV obejmuje ekran dotykowy 7”, nawigację, radio cyfrowe DAB, Bluetooth, gniazdo USB i jest kompatybilny z Apple Carplay i Android Auto. Za pomocą przycisku na kierownicy można aktywować system poleceń głosowych, działający za pomocą smartfona

Dacia Spring Electric. Napęd

Dacia Spring Electric W 100% elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh.Fot. Dacia
Dacia Spring Electric

W 100% elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh.

Fot. Dacia

W 100% elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh.

Spring Electric oferuje liczne możliwości ładowania: z domowego gniazdka 220 V za pomocą dostępnego w standardzie przewodu, z Wallboxa (za pomocą przewodu dostępnego w opcji) lub z terminala DC (w opcji).

Czas ładowania akumulatora litowo-jonowego wynosi:

  •  poniżej godziny przy ładowaniu do 80% pojemności z terminala DC 30 kW
  •  poniżej 5 godzin przy ładowaniu do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 7,4 kW
  •  poniżej 8,5 godziny przy ładowaniu do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 3,7 kW
  •  poniżej 14 godzin przy ładowaniu do 100% pojemności z domowego gniazdka o mocy 2,3 kW

Lekki i kompaktowy samochód Dacia Spring Electric ma zasięg 225 km w cyklu mieszanym WLTP i 295 km w cyklu WLTP City (cykl homologacyjny obejmujący wyłącznie miejską część cyklu homologacji).

Zasięg auta można zwiększyć o niemal 10%, aktywując za pomocą przycisku na desce rozdzielczej funkcję ECO, która ogranicza moc silnika do 23 kW (zamiast fabrycznych 33 kW) i maksymalną prędkość do 100 km/h.

Producent opisuje Dacię Spring Electric jako "najtańszy samochód elektryczny w Europie". Konkretnej ceny jeszcze nie podano, a auto ma się pojawić na europejskich drogach na początku 2021 r.

Dacia Spring Electric. Wersja dostosowana do potrzeb carsharingu

Opierając się na doświadczeniu zdobytym w ramach ZITY, usłudze carsharingu oferowanej na terenie Paryża i Madrytu przez Grupę Renault i firmę Ferrovial, Dacia przygotowała specjalną wersję Spring na potrzeby tego rynku. Samochód jest przystosowany do wyposażenia w technologię geolokalizacji stosowaną przez operatora carsharingu, która umożliwia również otwarcie drzwi przy użyciu smartfona.

Wersja, dostępna w kolorze białym i szarym, będzie oferowana z siedzeniami obitymi skórą ekologiczną (wytrzymały i niebrudzący materiał) w kolorze czarnym, nakładkami na progi drzwi i bagażnika, dywanikami podłogowymi z przodu i z tyłu, klamkami drzwi i obudowami lusterek bocznych w kolorze czarnym (dla większej trwałości) oraz kołami stalowymi Flexwheel 14”. W kabinie kierowca będzie miał dostęp do aplikacji danego operatora car sharingu na ekranie pojazdu, dzięki funkcji duplikowania ekranu smartfona (Apple Car Play i Android Auto). Będzie mógł też korzystać z nawigacji satelitarnej i systemów wspomagania parkowania (kamera cofania i czujniki parkowania tyłem).

Dacia Spring Electric. Wersja dostawcza Cargo

Przeznaczona dla użytkowników biznesowych wersja Dacii Spring Electric Cargo ma bagażnik powiększony o strefę tylnych siedzeń, wykonaną z tworzywa wykładzinę pokrywającą podłogę i strefę nadkoli, cztery uchwyty do mocowania ładunku i ażurową przegrodę oddzielającą strefę ładunkową od przestrzeni pasażerskiej. Ta specjalna wersja ma strefę ładunkową o długości 1 033 mm, pojemności 800 litrów i ładowności 325 kg.

Zobacz także:Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty