Dacia Logan

Zdzisław Podbielski
Cena, niezawodność i trwałość - oto cele jakie przyświecały twórcom Logana.

(Korespondencja własna z Technocentre Renault k/Paryża)

 

fot. Renault
fot. Renault

Prezes Zarządu Renault, Louis Schweitzer, już w 1995 r. zapowiadał ekspansję firmy na rynki poza Europą Zachodnią. Przewidywał, że w 2010 r. grupa Renault osiągnie sprzedaż 4 mln samochodów. Zapowiedź realizowana jest teraz, ogłoszono bowiem, że  w 2010 r. sprzedaż tylko jednego modelu wyniesie 700 tys. sztuk. Modelem tym jest Logan, pojazd o tak przemyślnej konstrukcji, aby mógł być dostępny dla odbiorców mniej zamożnych.

 

fot. Renault
fot. Renault

W fazie projektowania obliczono, że cena sprzedaży pojazdu nie może przekraczać 5 tys. euro, a po zbudowaniu wersji ze zróżnicowanym wyposażeniem, będzie oscylowała w granicach 5 - 8 tys. euro. Cena jest bowiem najistotniejsza w podjęciu decyzji o zakupie nowego samochodu w wielu krajach świata. Dlatego firma Renault zdecydowała się udostępnić tani samochód uboższym krajom, zaliczając do nich również Polskę, w której 30 proc. nabywców kieruje się w stronę najtańszych pojazdów.

 

fot. Renault
fot. Renault

Prawdziwą sztuką jest zbudować i wyprodukować tani samochód i to segmentu C, który będzie niezawodny i trwały, przy tym jeszcze spełniający normy europejskie z zakresu bezpieczeństwa i toksyczności spalin. Takie wymagania ma spełniać Logan. Zbudowano go z tanich materiałów (to widać wewnątrz samochodu), przy zastosowaniu uproszczonej technologii, np. płytkie tłoczenia blach, mało wygięte szyby oraz wykorzystaniu zespołów z już istniejących pojazdów Renault, np. płyty podłogowej z Modusa, silników, zawieszeń, układów kierowniczych, a nawet klamek drzwi z Clio.

 

fot. Renault
fot. Renault

Nie bez znaczenia jest tania siła robocza w zakładach produkcyjnych. Wiodącym zakładem będzie fabryka zlokalizowana w rumuńskiej miejscowości Pitesti, znana z produkcji samochodów marki Dacia. Dużym nakładem środków zakład zmodernizowano, przystosowując go do zdolności produkcyjnej 200 tys. Loganów rocznie i 150 tys. zestawów montażowych. Taka zdolność produkcyjna zostanie osiągnięta już w przyszłym roku. Wtedy też ruszą inne zakłady wytwarzające Logana: w Rosji, Maroku i Kolumbii. Rok później rozpocznie się produkcja w Iranie i to znacząca, bo docelowo w liczbie 300 tys. samochodów rocznie. Istotne są obecnie prowadzone rozmowy w Chinach, jeśli zakończą się pomyślnie - Logan powielany będzie w niespotykanych dotychczas liczbach egzemplarzy jednego modelu.

 

Pierwsze samochody na polski rynek trafią już w styczniu 2005 r. Będą nosiły nazwę Dacia Logan i oferowane w dwóch wersjach silnikowych: o pojemności 1,4 i 1,6 l. W terminie późniejszym przewiduje się silnik diesla. Czy pojazd będzie sprzedawany za 5 tys. euro? Nie (te najtańsze, najuboższe wersje pozostaną w Rumunii), ale wszystko na to wskazuje, że będzie to najtańszy samochód w segmencie C.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika                                              benzynowy                          benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)                       1390                                   1598

Moc (KM)                                                 75                                      90

Przyspieszenie (s)                                    13,0                                    11,5

Prędkość maksymalna (km/h)                   162                                     175

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100km)       5,5/9,2                                5,8/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)        425 x 174 x 153

Pojemność bagażnika (l)                           510

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty