Renault kupiło Dacię po to, by produkować tanie samochody. Najpierw pojawił się Logan sedan, później 7-osobowa wersja MCV, użytkowy Van i Pick-up (dwa ostatnie nie są dostępne w Polsce). Teraz do sprzedaży wprowadzane jest Sandero z 5-drzwiowym nadwoziem. W Europie oferowane jest jako Dacia, a np. w Brazylii, Argentynie i Indiach jako Renault. Francuzi najwyraźniej nie chcieli psuć sobie marki na Starym Kontynencie.
Auto wykorzystuje ponad 70 proc. podzespołów Logana sedan. Te zresztą w znacznej części pochodzą od Renault. Płytę podłogową wzięto z Modusa (stosowana jest też w Nissanie Micra), zawieszenie i układ kierowniczy (nieco przeprojektowane) z Clio drugiej generacji, silniki
wykorzystywane były wcześniej w Thalii, a 5-stopniowa skrzynia biegów montowana jest też w Megane.
**CZYTAJ TAKŻE:
Dacia Logan MCV - wrażenia z jazdyDacia Duster 1.5 dCI - wrażenia z jazdy**
Samochód plasuje się w segmencie B, czyli niezbyt dużych aut miejskich. Ma bagażnik o pojemności 320 l. To więcej niż w konkurencyjnych: Chevrolecie Aveo (220 l), Hyundaiu Getzie
(254 l) czy Kii Rio (272 l) z nadwoziami typu hatchback. Sandero jest też od nich tańsze. Jego ceny zaczynają się od 28 500 zł, Aveo od 36 750 zł, Getza - 34 700 zł, Rio - 36 900 zł.
Tyle, że Dacia ustępuje rywalom pod względem wyposażenia. W podstawowej wersji brakuje m.in. wspomagania kierownicy, dzielonej tylnej kanapy, regulowanej na wysokość kierownicy, centralnego zamka, elektrycznego sterowania przednich szyb o czujnikach parkowania nie wspominając (standard w Kii i
Hyundaiu). Aby mieć te wszystkie elementy, trzeba wybrać najdroższą odmianę kosztującą 34 400 zł. W tej sytuacji różnica cen jest znacznie mniejsza. Rozważanie to ma o tyle sens, że Polacy coraz rzadziej decydują się na samochód-golasa, pozbawionego udogodnień.
Ciekawostką jest możliwość zamówienia w Dacii pakietu szumnie nazwanego "SUV", składającego się z plastikowej
osłony przedniej i kratek na światłach przeciwmgłowych, nakładek na progi i osłony tylnej. Nie czynią one z Sandero samochodu terenowo-rekreacyjnego, a tylko chronią przed zadrapaniem lakieru. Jedyne, co łączy auto z SUV-ami jest spory jak na segment B prześwit, dzięki któremu łatwiej wyjeżdża się na krawężniki i pokonuje głębsze kałuże.
Sandero jest dostępna z dwoma silnikami benzynowymi: 1,4 l o mocy 74 KM i 1,6 l osiągającym 87 KM. Obie jednostki współpracują z 5-stopniową, ręczną skrzynią biegów. Na początku 2009 r. wprowadzony zostanie diesel 1,5 l w dwóch wersjach mocy - 68 i 85 KM.
Wrażenia z jazdy
Testowaną przez nas Dacię napędzał silnik 1,6 l zapewniający autu przeciętną dynamikę. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać już przy ok. 3200 obr./min. 5-biegowa skrzynia jest niezbyt precyzyjna, głównie przez długie skoki przełożeń. Zastrzeżenia można mieć do układu kierowniczego i zawieszenia - samochód przechyla się na boki podczas pokonywania zakrętów i wykonywania gwałtowniejszych manewrów. Zawieszenie dobrze tłumi za to nierówności drogi. Plastiki wewnątrz są przyzwoitej jakości jak na segment, do którego należy Sandero.
Kłopotliwe jest składanie tylnej kanapy. W wersji, w której nie jest ona dzielona, należy pociągnąć za uchwyt po jednej stornie, a następnie przejść dokoła auta i pociągnąć uchwyt po drugiej stronie. Dopiero wówczas oparcie da się położyć. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda z siedziskiem. Po podniesieniu dotyka ono oparć przednich siedzeń na tyle niefortunnie, że utrudnia zamknięcie tylnych drzwi, a w siedzisko wbijają się rączki do otwierania tylnych okien.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min): | 87/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 128/3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 174 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,6/10,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 402 x 174,6 x 153,4 |
Rozstaw osi (cm): | 258,8 |
Pojemność bagażnika (l) | 320/1200 |
Cena (zł): | 33 400 |
**więcej zdjęć Dacii Sandero w
naszej galerii**
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?