Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36336 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Daewoo Espero

Data publikacji: Autor: Wawrzyniec Rozenberg

 Espero przez cztery lata (do 1999 roku) montowane było w Polsce.

Espero przez cztery lata (do 1999 roku) montowane było w Polsce, w fabryce na warszawskim Żeraniu. Zastosowane silniki nie są nadzwyczaj mocne, zawieszenie nie najlepiej radzi sobie z tłumieniem wybojów - nierówności i większe dziury dają się wyraźnie odczuć wewnątrz auta. Za to dobra jest zwrotność, korzystnie wypadają też hamulce.

Daewoo Espero to duże, rodzinne auto,
ale nie jest łatwo je sprzedać.
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Nadwozie Espero ma najważniejszą cechę dobrej limuzyny rodzinnej - obszerne wnętrze. Nie ustrzeżono się jednak kilku niedoróbek: kokpit o nieefektownym kształcie, wykonany z materiałów o przeciętnej jakości, wnętrze utrzymane w szarej kolorystyce. Za to wyposażenie może zachwycić: elektryczne szyby i lusterka, wspomaganie układu kierowniczego, w bogatszych wersjach welurowa tapicerka, klimatyzacja, poduszka powietrzna kierowcy i ABS. Ważnym walorem jest bagażnik pretendujący do miana największego w swej klasie (560 l), w wykorzystaniu trochę przeszkadza wąski otwór załadunku. Ostatnie modele Espero o pojemności 1,5 kosztowały w salonach 33 600 zł. Za taką cenę nie ma i nie było nowych samochodów tak bogato wyposażonych, nie trzeba było nawet dopłacać do metalizowanego lakieru. Przed zaprzestaniem produkcji, jeszcze bardziej obniżono cenę i stąd tak duże powodzenie espero.

Na giełdzie samochodowej w Pruszczu prawie zawsze są pojedyncze egzemplarze Espero. Samochody te przyciągają potencjalnych klientów głównie dużymi wymiarami i ceną - w porównaniu do zachodnich aut tej klasy są tanie. Jednak nie jest łatwo je sprzedać.

Adam Kowalski ze Starogardu sprzedawał na giełdzie w Pruszczu Gdańskim Espero z 1997 r. za 16,5 tys. zł. Auto z silnikiem o pojemności 1,5 l i mocy 90 KM miało 80 tys. przebiegu. Lśniło wiśniowym, metalizowanym lakierem.

- Jestem gotowy na negocjacje ceny - zapewniał pan Adam. - Kupiłem już samochód dostawczy i ten nie jest mi potrzebny. Obawiam się, że Espero coraz trudniej będzie sprzedać, chociaż niemało ich spotyka się na drogach. Espero jest bardziej komfortowe niż wiele konkurencyjnych samochodów. Podobało mi się miękkie zawieszenie. Nie ma problemów z dostępnością części zamiennych i serwisu. Nie jest to jednak samochód bez wad. Wykonanie mogłoby być lepsze - zdarza się, że coś stuka i trzeszczy we wnętrzu na styku plastikowych elementów wyposażenia. Można usłyszeć opinię, że modele Daewoo są awaryjne. Mówią to jednak tylko ci, co nie użytkowali nigdy tych pojazdów. Uważam, że moje Espero warte jest żądanej ceny i znajdę nabywcę.

Zdaniem specjalisty
Marian Tomasik, z-ca dyr ds. technicznych PM Auto-Gdańsk
- Silniki zastosowane w Espero są żywotne, ale ich regulacje i naprawy wymagają specjalistycznego oprzyrządowania, nie zalecam napraw amatorskich. Na karoserie było 6 lat gwarancji i nic się złego nie dzieje. Liczę, że do 10 lat nie będą wymagały żadnych napraw, bowiem do produkcji zastosowano ocynkowane blachy. Zalecam właścicielom Espero wykonywanie przeglądów co 10 tys. km, które u nas kosztują 160 - 200 zł. Nie radzę stosowania zamienników w miejsce oryginalnych części, bo oszczędności mogą okazać się złudne. Nasi klienci mają dobrą opinię o tym samochodzie. Wiele Espero jest eksploatowanych jako taksówki. Wytrzymują duże przebiegi oraz nie najlepsze nawierzchnie na ulicach naszych miast.

Ceny części (w zł)
Reflektor 413
Zderzak przedni 1204
Pasek rozrządu 86
Łożysko piasty przedniego koła 149
Klocki hamulcowe, komplet do kół przednich 159
Tarcza hamulca 95
Filtr oleju 15
Filtr powietrza 19
Amortyzator przedni 92

Zalety i wady

  • Niska cena zakupu
  • Wygodne, przestronne wnętrze
  • Bogate wyposażenie
  • Tanie firmowe części zamienne
  • Przestarzała konstrukcja
  • Mało estetyczne wykonanie wnętrza
  • Niełatwa sprzedaż auta
  • Słabe zawieszenie


    Dane techniczne Daewoo Espero

    Wymiary (mm) 4615x1720x1380
    Rozstaw osi (mm) 2620
    Rozstaw kół (mm) 1420 przód, 1405 tył
    Masa własna (kg) 1085
    Objętość bagażnika (dm sześc.) 560
    Silnik rzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry, 4 zawory na cylinder
    Pojemność (ccm sześc.) 1498
    Moc 90 KM
    Stopień sprężenia 9,2
    Skrzynie biegów pięciobiegowe manualne oraz wersje automatyczne
    Zawieszenie kolumnowe, typu McPherson i sprężyny śrubowe
    Układ kierowniczy wspomaganie w seryjnym wyposażeniu
    Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.) 12,8
    Prędkość maksymalna (km/godz) 170
    Zużycie paliwa przy 90 km/godz (l/100 km) 5,9
    Zużycie paliwa przy 120 km/godz (l/100 km) 7,3
    Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l/100 km) 12,2
       

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Tagi:

Komentarze

  • Waldemar Lewandowski (gość)

    Espero używam od1998 r. Rocznik auta 1996. Łącznie przejechałem nim prawie 190.000. Wymieniłem w nim praktycznie alternator gdyż nowy oryginalny kosztował tyle co naprawa starego + części. Ponadto wymieniłem sprężyny tylnego zawieszenia gdyż stare kruszyły się po kawałku w trakcie eksploatacji. Wadą auta jest stosunkowo droga eksploatacja w ruchu miejskim. Dodam, że karoseria rdzewieje na poziomie progów i drzwi. Generalnie koszt jego zakupu dawno mi się zrekompensował wygodą, niezawodnościa, i dużą przyjemnościa z jazdy nim.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Daewoo Espero dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Daewoo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

420 zł