Daewoo Espero (1994-1999)

Zdzisław Podbielski
Fot. Z. Podbielski: Nadwozie Espero zaprojektowała włoska firma Bertone. Jego zaletą jest niski współczynnik oporów powietrza.
Fot. Z. Podbielski: Nadwozie Espero zaprojektowała włoska firma Bertone. Jego zaletą jest niski współczynnik oporów powietrza.
Daewoo w okresie świetności produkowała samochody różnych segmentów Przedstawicielem klasy średniej - wyższej był model Espero.

Firma Daewoo Motor Co. w okresie swojej świetności produkowała samochody różnych segmentów rynkowych. Przedstawicielem klasy średniej - wyższej był model Espero .

 

Espero zaczęto produkować w 1991 r. w południowo-koreańskich zakładach Kunsan, początkowo z przeznaczeniem na rynki koreański i amerykański.

Samochód trafił do Europy w 1994 r. z nowym silnikiem 1,5 litra. Dwa lata później, w kwietniu

Fot. Z. Podbielski: Nadwozie Espero zaprojektowała włoska firma Bertone. Jego zaletą jest niski współczynnik oporów powietrza.
Fot. Z. Podbielski: Nadwozie Espero zaprojektowała włoska firma Bertone. Jego zaletą jest niski współczynnik oporów powietrza.

1996 r. rozpoczęto montaż tego pojazdu w warszawskiej fabryce Daewoo-FSO. W 1999 r. zaprzestano produkcji tego pojazdu.

 

Międzynarodowy samochód

 

Koreańska firma w oparciu o porozumienie z General Motors wytwarzała pojazdy, których konstrukcja wywodziła się z firm należących do GM. Przykładem jest właśnie model Espero, którego wzorem konstrukcyjnym podwozia był Opel Ascona, a silniki: 1,8 l i 2,0 l pochodziły z pierwszej generacji Opla Vectry. Tak więc układ jezdny i napędowy był niemiecki, natomiast nadwozie zostało specjalnie

Fot. Z. Podbielski: Do napędu Espero służyły benzynowe silniki o pojemności 1,8 l (95 KM), 2,0 l (105 KM) lub 1,5 l (90 KM).
Fot. Z. Podbielski: Do napędu Espero służyły benzynowe silniki o pojemności 1,8 l (95 KM), 2,0 l (105 KM) lub 1,5 l (90 KM).

opracowane dla tego modelu. Zaprojektowała je włoska firma stylistyczna Bertone, tak dobrze, że współczynnik oporu powietrza był bardzo korzystny, Cx = 0,29. Ten wygodny samochód znalazł i w Polsce zwolenników. Tym bardziej, że nowy egzemplarz można było kupić za przystępną, konkurencyjną cenę w stosunku do innych pojazdów tego segmentu.

 

Duże wnętrze

 

Dość duże wymiary zewnętrzne pojazdu uzasadniało jego obszerne wnętrze. Pod tym względem Espero zajmował czołowe miejsce wśród konkurentów. Stylizacja wnętrza nie należała do nowoczesnych, a materiały użyte do wykonania wnętrza były przeciętnej jakości. Jadący z tyłu nie narzekali na brak miejsca na nogi, a bagażnik imponował objętością wynoszącą aż 560 l. Poza tym zróżnicowano wyposażenie wnętrza, które wraz z innymi rozwiązaniami tworzyło wersje oznaczone literami: GL, GLX i CD.

Fot. R.Polit: Bagażnik Espero ma objętość aż 560 l.
Fot. R.Polit: Bagażnik Espero ma objętość aż 560 l.

 

Silniki

 

Samochód początkowo wytwarzano w dwóch wersjach silnikowych; 1,8 l (95 KM) i 2,0 l (105 KM), a od 1994 r. również z silnikiem 1,5 l (90 KM). Dwa pierwsze z wymienionych silników to starsze konstrukcje oplowskie, ale odznaczające się dużą trwałością. Ich głowice wykonano ze stopów lekkich, natomiast bloki cylindrów z żeliwa. W układach rozrządu zastosowano pojedynczy wałek umieszczony w głowicy, z hydraulicznymi kasownikami luzu 8 zaworów (po 2 zawory na cylinder). Nowocześniejszą konstrukcją miał silnik 1,5 l. Głowicę i blok cylindrów odlano ze stopów lekkich, w głowicy umieszczono dwa wałki rozrządu, które poprzez

Fot. Z. Podbielski: Deska rozdzielcza pod względem estetycznym nie zachwyca.
Fot. Z. Podbielski: Deska rozdzielcza pod względem estetycznym nie zachwyca.

hydrauliczne popychacze sterują 16-zaworami (po 4 zawory na cylinder). Wszystkie trzy silniki mają benzynowe zasilanie z elektronicznie sterowanym wtryskiem wielopunktowym. Wraz ze sprzęgłem, skrzynią biegów i przekładnią główną stanowią zblokowany układ napędowy umieszczony poprzecznie z przodu, przenoszący napęd na koła przednie.

 

Walory eksploatacyjne

 

Dynamika samochodu zależy od wybranego silnika i jest proporcjonalna do pojemności skokowej źródła napędu - im pojemność większa, tym dynamika lepsza. Inaczej jest w przypadku zużycia paliwa, gdyż największy apetyt na benzynę wykazuje silnik 1,8 l, najmniejszy – 1,5 l. Wadą samochodu jest duże zużycie paliwa w mieście, np. silnik 1,8 l zużywa ok. 12 l/100 km benzyny.

 

Samochód pomimo dużych wymiarów zewnętrznych jest łatwy w prowadzeniu, dotyczy to okresu po październiku 1996 r., wtedy bowiem w wyposażeniu seryjnym wprowadzono wspomaganie układu kierowniczego.

 

Kupując używany samochód trzeba się liczyć z możliwością wystąpienia usterek centralnego zamka, elementów zawieszenia, układu chłodzenia silnika i końcówek drążków kierowniczych. Okresowe przeglądy samochodu, z wymianą oleju w silniku, producent wyznaczył co 10 tys. km przebiegu.

 

Zalety:

- obszerne wnętrze,

- niska cena zakupu,

- przydatność do dalekich wyjazdów.

 

Wady:

- mało nowoczesna konstrukcja pojazdu,

- „smutne” wnętrze,

- duże zużycie paliwa w mieście.

 

Orientacyjne ceny części zamiennych (zł)

 

lampa przednia (reflektor)

600

nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl. (4 szt.)

200

sprzęgło kompletne

350

błotnik przedni

250

 

Wybrane dane techniczne

 

Oznaczenie wg silnika

1.5 16V

1.8

2.0

Pojemność skokowa (cm3 )

1498

1796

1998

Moc maks. (KM-obr/min)

90-4800

95-5400

105-5000

Maks. moment (Nm-obr/min)

137-3600

145-2800

164-3000

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

12,8

11,0

10,8

Prędkość maksymalna (km/h)

170

180

185

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,3

7,0

6,8

 

Orientacyjne ceny (zł)

 

Rok produkcji

Silnik

1.5 16V

1.8

2.0

1994

7 500

8 000

8 200

1995

8 500

8 500

9 000

1996

8 800

9 500

9 800

1997

9 600

10 400

10 800

1998

11 000

11 200

11 700

1999

12 100

12 400

-

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty