Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Daewoo Korando 2,9 TD

Zdzisław Podbielski
Zdolności terenowe korando ustępują nieco tym, spotykanym w rasowych łazikach. Jego nadwozie zaś ma stylizację nawiązującą do cywilnej odmiany słynnego jeepa.

| Zdolności terenowe korando ustępują nieco tym, spotykanym w rasowych łazikach, np. z blokadami mostów napędowych. Jego nadwozie zaś ma stylizację nawiązującą do cywilnej odmiany słynnego amerykańskiego jeepa. Stylizacja á la jeep.

Daewoo Korando 2,9 TD

Nadwozie zaprojektował prof. Ken Greenley z artystycznej londyńskiej uczelni, będąc wyraźnie pod wpływem sylwetki znamiennej dla dawnego willysa/ forda (z wydłużoną komorą silnika) i współczesnego wranglera. Nadwozie korando ma też własne wyróżniające się akcenty, np. wąskie i długie klosze lamp świateł obrysowych, oddzielających przedni zderzak od błotników i boczne listwy połączone z nadkolami przednimi i tylnymi.
Troje drzwi
Korando to młodszy, a raczej mniejszy brat musso, oferowany tylko w 3-drzwiowej wersji nadwoziowej. Utrudniony jest więc dostęp do tylnego siedzenia i wyjście stamtąd  nie jest łatwe. Dotyczy to zwłaszcza osób siedzących za kierowcą. Siedzący za przednim pasażerem może nacisnąć pedał zamontowany przy przednim fotelu, powodując przesunięcie tego fotela i odchylenie jego oparcia.
Ułatwieniem wsiadania i wychodzenia z pojazdu mają być stopnie pod progami z obu stron nadwozia. Ich przydatność jest jednak wątpliwa, gdyż szczelina pomiędzy stopniem i progiem jest zbyt mała, po prostu nie można stanąć na stopniu.
Trzecie, tylne drzwi spełniają najlepiej swoją funkcję, odsłaniają duży otwór drzwiowy.
Uniwersalne wnętrze
Kabina osobowa jest niemal regularnym sześcianem z dobrze wygospodarowanym wnętrzem. Przednie siedzenia są dobrze ukształtowane, ale mają nieco za krótkie siedziska. Można składać ich oparcia, tworząc z tylną kanapą miejsca do spania.
Kanapę można złożyć całą lub tylko jej dzielone oparcie. Jeśli ją złożymy, otrzymamy dość dużą objętość bagażową - 1200 dm3. Dzięki niej auto, z wbudowaną ścianą oddzielającą przestrzeń osobową od ładunkowej, ma homologację na wersję ciężarową.
Miejsce kierowcy
Kierowca siedzi znacznie wyżej niż w klasycznym samochodzie osobowym.
Niezależnie od wzrostu, dość trudno obrać wygodną pozycję za kierownicą. Zbyt głęboko bowiem umieszczono pedały. By je sprawnie obsługiwać, musimy mieć bardziej niż potrzeba zgięte ramiona rąk trzymanych na kierownicy.
Napęd 4 x 4
Samochód ma stały napęd na oś tylną i dołączany napęd przedniej osi. Włączenie napędu obu osi odbywa się pokrętłem na desce rozdzielczej. Są trzy położenia pokrętła: 2H - napęd na tylne koła, 4H (high speed = wyższa prędkość jazdy) - napęd na 4 koła, można go włączyć nawet podczas jazdy z prędkością do 70 km/h i 4L (low speed = niższa prędkość jazdy) - napęd 4x4 załączany poprzez reduktor wtedy, gdy chcemy pokonać trudniejszy teren lub w czasie pokonywania stromych wzniesień. Włączenie napędu 4L musi odbywać się po zatrzymaniu pojazdu.
W układzie napędowym spotykamy system kontroli trakcji (ABD), ściśle zintegrowany z ABS, przenosi on siłę napędową na koła mające w danej chwili najlepszą przyczepność do podłoża.
Wrażenia z jazdy
Stabilność w ruchu uzyskano dużym rozstawem kół. Pojazd wykazuje jednak skłonności do bocznych uślizgów tyłem przy napędzie 2H lub dwiema osiami przy napędzie 4H. W dużej mierze wpływa na to niezbyt dobrze dobrane koreańskie ogumienie Hankook, chociaż i środek masy samochodu jest wysoko położony. Zaletą natomiast jest duży prześwit, aż 195 mm, pozwalający na łatwe przejeżdżanie nierówności podłoża, a także dobrze działające wspomaganie kierownicy.
Mocne podwozie
Rekreacyjny korando ma, jak wojskowy łazik, mocną ramę nośną, odporną na skręcanie i sztywny tylny most napędowy resorowany za pomocą sprężyn śrubowych i drążków reakcyjnych. Zawieszenie przednie jest typu niezależnego z wahaczami poprzecznymi, drążkami skrętnymi i stabilizatorem przechyłów. Do tego podwozia dobrano wytrzymały, trwały silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem (konstruowany w Korei na licencji Mercedesa).
Bogate wyposażenie
Wśród samochodów rekreacyjnych, oferowanych polskiemu odbiorcy, korando jest interesującą propozycją. Za sumę 92 000 zł otrzymujemy nie tylko uterenowiony pojazd, ale i dobrze wyposażony. Oprócz wyposażenia ułatwiającego poruszanie się w terenie, np. układ kontroli trakcji i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, w standardzie otrzymujemy np. wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane lusterka i szyby w drzwiach, centralny zamek, radioodtwarzacz i nawet klimatyzację.
Dane techniczne

Liczba cyl. / poj. skokowa (cm3
)
5/2874
Moc maks. (KM-obr./min)120-4100
Moment obrotowy (Nm-obr./min)250-2100
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)19,8
Prędkość maksymalna (km/h)148
Zużycie paliwa:
miasto/poza miastem (l/100 km)
12,8/8,0
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm)433 x 184 x 184
Rozstaw osi (cm)248
Masa własna (kg)1830
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty