Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36066 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Daewoo Lanos

Data publikacji: Autor: Aureliusz Mikos

 Samochód o korzeniach pochodzących z Opla Kadetta E. Robi dobre wrażenie, jest bezawaryjny, ale podwozie auta budzi zastrzeżenia.

Przejdź do: Zalety i wady | Dane techniczne | Ceny aut używanych i nowych

Lanos debiutował w 1997 roku. Nadwozie tego pojazdu zaprojektował sam Giorgio Giugaro z Ital Design. Reszta samochodu ma solidne korzenie pochodzące z General Motors. Całe podwozie i układ napędowy pochodzi z Nexii, a ta z kolei to przecież kontynuacja Opla Kadetta E. Silniki Lanosa pochodzą też z Opla, zostały jednak nieco przekonstruowane. Zmniejszono ich głośność i ulepszono przebieg momentu obrotowego. Dokonano tego poprzez zwiększenie sztywności kadłuba, przekonstruowanie głowicy w większej 16-zaworowej jednostce 1.6, a także poprzez dopracowanie układów sterujących. Jedynie silnik 1.5 l
pozostał jednostką bez ingerencji Koreańczyków.
W latach motoryzacyjnej prosperity w Polsce ten model auta był najchętniej kupowany w swojej klasie. Niestety, wraz z załamaniem rynku przyszły gorsze czasy dla Daewoo-FSO, w tym także dla Lanosa.

Obawy przedwczesne
Ludzie boją się kupować to auto, spodziewając się upadku fabryki na Żeraniu, a co za tym idzie, być może utrudnionego dostępu do części zamiennych. Czy są to obawy słuszne? Upadek fabryki na Żeraniu oczywiście jest możliwy. Jest jednak mało prawdopodobne, aby w przyszłości zabrakło części zamiennych. Po pierwsze dlatego, że po naszych drogach jeździ obecnie kilkaset tysięcy tych aut i trudno sobie wyobrazić, aby macierzyste Daewoo Motor nie chciało zarobić na częściach zamiennych (wcale nie muszą być w przyszłości produkowane na Żeraniu). Po drugie, jeżeli nawet pojawiłyby się kłopoty z częściami, to zapewne zaraz wielu rzemieślników wypełniłoby tę lukę.

Wrażenia z jazdy
Wszystkie przyrządy są czytelne, znajdują się na swoim miejscu i obsługuje się je bez kłopotu. Układ kierowniczy ze wspomaganiem działa lekko i precyzyjnie. Na rynku jest wiele egzemplarzy bez wspomagania kierownicy, w których manewrowanie kierownicą przysporzy nieco kłopotu. Można się jednak do tego przyzwyczaić. Sprzęgło i skrzynia biegów działają bez zarzutu. Głośność wewnątrz jest do przyjęcia nawet z silnikiem 1.6 16V 106 KM. Problem auta tkwi jedynie w podwoziu. Koreańczycy chcąc zapewne poprawić komfort pojazdu zamontowali fabrycznie zbyt miękkie amortyzatory i sprężyny. Nieprawidłowo dobrane są też silentbloki wahaczy. Wszystko to powoduje, że w podwoziu słychać każdą dziurę w drodze, przy czym nie musi być bardzo duża. W czasie pokonywania nierówności z tylnego zawieszenia słychać wyraźnie dudnienie. Na zakrętach auto nadmiernie się przechyla, co może być wręcz niebezpieczne. Przy tak zestrojonym podwoziu źle pracuje ABS, który nadmiernie wydłuża drogę hamowania. Lanos jest samochodem  bezawaryjnym. Są już egzemplarze, które bez problemów dla ich użytkowników przebyły ponad 100 tys. km. Do mankamentów należy zaliczyć dosyć duże zużycie paliwa w silnikach 1.5, 1.6, - ok. 12 l/100 km po mieście.

Tanio kupić
Ceny Lanosów są niskie. Dobrze wyposażone auto z silnikiem 1.6 16V ze wspomaganiem kierownicy, elektrycznie regulowanymi szybami i lusterkami, radiem, w kolorze metalicznym z roku 2000 można kupić poniżej 20 tys. zł. Łatwo o bezwypadkowe, serwisowane egzemplarze z niewielkim przebiegiem sprzedawane przez pierwszego właściciela. W takiej sytuacji relacja pomiędzy wartością auta, a jego ceną przedstawia się bardzo dobrze i pomimo pewnych mankamentów auto można rekomendować do zakupu jako używane.

Zalety
+ niska cena zakupu
+ duży wybór zadbanych egzemplarzy
+ szeroka sieć serwisów

Wady
- źle zestrojone podwozie
- niezbyt duże wnętrze
- duża utrata wartości

Dane techniczne

Silnik Moc (kM) (obr./min) Max. mom. obr. (Nm) 0-100 km/h (s) V maks. km/h Zużycie paliwa (l)
1.4 75/5400 115/3400 15,0 166 11,4/5,9/7,9
1.5 86/5800 130/3400 12,5 172 12,6/6,2/8,5
1.5 16V 100/5800 131/3400 12,0 176 12,6/6,3/8,5
1.6 16V 106/6000 145/3400 11,5 180 12,5/6,4/8,6

Ceny aut używanych (w zł)

Lanos 1.5 2000 r. 19 000
Lanos 1.5 1998 r. 16 500
Lanos 1.5 1997 r. 15 000
Lanos 1.6 1999 r. 19 000
Lanos 1.6 1998 r. 17 500

Ceny aut nowych (w zł)

Lanos 1.4S 75KM 5d 32 800
Lanos 1.5S 86KM 3d 34 700
Lanos 1.5S 100KM 4/5d 36 900
Lanos 1.5SE 100KM 4/5d 39 100
Lanos 1.6SX 106KM 3/4/5d 39 400

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Daewoo Lanos dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Ogłoszenia z gratka.pl

Daewoo Lanos Cena

Części dla marki Daewoo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

420 zł