Daewoo Leganza pojawiła się na rynku jesienią 1997 r. Był to okres prosperity koncernu i nad nowymi modelami pracowali najlepsi styliści.
Nadwozie
Tak też się stało z Leganzą, którą zaprojektował w studio Italdesing sławny Giorgio Giugiaro.
Może Leganza nie stanowiła dzieła jego życia, ale powstało auto o eleganckiej, spokojnej linii nadwozia. Wadą projektu było zbyt dużo elementów spójnych z tańszymi modelami Daewoo, co pozbawiało Leganzę odrębności i prestiżu.
Wnętrze auta jest eleganckie i przestronne. Bardzo przejrzysty kokpit powoduje, że każdy kierowca od pierwszego momentu czuje się pewnie w swojej roli. Wewnątrz Leganzy wygodnie może podróżować pięć osób; przednie fotele są dobrze wyprofilowane, mające często elektryczną regulację położenia. Z tyłu także nie brakuje miejsca.
Mankamentem tak przestronnego samochodu jest mały bagażnik. Ma on tylko 400 l pojemności.
Silniki
Wybór jednostek napędowych w Leganzie jest ograniczony i są to tylko silniki benzynowe. Najpopularniejszy to 16-zaworowy 2,0 l z mocą 133 KM. Zapewnia on dość dobre osiągi, choć kultura pracy nie jest idealna. W zakresie powyżej 3500 obrotów na minutę staje się głośny. Wtedy też wykazuje większe zainteresowanie paliwem. Zaletą natomiast jest minimalny procent awaryjności. Drugi silnik, rzadziej spotykany na rynku wtórnym, ma pojemność 2,2 litra i moc 136 KM. Jego osiągi są bardzo zbliżone do jednostki dwulitrowej.
Eksploatacja
Jako przedstawiciel klasy wyższej średniej oferowana u nas Leganza miała bogate wyposażenie. Elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, klimatyzacja były na wyposażeniu seryjnym. W bogatszej wersji CDX jest automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowany
fotel kierowcy, koła z lekkich stopów, system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu, a nawet skórzana tapicerka.
Daewoo Leganza należy do aut sprawiających mało kłopotów swoim właścicielom. Trwały jest też zespół napędowy. W opinii użytkowników do typowych awarii można zaliczyć defekty pomp paliwa, pęknięcia przewodów chłodzenia, uszkodzenia uszczelek pod pokrywą zaworów.
Problemem wszystkich samochodów poruszających się po naszych drogach są zawieszenia. W Leganzie jest trochę za miękko zestrojone. Należy więc zwracać uwagę na łożyska w górnym mocowaniu kolumn McPhersona (uszkodzenie sygnalizowane jest trzaskami podczas skręcania kół), tuleje metalowo-gumowe wahaczy przednich oraz poduszki gumowe tylnego zawieszenia. Nie ma natomiast problemów z korozją. Poza przypadkami samochodów po kolizji, zabezpieczenie fabryczne jest wystarczające.
Leganzy sprzedawane na rynku wtórnym prawie wszystkie pochodzą z krajowych salonów Daewoo. Nie są to auta zajeżdżone i wszystkie z udokumentowaną historią. Spora część oferowanych samochodów ma założone instalacje gazowe, co jest zrozumiałe z racji mało ekonomicznych silników. Atutem Leganzy są także rozsądne ceny za części zamienne i usługi serwisowe.
Wady:
- brak prestiżu marki,
- mały bagażnik,
- brak wyboru silników
Zalety:
- komfort i przestrzeń,
- trwałe silniki
- bogate wyposażenie
Ważniejsze daty z historii modelu :
1997 – kwiecień: pokaz Leganzy w Korei
1997 – jesień: debiut na rynku
2002 – zakończenie produkcji modelu
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
2.0 | 15,1-19,9 | 15,7-23,6 | 15,5-28,0 | 18,9-28,5 |
2.0 CDX | 12,5-17,8 | 15,5-22,9 | - | 24,0-28,0 |
* na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).
Wybrane dane techniczne *
Silnik | 2.0 16V | 2.2 16V |
Pojemność skokowa (cm³) | 1998 | 2198 |
Moc (KM/obr./min.) | 133/5600 | 136/5200 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min.) | 184/4400 | 191/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 206 | 207 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 10,2 | 9,9 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 7,1/13,0 | 7,3/14,6 |
Opony | 195/70 R14; 205/60 R15 | |
Zbiornik paliwa (l) | 65 | |
Objętość bagażnika (dm³) | 400/970 | |
Rozstaw osi (mm) | 2670 | |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1515/1507 | |
Długość/szerokość/wysokośc (mm) | 4671/1779/1437 | |
Masa własna (kg) | 1370 | 1400 |
Masa całkowita (kg) | 1830 | 1830 |
* - dane z 2001 r.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?