Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

Dbaj o klimę

Data publikacji: Autor: Tomasz Kurzacz

Fot. Maciej Pobocha Klimatyzacja w aucie jest świetnym wynalazkiem. Sprawdza się nie tylko latem, w upalne dni, ale także jesienią i zimą, kiedy niemal natychmiast usuwa parę z szyb.

 

Klimatyzatory w samochodach nie należą do najtańszych urządzeń. Dlatego warto dbać o stan wszystkich elementów wchodzących w ich skład, a wszelkie niedomagania usuwać na bieżąco, nie czekając, aż instalacja przestanie całkowicie działać. Fot. Maciej Pobocha

 

System klimatyzacji w samochodzie składa się z kilku podstawowych elementów: sprężarki, skraplacza, odwadniacza, zaworu rozprężnego, parownika, elementów łączących oraz panelu sterowania. W klimatyzacji automatycznej do panelu sterowania podłączony jest jeszcze termostat, który odpowiada za włączanie i wyłączanie nawiewu.

Podstawową cechą warunkującą prawidłowe działanie układu jest jego szczelność. Każdy warsztat zajmujący się naprawami klimatyzacji przed uzupełnieniem układu powinien sprawdzić właśnie szczelność instalacji. Służą do tego zarówno wyspecjalizowane przyrządy (ciśnieniowe, podciśnieniowe) jak i metody prostsze, ale w wielu przypadkach – równie skuteczne (np. zabarwienie azotu przy sprawdzeniu instalacji czynnikiem fluorescencyjnym czy metoda „na bąbelki”). Nigdy nie należy sprawdzać szczelności powietrzem atmosferycznym z uwagi na jego dużą wilgotność.

 

Przyczynami nieszczelności są zazwyczaj mechaniczne uszkodzenie wynikające ze zużytych łącz, wszelkiego rodzaju drobne stłuczki, nieprawidłowe obchodzenie się z instalacją przy naprawach blacharskich oraz naprawach mechanicznych, a w przypadku aut sprowadzanych zza granicy – ich niefachowe rozbiórki na granicy.

Podstawowym czynnikiem skutkującym rozszczelnieniem jest korozja wynikła z braku zabezpieczenia instalacji przed wilgotnym powietrzem, które dostaje się do niej w trakcie różnego rodzaju napraw. Prawdziwy fachowiec natychmiast po odłączeniu przewodów i podzespołów klimatyzacji odpowiednio zaślepi otwory instalacji. Przyczyną korozji jest też wilgoć stopniowo przenikająca do układu przez porowate przewody, a trzeba też pamiętać że starsze oleje sprężarkowe mogą być bardzo higroskopijne.

 

Ponieważ klimatyzacja jest układem zamkniętym, więc wszelkie nieszczelności kwalifikują całą instalację do naprawy. Dotyczy to nie tylko nieszczelności związanej z krążącym w instalacji czynnikiem chłodzącym, ale także wszelkich ubytków oleju smarującego sprężarkę. Tak więc pod samochodem nie ma prawa być żadnych plam – ani wody, ani oleju (ponieważ olej sprężarkowy jest stosunkowo rzadki, więc jego plama na pierwszy rzut oka może przypominać wodę).

 

Innym powodem niesprawności są awarie sprężarki. Typowym uszkodzeniem mechanicznym jest zużywanie się powierzchni ciernych sprzęgła sprężarki. Efektem jest poślizg tarczy po kole pasowym z jednoczesnym dużym wydzielaniem ciepła. To z kolei powoduje uszkodzenia łożyska koła pasowego, cewki elektrosprzęgła, jak również może spowodować uszkodzenie samej dławnicy sprężarki. Podobne w skutkach uszkodzenia mogą powstać wskutek korozji wynikającej z przerwy w używaniu klimatyzacji przez dłuższy czas (np. zimą). Korozja na elementach Fot. Maciej Pobocha ciernych sprzęgła powoduje, że po uruchomieniu takiej sprężarki będzie powstawał poślizg z wydzieleniem dużej ilości ciepła.

 

Filtry i dezynfekcja

 

Klimatyzację należy przynajmniej raz w roku przejrzeć oraz – o ile zachodzi taka potrzeba -  uzupełnić czynnik chłodzący. Z układu w naturalny sposób ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chłodzącego (głównie przez porowate przewody oraz wszelkie uszczelnienia). Trzeba pamiętać, że czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę.


Przy kontroli należy zdezynfekować układ przez wpuszczenie do wlotu powietrza specjalnego preparatu. Dezynfekcja jest niezbędna, gdyż w kanałach powietrznych skrapla się woda, a mokre i gorące środowisko jest idealną pożywką dla bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów, które wydzielają dość nieprzyjemny zapach stęchlizny. Należy także zadbać o filtr kabinowy i w razie potrzeby wymienić go. Przez zapchany filtr do kabiny wpada coraz mniej powietrza, a ponadto może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji. Skutkiem niesprawnego filtru są zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach wewnątrz auta.


Trzeba także zadbać o filtr-osuszacz. Usuwa on z układu klimatyzacji wilgoć oraz drobne śmieci, zabezpieczając sprężarkę i zawór rozprężny przed zniszczeniem. Jeśli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, wilgoć w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów.

 

Koszt przeglądu klimatyzacji w specjalizowanym serwisie bez materiałów to ok. 70-100 zł. Napełnienie układu czynnikiem chłodzącym oraz olejem – od 150 do 200 zł. Dezynfekcja parownika kosztuje od ok. 80 do 200 zł (w zależności od użytych preparatów), natomiast wymiana filtru kabinowego – 40 do 60 zł.

 

Objawy niesprawności układu klimatyzacji:

– słabe chłodzenie,
– zwiększone zużycie paliwa,
– większy hałas,
– zaparowane szyby,
– nieprzyjemny zapach


Jak dbać o klimatyzację?


W lecie:
– o ile to możliwe - parkować zawsze w cieniu,
– przed rozpoczęciem jazdy pozostawić przez chwilę otwarte drzwi,
– na samym początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum,
– przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami,

– nie dopuszczać do obniżenia temperatury w kabinie poniżej 22ºC.

W zimie:
– włączyć klimatyzację,
– skierować nawiew na przednią szybę,
– włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych pojazdach jest to niemożliwe wraz z nawiewem na szybę, należy wtedy przejść do kolejnego punktu),
– nastawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum.

Ogólnie:
– włączać klimatyzację przynajmniej raz w tygodniu (także zimą),

– dbać o pasek klinowy,

– unikać serwisów zajmujących się naprawą lodówek, nie mających właściwych narzędzi, materiałów ani odpowiedniej wiedzy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • klimburus (gość)

    i zaraz poewnie odezwie sie burus i jego super shit rady ;)

  • hehe (gość)

    wlasnie to samo chcialem napisac.... juz to widze... "w Polsce nie ma klimatyzacji.... wiec nie ma co naprawiac ... to klimatyzatory !! " hehe. Pozdro :)

  • fsf (gość)

    jak ja tęsknie za burakiem tj, burusem... heheheh

  • loko (gość)

    No czekamy cwaniaczku z za oceanu.

  • hehe (gość)

    skad wiesz ze z za oceanu, moze z za stodoly ? tego nikt nie wie :)

  • castro (gość)

    Zza się pisze razem buraku jeden, a Burus jest spoko gość.

  • Jarecki (gość)

    Panowie przestańcie prowokować i podgrzewać atmosferę. Piszemy tu po to aby wymieniać poglądy na temat motoryzacji a nie obrzucać się błotem. A Burus ma specyficzny styl pisania swoich postów ale wie co pisze (ma wiedzę o motoryzacji), a wy Panowie nic ciekawego nie napisaliście - tak więc albo piszcie na temat albo dajcie sobie spokój.

  • siemano (gość)

    panowie nie ma powodow do podnoszenia cisnienia wyluzujcie troche

  • Edek (gość)

    Piszeta, że nie ma prawa być wody pod samochodem a u mnie jest i w służbowych wszystkich jest bo jest naturalne zjawisko fizyczne- woda skrapla się na parowniku i wylata na asfalt.

  • xrob (gość)

    siemanko no wlasnie tez mnie sie nie zgadza z ta woda , normalne jest ze sie skrapla... wyjmij piwko z lodowki , postaw na stole i bedzie mokro... ech pismaki... druga sprawa - parkowac w cieniu ... jakbym mogl parkowac w cieniu to nie kupowalbym auta z klima ... ... niby proste, nie ? pozdroowki z goracego Gdanska

  • szeryf (gość)

    bujajcie się gamonie...

  • Reanimator (gość)

    Klimatyzacja to dobre urządzenie, bo jest ona w dobrych samochodach. Na przykład passat to dobre auto i ma klimatyzację. Kiedyś jechałem w samochodzie z klimatyzacją więc musicie kupić sobie taki samochód bo jechałem 170 km/h. Wiadmomo.

  • pawel (gość)

    jak wymienic filter kabinowy w lagunie...?paruja mi szyby jak cholera i nadmuch zdycha...

  • lordofchaos (gość)

    cos mi sie tu nie zgadza mam opla astre i w instrucji jak byk jest napisane zeby nie wlaczac klimy zima jak jest mroz zreszta i tak sie nie vlaczy taka z niej spryciula

  • lordofchaos@interia.pl (gość)

    mieszkam w stolicy czy ktos moze mi powiedziec gdzie jest jakis dobry punkt obslugujacy klime DZIEKI za info na emila

  • WM23 (gość)

    Aw mojej klimie w E36 maszynista umarł i po klimie

  • tom (gość)

    Mam taki problem- kupilem w niedziele Volvo S40 z 2004 roku(juz ten nowy model) i na drugi dzien jak wlaczylem klimatyzacje to poczulem obrzydliwy zapach(jakby smierdzace skarpetki:) zapach ten rowniez jest jak wlacze zwykly nawiew! Prozse o arde, bo cce jechac d serwisu zeby to sprawdzili ale chcialbym miec jakies pojecie o tym zeby mi czegos niepotrzebnego wcisneli! Bede wdzięczny

  • noname (gość)

    do: [i]tom[/i] najprawdopodobniej w przewodach (kanałach dolotowych) zagnieździł się jakiś rodzaj grzyba (pleśni) i to on powoduje ten przykry zapach. Zakład (warsztat) zajmujący się naprawami klimatyzacji poradzi sobie z tym problemem, ale to trochę potrwa (kilka godz.)

  • galon

    Do Pawła.Przyczyną zaparowania szyb mogą być zatkane kanały odpływowe wody z przedniego podszybia.Podnieś maskę silnika i po lewo i prawo poniżej podszybia(Wlot powietrza do kabiny)są gumowe przewody którymi woda spływa pod samochód.Może tam nawet zgromadzić się ze 20 litrów żielonej wody.wystarczy że oczyścisz i będzie ok

  • bastianxxx

    Pomóżcie! Gdzie znajduje sie filtr przeciwpyłkowy do klimy i jak go wymienić.Reno Espace 2.2 benzyna 1993r.

  • carlo

    Owszem klima to dobre urządzenie, ale i niezdrowe.. Trzeba więc korzystać z umiarem.

  • radekklimat (gość)

    Porady odnosnie klimatyzacji oraz serwis tel 500 236 866

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości