Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Dbaj o nowe opony

Data publikacji: Autor: PRO

Dopiero po kilkuset kilometrach nowa opona prezentuje pełnię swoich możliwości Samochód prowadzi się nieco inaczej także dlatego, że ogumienie o nieco innym składzie i bieżniku inaczej pokonuje łuki i nierówności.

Możemy nawet mieć wrażenie, że pojazd nie trzyma się drogi - na szczęście to tylko złudzenie.

  • docieranie - samochody wyposażone w nowe opony zimowe należy początkowo prowadzić ostrożnie, unikać jazdy z dużą prędkością. Po kilkuset kilometrach warto sprawdzić wyważenie kół
  • identyczne opony na osi - stosowanie takich samych opon ma szczególnie duże znaczenie dla zapewnienia optymalnych warunków jezdnych i bezpieczeństwa. Zakładanie opon różnych typów może spowodować np. niespodziewane poślizgi. Dlatego wszystkie 4 opony zimowe powinny być zawsze tego samego typu i tej samej konstrukcji! Jeśli nie jest to możliwe, należy starać się, aby na każdej osi założone były po dwie opony o tych samych wymiarach, charakterystyce jezdnej, kształcie i głębokości bieżnika
  • ciśnienie powietrza w oponach - należy pompować do ciśnienia podanego w dokumentacji technicznej samochodu. W żadnym wypadku nie wolno zmniejszać ciśnienia powietrza w kołach, aby zwiększyć przyczepność na lodzie i śniegu!. Zaleca się częste sprawdzanie ciśnienia powietrza w oponach
  • minimalna głębokość bieżnika - w wielu krajach obowiązują specjalne przepisy określające głębokość bieżnika dla samochodów poruszających się po górskich i ośnieżonych drogach. W Austrii wynosi ona 4 mm, a w Szwecji, Norwegii i Finlandii 3 mm. W Polsce jest to 1,6 milimetra, ale opona zimowa z tak płytkim bieżnikiem właściwie nie nadaje się do użytku
  • kierunek obrotów - należy zwrócić uwagę, aby kierunek strzałek na ściankach bocznych opon odpowiadał kierunkowi kręcenia się kół
  • indeks prędkości - dla opon zimowych, zakładanych okresowo, tzn. na czas zimy, może być niższy od wartości wymaganej w danych technicznych samochodu. Jednak w takim przypadku, kierowca nie powinien przekraczać takiej, niższej prędkości.
  • rotacja - opony należy regularnie zamieniać na kołach, po przejechaniu około 10 - 12 tys. km.
  • wymiana opon letnich na zimowe - odpowiedni rozmiar opony należy zawsze sprawdzić w dokumentacji technicznej samochodu. Jeśli dokumentacja nie zaleca konkretnych parametrów dla opon zimowych, należy przyjąć ten sam rozmiar, co opony letniej. Nie zaleca się stosowania opon nadwymiarowych lub węższych niż letnie. Jedyny wyjątek to auta sportowe, o bardzo szerokich oponach letnich

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości