Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Decyduje szybkość

Data publikacji: Autor: (gw)

Przez okres ostatnich dwudziestu lat, w samochodach znacznie wzrosła ilość odbiorników zasilanych energią elektryczną.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają

Powszechnie są stosowane: poduszki powietrzne, elektryczne podnośniki szyb, lusterka sterowane i podgrzewane elektrycznie, ogrzewana tylna szyba. W autach o wyższym poziomie wyposażenia znajdują się układy kontroli trakcji, automatyka włączania świateł i wycieraczek, parkpilot. Do tego dochodzą jeszcze układy kontroli pracy silnika oraz złożone układy związane z komfortem i bezpieczeństwem jazdy. Wszystkie wymienione urządzenia są zasilane i sterowane energią elektryczną. Aby niezawodnie pracowały, należało użyć coraz większej ilości przewodów o odpowiednich przekrojach. Wzrastająca ilość odbiorników generowała zwiększenie ilości różnego typu złączek i gniazd wtykowych. Na przykład w samochodzie Citroen XM sumaryczna długość przewodów elektrycznych osiągnęła aż 3 kilometry.

Skuteczne zarządzanie ogromną ilością danych płynących z różnych urządzeń przez tradycyjną okablowanie stało się niemożliwe. Naturalną niedogodnością była zwiększająca się ilość przełączników, które utrudniają obsługę pojazdu. Natomiast w czasie eksploatacji powstałby problem niepewnych połączeń, które zakłócają pracę czułych urządzeń elektrycznych.

Opisane powody sprawiły, że w nowoczesnych samochodach liczących się marek zrezygnowano z konwencjonalnej instalacji a kontrolę nad sterowaniem poszczególnymi układami powierzono niezależnie działającym mikroprocesorom lub modułom kontrolnym. Są one połączone tak zwaną szyną danych. Poszczególne stany urządzeń są identyfikowane przez specjalne kody i przekazywane do komputerów nadzorujących ich prace. Ponieważ procesory przetwarzają proste sygnały, możliwa jest obróbka stosunkowo dużych ilości danych w małych odstępach czasu.

Komunikacja za pomocą szyn danych jest więc znacząco szybsza od przepływu prądu przez pojedyncze przewody, co więcej umożliwia automatyczna realizację wielu nowych funkcji i upraszcza diagnostykę błędów.

W zaawansowanych technicznie samochodach możemy mieć do czynienia aż z trzema  rodzajami szyn, które tworzą układ Controller Area Network w skrócie CAN.

Szyna o najwyższej prędkości przesyłu danych współpracuje z kontrolerami pracy silnika, układu zapłonowego i układów mających związek z bezpieczeństwem jazdy. Szyna o średniej prędkości przekazu danych odpowiada za systemy audio teleinformatyczne oraz układ kontroli klimatyzacji. Szyna o niskiej prędkości przesyłu danych pośredniczy w wymianie informacji pomiędzy mniej ważnymi dla funkcjonowania samochodu urządzeniami jak elektrycznie otwierane okna.

Dzięki układowi CAN i współpracującym kontrolerom, w nowoczesnych samochodach podczas rozruchu, gdy akumulator jest niedoładowany, cała jego energia jest przekazywana do układu wtryskowego zapłonowego i rozrusznika, aby umożliwić zadziałanie jednostki napędowej. Automatycznie odłącza się mniej ważne układy jak dmuchawa, klimatyzacja, czy elektrycznie ogrzewane szyby.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości