Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Decyduje szybkość

(gw)
Przez okres ostatnich dwudziestu lat, w samochodach znacznie wzrosła ilość odbiorników zasilanych energią elektryczną.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają
Powszechnie są stosowane: poduszki powietrzne, elektryczne podnośniki
szyb, lusterka sterowane i podgrzewane elektrycznie, ogrzewana tylna szyba.
W autach o wyższym poziomie wyposażenia znajdują się układy kontroli trakcji,
automatyka włączania świateł i wycieraczek, parkpilot. Do tego dochodzą
jeszcze układy kontroli pracy silnika oraz złożone układy związane z komfortem
i bezpieczeństwem jazdy. Wszystkie wymienione urządzenia są zasilane i
sterowane energią elektryczną. Aby niezawodnie pracowały, należało użyć
coraz większej ilości przewodów o odpowiednich przekrojach. Wzrastająca
ilość odbiorników generowała zwiększenie ilości różnego typu złączek i
gniazd wtykowych. Na przykład w samochodzie Citroen XM sumaryczna długość
przewodów elektrycznych osiągnęła aż 3 kilometry.
Skuteczne zarządzanie ogromną ilością danych płynących z różnych urządzeń
przez tradycyjną okablowanie stało się niemożliwe. Naturalną niedogodnością
była zwiększająca się ilość przełączników, które utrudniają obsługę pojazdu.
Natomiast w czasie eksploatacji powstałby problem niepewnych połączeń,
które zakłócają pracę czułych urządzeń elektrycznych.
Opisane powody sprawiły, że w nowoczesnych samochodach liczących się
marek zrezygnowano z konwencjonalnej instalacji a kontrolę nad sterowaniem
poszczególnymi układami powierzono niezależnie działającym mikroprocesorom
lub modułom kontrolnym. Są one połączone tak zwaną szyną danych. Poszczególne
stany urządzeń są identyfikowane przez specjalne kody i przekazywane do
komputerów nadzorujących ich prace. Ponieważ procesory przetwarzają proste
sygnały, możliwa jest obróbka stosunkowo dużych ilości danych w małych
odstępach czasu.
Komunikacja za pomocą szyn danych jest więc znacząco szybsza od przepływu
prądu przez pojedyncze przewody, co więcej umożliwia automatyczna realizację
wielu nowych funkcji i upraszcza diagnostykę błędów.
W zaawansowanych technicznie samochodach możemy mieć do czynienia aż
z trzema  rodzajami szyn, które tworzą układ Controller Area Network
w skrócie CAN.
Szyna o najwyższej prędkości przesyłu danych współpracuje z kontrolerami
pracy silnika, układu zapłonowego i układów mających związek z bezpieczeństwem
jazdy. Szyna o średniej prędkości przekazu danych odpowiada za systemy
audio teleinformatyczne oraz układ kontroli klimatyzacji. Szyna o niskiej
prędkości przesyłu danych pośredniczy w wymianie informacji pomiędzy mniej
ważnymi dla funkcjonowania samochodu urządzeniami jak elektrycznie otwierane
okna.
Dzięki układowi CAN i współpracującym kontrolerom, w nowoczesnych samochodach
podczas rozruchu, gdy akumulator jest niedoładowany, cała jego energia
jest przekazywana do układu wtryskowego zapłonowego i rozrusznika, aby
umożliwić zadziałanie jednostki napędowej. Automatycznie odłącza się mniej
ważne układy jak dmuchawa, klimatyzacja, czy elektrycznie ogrzewane szyby.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty