Design nowego Clio

(ip)
Nowe Clio i Laurens van den Acker, fot. C BROSSARD, Yannick
Nowe Clio i Laurens van den Acker, fot. C BROSSARD, Yannick
Jak stworzyć samochód, który jest uniwersalny, praktyczny, rodzinny, ale zarazem sportowy, z ambicjami wyższego segmentu, do tego atrakcyjny, a właściwie piękny? Projektanci Renault zastosowali magiczną mieszankę: wiedzę o marzeniach i aspiracjach klientów w połączeniu z pasją i miłością do samochodów. Niezbędne były także 4 lata pracy wielu zespołów projektowych Renault na świecie i finalne, a zarazem kluczowe zmiany wprowadzone przez dyrektora ds. design, Laurensa Van der Ackera. Nad ostatecznym projektem nowego Renault Clio pracowali twórcy samochodu koncepcyjnego DeZir.

Popularność Renault Clio wśród klientów, którzy wcześniej jeździli samochodami z wyższego segmentu − wzrost o 37% w ciągu 10

Nowe Clio i Laurens van den Acker, fot. C BROSSARD, Yannick
Nowe Clio i Laurens van den Acker, fot. C BROSSARD, Yannick

lat – pokazywała, że należy myśleć o spełnieniu standardów właściwych dla wyższego segmentu. Warta odnotowania była też tendencja spadku zainteresowania wersją 3-drzwiową w tej gamie. Ta wersja stanowiła zaledwie 22% wszystkich Clio sprzedanych w Europie w 2009 r. Kompromisowym wyzwaniem, na które zdecydowali się projektanci Renault, było stworzenie wersji 5-drzwiowej, która zachowałaby walory estetyczne i sportowe wersji 3-drzwiowej. Badania opinii nie pozostawiały wątpliwości, że atrakcyjność designu samochodu stanowi ważne kryterium wyboru przy zakupie auta.

W procesie kreatywnym okazało się, że najlepiej opisze właśnie powstające Nowe Clio skrót S.T.A.R. - Stylish, Top of the range, Athletic, Refined. Skrót S.T.A.R. pasował też do innego założenia, które mówiło, że Nowe Clio musi mieć cechy gwiazdy. W praktyce oznaczało to płynną linię, aerodynamiczną sylwetkę i sportowy charakter bez kompromisu dla parametrów użytkowych auta. Istotna była także futurystyczna wizja wnętrza, np. dotykowy ekran o przekątnej 18 cm czy deska rozdzielcza w stylu high-tech oraz duże możliwości personalizacji (kierownica, panele drzwi, podstawa skrzyni biegów etc.).

Makieta Nowego Clio, fot. © MOUNOURY, JeanChristophe Renault Design
Makieta Nowego Clio, fot. © MOUNOURY, JeanChristophe Renault Design

Kluczowa dla projektu okazała się decyzja o wypracowaniu takiego przodu pojazdu, który stanie się podstawą tożsamości wizualnej wszystkich przyszłych modeli Renault.

Zespół jednogłośnie postanowił, że najlepszą inspiracją dla przodu Nowego Clio będzie samochód koncepcyjny DeZir, którego projekt powstawał równolegle i był częściowo prowadzony przez te same osoby. Najważniejsze staje się wyeksponowanie logo, czyli powiększenie i nadanie mu bardziej pionowego ustawienia − oznacza to, że znak będzie bardziej widoczny i bardziej dumny w charakterze.

Tak jak w DeZir, romb został umieszczony na czarnym tle, co jeszcze zwiększa jego ekspozycję. Sylwetka Nowego Clio jest pozbawiona wyraźnych, kanciastych elementów, zamiast tego zastosowano subtelne linie, które wykorzystują grę światła. Komplikuje to nieco proces produkcji, łączenia poszczególnych elementów nadwozia, ale daje efekt porównywalny do DeZir.

Nowy design Renault, fot. C BROSSARD, Yannick
Nowy design Renault, fot. C BROSSARD, Yannick
Pierwsze kształty Nowego Clio, fot. © MOUNOURY, JeanChristophe Renault Design
Pierwsze kształty Nowego Clio, fot. © MOUNOURY, JeanChristophe Renault Design
Studium designu Nowe Clio, fot. © MOUNOURY, JeanChristophe Renault Design
Studium designu Nowe Clio, fot. © MOUNOURY, JeanChristophe Renault Design
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty