Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

Deska

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Jak uczy ergonomia prędkościomierz powinien zajmować centralne miejsce i być największym ze wskaźników. Pod tym względem idealnie jest w Mercedesie klasy E. Gdy wybieramy samochód zwracamy uwagę na jego sylwetkę, chociaż częściej oglądamy go od środka.

Gdy wybieramy samochód zwracamy uwagę na jego sylwetkę, a przecież jeżdżąc, częściej oglądamy go od środka. Jak uczy ergonomia prêdko¶ciomierz powinien zajmowaæ centralne miejsce i byæ najwiêkszym ze wska¼ników. Pod tym wzglêdem idealnie jest w Mercedesie klasy E.

 

Projektując tablicę rozdzielczą konstruktorzy stają przed dylematem żony zazdrośnika: co zrobić, żeby się podobała, ale nie wzbudzała nadmiernego zainteresowania? Wskaźniki i przełączniki nie powinny odwracać uwagi kierowcy. “Zegary” mają być czytelne, a przyciski, dźwignie i pokrętła łatwe w obsłudze. Fetyszem dla specjalistów od wnętrz jest Wska¼niki wcale nie musz± byæ umieszczone przed oczami kierowcy. Moda podszeptuje, ¿eby w nietuzinkowych modelach by³y po¶rodku deski. Takie rozwi±zanie ma gustowna Lancia Ypsilon. ergonomia. To nauka o zasadach i sposobach dostosowania urządzeń technicznych do wymogów i ograniczeń ludzkiego ciała i ducha. Czy gdyby ściśle trzymać się jej wymagań można byłoby opracować jedną, doskonałą tablicę rozdzielczą i montować ją we wszystkich samochodach na świecie? Raczej nie. Główną przeszkodą byłoby to, co najtrudniej zmierzyć: temperament i gust różnych kierowców.

 

Dlatego oprócz inżynierów wiele do powiedzenia mają styliści. Raz przewagę zdobywają jedni, raz drudzy. Fiat Multipla z kipiącą masą bulwiastych wskaźników, pokręteł i wylotów wentylacji to przykład przerostu formy nad treścią. Z kolei bardzo poprawne, smętne wnętrze Golfa V mogło W Nissanie Primera wska¼niki umieszczono na ¶rodku. zrodzić się tylko w umyśle wypranym z wyobraźni. Co z tego, że wszystko jest pod ręką skoro wskaźniki napawają smutkiem jesiennego półmroku.

 

Niezbędny zestaw wskaźników jest skromny. Obejmuje prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej i miernik ilości paliwa. W tanich autach często rezygnuje się z obrotomierza. Najważniejszy jest licznik prędkości. Jak uczy ergonomia powinien zajmować centralne miejsce i być największym ze wskaźników. Pod tym Oprócz in¿ynierów wiele do powiedzenia maj± styli¶ci. Raz przewagê zdobywaj± jedni, raz drudzy. Fiat Multipla z kipi±c± mas± bulwiastych wska¼ników, pokrête³ i wylotów wentylacji to przyk³ad przerostu formy nad tre¶ci±. względem idealnie jest w Mercedesie klasy E. W nowej Micrze na samym środku jest nieduży wskaźnik paliwa. Czyżby sugestia, że autko ma apetyt i może mieć chętkę na dolewkę wcześniej niż się spodziewasz?

 

Właściwie najwygodniej jest, kiedy “zegary” są na wprost kierowcy. Jednak moda podszeptuje, żeby w nietuzinkowych modelach były pośrodku deski. Takie rozwiązanie ma gustowna Lancia Ypsilon czy skłaniający się ku awangardzie Nissan Primera. Paradoksalnie nie jest to wymysł naszych czasów. Wskaźniki między kierowcą, a pasażerem były powszechnie stosowane w początkach motoryzacji.

 

Później różnie bywało. Brytyjczykom zawdzięczamy wytworną skromność tradycyjnych, okrągłych “zegarów” oprawionych drewnem. Amerykanie tęsknie zapatrzeni w horyzont rozciągnęli deski rozdzielcze na boki i z upodobaniem stosowali płaskie prędkościomierze Prêdko¶ciomierz powinien byæ umieszczony z lewej strony obrotomierza, czy odwrotnie? Ka¿dy producent ma w tej kwestii w³asne zdanie. Na zdjêciu VW Golf – pod¶wietlony na fioletowo (!) prêdko¶ciomierz z prawej strony. taśmowe. Przekonani byli też o wyższości klawiszy nad dźwigienkami i pokrętłami. Francuzom było właściwie wszystko jedno – ważne żeby całość wyglądała dziwnie i była nieczytelna. Japończycy natomiast udowadniali, że nie ma to jak wskaźniki elektroniczne i tablica przypominająca wnętrze statku kosmicznego.

 

Pragmatyzm i elegancja przyznały rację zwolennikom prostych, analogowych zegarów. Takich jakie od zawsze były w wozach sportowych. Niemniej w dobie indywidualizmu odstępstwa od reguły są mile widziane. Citroen C3 ma elektroniczny prędkościomierz umieszczony w oprawie inspirowanej Art Deco. Alfa Romeo 147 intryguje głęboko osadzonymi zegarami, a Lancia Thesis zachęca do relaksu tablicą płynnie przechodzącą w obicie drzwi. Samochody studialne zapowiadają zwrot od nadmiaru do umiaru. Potrzeba coraz mniej urządzeń, bo coraz więcej funkcji jest sterowanych automatycznie. Czy kiedyś zniknie też kierownica?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości