Już na pierwszy rzut oka wyraźnie widać, że współpraca projektantów z konstruktorami była bardzo owocna, zważywszy jak wiele myśli wzorniczych z LF-LC udało się przenieść do nowego LC 500. Model produkcyjny zachował szereg kluczowych elementów stylistycznych i proporcje bryły swojego koncepcyjnego pierwowzoru. W LC 500 przyciąga wzrok atletyczna, a przy tym aerodynamiczna bryła, krzywizny, a także, dostępny opcjonalnie dach z włókna węglowego (standardowo dach przeszklony) oraz niski i szeroki profil poprzeczny.
Przód LC 500 zdominowany jest przez masywną osłonę chłodnicy, będącą kolejną interpretacją tego charakterystycznego dla Lexusa elementu o klepsydrowo wciętym zarysie, z trzech stron wykończoną chromowanym obramowaniem i wypełnioną radykalnie nowym, 3-wymiarowym wzorem siatki, różnicującym optyczne naprężenie. Ukształtowane w formie litery L światła dzienne leżą poniżej nowego typu potrójnych reflektorów diodowych, których specjalna konstrukcja mieści jedne z najsmuklejszych soczewek, jakie można spotkać w branży motoryzacyjnej, aby umożliwić niskie poprowadzenie linii pokrywy komory silnikowej i uzyskanie krótkiego przedniego zwisu nadwozia.
Istotnym elementem stylistyki zewnętrznej LC 500 są chwyty powietrza, wspomagające stateczność aerodynamiczną i funkcje chłodzenia. Atletyczną bryłę samochodu cechują szybko opadająca linia dachu, opływowy profil, duży rozstaw osi (2870 mm), krótkie zwisy (przedni 920 mm, tylny 970 mm) oraz niska linia maski. Sylwetkę podkreślają krzywizny i płynnie poprowadzone linie przetłoczeń biegnące ku tyłowi, który zwieńczają wąskie, wielokierunkowe linie świateł z unikalnym efektem świetlnym pomagającym uzyskać sekwencyjny motyw litery L. Tylny dyfuzor i opcjonalny aktywny tylny spojler rozprowadzają strugi powietrza podczas szybkiej jazdy. Tarcze kół ze stopu aluminium wykonane są w technologii odlewu (20-calowe) lub odkuwania (opcjonalne 21-calowe).
Wnętrze
Przy projektowaniu tego modelu zapewniono, aby biodra kierowcy znajdowały się jak najbliżej środka ciężkości LC 500, ponieważ w tej pozycji najlepiej wyczuwa się samochód.
Inżynierowie Lexusa dopracowali wielkość i kąt ustawienia kierownicy, umiejscowienie w niej wychylnych przełączników biegów wykonanych ze stopu magnezu wraz ze związanymi z nimi wrażeniami dotykowymi, czy opcjonalne obicia siedzeń z miękkiej skóry i materiału Alcantara.
Podwozie
LC 500 jest pierwszym Lexusem zbudowanym na zupełnie nowej platformie tylnonapędowej klasy premium, która nie była jeszcze wykorzystywana w żadnym z obecnych samochodów tej marki i stanowi element nowej globalnej strategii GA-L, dotyczącej budowy modeli luksusowych. Płyta podłogowa tego nowego coupe wyznacza kierunek dla przyszłych modeli z silnikiem umieszczonym z przodu i napędzanymi kołami tylnymi.
Obniżona została pozycja kierowcy, koła przesunięto do naroży samochodu z równoczesnym skróceniem zwisów nadwozia, a układ napędowy został cofnięty za linię przedniej osi jezdnej, bliżej środka pojazdu. LC 500 został wyposażony w odporne na przebicia opony samonośne typu run-flat, co dzięki wyeliminowaniu koła zapasowego pozwoliło zaoszczędzić na masie i skrócić zwisy – z korzyścią dla dynamiki. W celu lepszego rozłożenia mas, 12-woltowy akumulator przeniesiony został do bagażnika.
Wśród innych rozwiązań mających na celu optymalizację rozkładu mas i ich minimalizację można wymienić opcjonalny dach z włókna węglowego, aluminiowe poszycie drzwi zamocowane do ich wewnętrznego szkieletu z włókna węglowego oraz kompozytową podłogę bagażnika. LC 500 wyróżnia się spośród innych modeli Lexusa najszerszym zastosowaniem stali o podwyższonej wytrzymałości. Pozwoliło to uzyskać większą sztywność przy jednoczesnym obniżeniu masy samochodu oraz jej idealnym rozłożeniu – z korzyścią dla własności dynamicznych. LC 500 jest doskonale wyważonym samochodem, z niemal idealnym rozkładem obciążeń przód/tył, wynoszącym 52/48.
Aby uzyskać zamierzone parametry podwozia, stworzono najsztywniejsze w historii marki Lexus nadwozie samonośne. Zastosowanie w newralgicznych miejscach stali o podwyższonej wytrzymałości przyczyniło się do uzyskania wysokiej sztywności skrętnej, przez co LC 500 jest mniej podatny na tego typu odkształcenia niż wykonany w znacznej mierze z włókna węglowego supersamochód LFA.
Szczególną uwagę zwrócono na wielodrążkowe zawieszenie LC 500. Podwójne przeguby kuliste w górnych i dolnych wahaczach umożliwiają precyzyjne przenoszenie najdrobniejszych ruchów zarówno od strony układu kierowniczego, jak i nawierzchni drogi.
Układ napędowy
Sercem nowego LC 500 jest wysokoobrotowy, 5-litrowy silnik V8, który znalazł się również w RC-F oraz GS-F. 32-zaworowa, wykonana w całości ze stopów aluminium jednostka rozwija moc 467 KM i moment obrotowy 528 Nm. Silnik LC 500 ma podwójne kanały dolotowe, co poprawia sprawność napełniania cylindrów i jednocześnie składa się na fantastyczny odgłos pracy. Wolnossąca jednostka idealnie współgra z doskonale wyważonym sportowym coupe, ponieważ jej liniowa charakterystyka ułatwia kontrolę rozwijanej mocy i jest źródłem emocjonujących doznań za kierownicą.
Podczas rozruchu uruchamiane są specjalne zawory modulujące akustykę układu wydechowego, by uzyskać efekt potężnego pomruku budzącego się do życia silnika LC 500. Z kolei podczas przyspieszania generator akustyczny przekształca chrapliwą melodię silnika w mocne brzmienie, który wyróżnia LC 500 spośród rywali w jego segmencie.
Za przekazywanie mocy na tylne koła odpowiada nowoopracowana 10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, która jako pierwsza w świecie samochodów luksusowych może konkurować czasem przełączania biegów z konstrukcjami dwusprzęgłowymi. Jest ona mniejsza i lżejsza od niektórych obecnych skrzyń 8-stopniowych. S
Wyposażenie
We flagowym coupe zadebiutuje pakiet multimedialny Lexus Multimedia 2017, wyposażony w unowocześnione, szybciej działające i bardziej elastyczne oprogramowanie, umożliwiające przyszłe modyfikacje oraz graficzną komunikację z użytkownikiem. Oprócz opcjonalnego audiofilskiego zestawu Mark Levinson, jako standardowe wyposażenie wprowadzony został nowy, wysokiej klasy zestaw audio firmy Pioneer.
LC 500 wyposażony jest również w kompleksowy pakiet bezpieczeństwa Lexus Safety System +, integrujący szereg układów i funkcji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo czynne: system ochrony przedzderzeniowej (PCS) pomagający unikać kolizji i ograniczać ich skutki; wspomaganie trzymania pasa ruchu (LKA) ograniczające ryzyko niekontrolowanego zjechania z obranego pasa ruchu; funkcja automatycznych świateł drogowych (AHB), pomagająca zachować maksymalną widoczność do przodu podczas jazdy po zmroku; oraz pełnozakresowy układ dynamicznej kontroli prędkości z detekcją radarową (DRCC).
DANE TECHNICZNE | LC 500 |
Moc | 473 KM przy 7100 obr/min |
Moment obrotowy | 527 Nm przy 4800 obr/min |
Skrzynia biegów | 10-stopniowa automatyczna |
Liczba miejsc | 4 |
Długość całkowita | 4 760 mm |
Szerokość | 1 920 mm |
Wysokość | 1 345 mm |
Rozstaw osi | 2 870 mm |
Przeniesienie napędu | Napęd na koła tylne |
Zwis nadwozia | Przód: 920 mm – Tył: 970 mm |
Rozmiar kół (przód i tył) | 1. 21 cali 2. 20 cali 3. 20 cali |
Rozmiar opon | 1. P: 245/40 RF21, T: 275/35 RF21 2. P: 245/45 RF20, T: 275/40 RF20 3. P: 245/45 RF20, T: 275/40 RF20 |
0 – 60 mph | Poniżej 4,5 sekundy |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?