Wszystko
o samochodach

Porady / Naprawy

Diagnostyka i naprawa zawieszeń pneumatycznych

Data publikacji: Autor: Materiał partnera zewnętrznego

Fot. materiały partnera zewnętrznego Zawieszenie pneumatyczne to spora konkurencja dla tradycyjnego zawieszenia sprężynowego. Podczas gdy ten drugi rodzaj zawieszenia opada pod obciążeniem, zawieszenie pneumatyczne utrzymuje równy poziom resorowania oraz zadany prześwit. Jest to wprawdzie rozwiązanie droższe, ale poprawiające znacznie komfort jazdy bez obniżania jego atrakcyjności w przypadku załadowanego bagażnika bądź ciągnięcia przyczepy lub lawety.

Zawieszenie pneumatyczne oznacza w praktyce lepszą amortyzację podczas jazdy po nierównej drodze czy podczas brania zakrętu. Zawieszenie pneumatyczne to zatem rozwiązanie odpowiadające za stabilne pokonywanie przez pojazd nierówności. Użytkownicy aut z zawieszeniem pneumatycznym podkreślają, że jeżdżąc samochodem z „pneumatyką” ma się wrażenie jakby „płynęło się na chmurce”.

Diagnostyka zawieszenia pneumatycznego

Zawieszenie pneumatyczne jest oczywiście jednym z elementów, który podlega regularnej kontroli. Warto wiedzieć, na jakiej podstawie zdiagnozować problem z tego rodzaju zawieszeniem. Do popularnych awarii zawieszenia można zaliczyć w pierwszej kolejności nieszczelność miechów, określanych inaczej poduszkami pneumatycznymi. Są to poduszki powietrza, których nieszczelność wpływa na pracę całego układu zawieszenia. Jeżeli są one zintegrowane z amortyzatorem, co zdarza się najczęściej, tym ważniejsza jest ich odpowiednio wczesna wymiana, nim dojdzie do awarii kolejnych elementów oraz jeszcze większych kosztów naprawy.

Objawami nieprawidłowej pracy zawieszenia są najczęściej opadanie jednej lub dwóch stron pojazdu, w przypadku nieszczelności miechów samochód również się obniży. Czasami zaświeca się po prostu kontrolka oznaczająca błąd zawieszenia pneumatycznego.

Diagnostyka może odbyć się również poprzez kontrolę optyczną kolumny zawieszenia. Można zaobserwować na przykład wyciek oleju.

Drugim, awaryjnym elementem jest kompresor, czyli inaczej sprężarka zawieszenia. Jeżeli miechy są nieszczelne, to wcale nie oznacza, że nie padł także kompresor. Ciężko pracując, aby nadrobić straty uciekającego powietrza, ulega przegrzaniu i zatarciu. Objawami zużytego kompresora jest głośna praca oraz wydłużony czas podnoszenia samochodu.

Zdarza się również, że awarii ulegają bloki zaworowe. Uszkodzony elektrozawór nie przepuszcza powietrza do miechów.

Naprawa zawieszenia pneumatycznego

Najczęściej wymiany wymagają miechy. Najszersza oferta na rynku części zamiennych do zawieszeń pneumatycznych dostępna jest w sklepach www.thomasmarkt.com oraz www.pneumatic24.pl.

Można tam znaleźć wszystkie niezbędne komponenty zawieszenia pneumatycznego— od miechów, amortyzatorów zaworów ciśnieniowych, przekaźników, filtrów, przewodów odpowietrzających z filtrem przez gotowe do montażu zespoły kolumn pneumatycznych, konwersje aż po bloki zaworów i kompresory zawieszenia pneumatycznego. Oczywiście w ofercie dostępne są również różnorodne wysokiej klasy produkty, które sprzedawane są po niezwykle konkurencyjnych cenach.

Dla modelu Mercedes E klasy W211 kombi, który najczęściej wykorzystywany jest jako taksówka, istnieje doskonała alternatywa wymiany miechów na sprężyny w ramach tak zwanej konwersji zawieszenia. Wymiana ta jest niezwykle korzystna cenowo oraz całkowicie eliminuje usterki zawieszenia pneumatycznego. Takie same rozwiązania dedykowane są również do innych modeli samochodów takich jak: Land Rover Discovery 2, Range Rover L322, Range Rover P38A, VW Touareg, Audi A6 Allroad Quattro C5, Mercedes S klasa W221, Mercedes S klasa W220, Porsche Cayenne, Toyota Land Cruiser Prado.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Radek (gość)

    fajny artykuł. Mam S W220 i bardzo cenie sobie komfort jazdy z pneumatyka

  • Romeo (gość)

    Ważne jest by mieć dobrego i zaufanego mechanika samochodowego. Ja mam swój warsztat w Świętochłowicach - Volvos. Miałem nieprzyjemne zderzenie z dźwigiem i potrzebowało moje autko regeneracji. Tam zawsze ją uzyskuje.

  • Piotrek (gość)

    kurcze o autko trzeba dbać, ja jestem fanatykiem, akurat zmieniam samochody z Volvo na Volvo jakoś najbardziej do mnie przemawiają te samochody. Regeneruję sobie autko w Świętochłowicach w Volvos, ale raczej mało kiedy tam bywam, bo nie mam problemu z samochodami, które kupuje.

  • Grzesiek (gość)

    Ja kiedyś miałem Citorena BX to niestety, ale na francuzach mało kto się znał i to jeszcze na takim zawieszeniu! Ale naprawili mi część elementów w RINGu na Grunwaldzkiej - solidny i tani serwis w Trójmieście.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości