Popularność silników wysokoprężnych jest coraz większa, także dlatego, że w ciągu ostatnich lat przeszły one ogromną metamorfozę. Przestały dymić, stały się ciche, jeszcze bardziej oszczędne, a mocą dorównują silnikom benzynowym. Wszystko to sprawia, że nastał prawdziwy boom na "ropniaka". Ale czy opłaca się inwestować w znacznie droższego diesla, jeśli olej napędowy jest
tańszy od benzyny zaledwie o kilka groszy? A może taniej będzie jeździć autem z silnikiem benzynowy zasilany droższym paliwem?
**CZYTAJ TAKŻE
Diesel w średnim wiekuDiesel czy gaz?**
Nowoczesne silniki diesla mają świetną elastyczność, dużą moc, są oszczędne, a więc zapewniają duży zasięg. Mają jednak także wady. Są drogie w zakupie i serwisowaniu, odznaczają się dużą wrażliwością na jakość paliwa, a koszty napraw układu wtryskowego są bardzo wysokie. Do zalet silników benzynowych należy wysoka kultura pracy, niski poziom hałasu oraz niewygórowane koszty serwisu. Wadą jest niewielki moment obrotowy, a więc słaba elastyczność oraz wysokie zużycie paliwa.
Czy przy obecnych cenach paliw warto więc kupować silnik wysokoprężny? Na to nie ma jednoznacznej odpowiedzi i aby wybrać optymalne rozwiązanie trzeba się dobrze zastanowić i odpowiedzieć na kilka pytań. Najważniejszym z nich jest to, ile kilometrów rocznie pokonujemy samochodem. Jeśli przejeżdżamy mniej niż 40 tys. km, taki zakup pod względem ekonomicznym nie będzie opłacalny, ponieważ auta z silnikami diesla są droższe od benzynowych (przy takim samym wyposażeniu) od 5 tys. do nawet 20 tys. zł. Droższy w zakupie diesel zwróci się tym szybciej, im większa będzie różnica w cenie paliwa oraz niższa różnica cen samochodów z jednostką benzynową i wysokoprężną. Pokonując rocznie 10, czy 20 tys. km bardziej opłaca się kupić auto z silnikiem benzynowym.
Dla przykładu, zakup Toyoty Avensis z dieslem zamiast z silnikiem benzynowym zwróci się dopiero po 76 tys. km. Są to wartości przybliżone, ponieważ obliczenia obejmują tylko koszty paliwa, pominięte zostały natomiast pozostałe wydatki związane z eksploatacją. Koszty ubezpieczenia dla diesli będą wyższe, ponieważ wyższa jest wartość samochodu. W przypadku Fiata Pandy i Skody Octavii zwrot inwestycji w diesla nastąpi dopiero po 2,5 roku, zakładając roczny przebieg 40 tys. km. Jeszcze mniej opłacalny jest zakup Hondy Civic z dieslem, gdyż samochód ten jest droższy od benzynowego aż o 20 500 zł.
Ale kto twierdzi, że diesla kupujemy tylko dla oszczędności? Niektórzy kierowcy wybierają go z zupełnie innych powodów. Duży moment obrotowy sprawia, że nowoczesnym dieslem jeździ się bardzo przyjemnie W niektórych przypadkach auto z takim silnikiem jest bardziej dynamiczne niż jego benzynowy odpowiednik, a często jest to najmocniejsza dostępna wersja. Tak więc niektórzy wybierają diesla tylko ze względu na przyjemność jazdy, natomiast już niekoniecznie z powodów ekonomicznych.
Przykładowe ceny samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz przebieg po jakim zwróci się zakup diesla
Marka i model | Silnik | Cena (zł) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | Koszt przejechania 100 km (zł) | Przebieg po jakim zwróci się zakup diesla (km) |
Fiat Panda Dynamic | 1.2 60 KM | 37 290 | 5,6 | 23,02 | 97 402 |
1.3 Multijet 70 KM | 43 290 | 4,3 | 16,86 | ||
Honda Civic Comfort | 1.8 140 KM | 71 400 | 6,4 | 26,30 | 324 881 |
2.2 i-CTDi 140KM | 91 900 | 5,1 | 19,99 | ||
Skoda Octavia Ambiente | 2.0 FSI 150KM | 82 800 | 7,4 | 30,41 | 107 344 |
2.0 TDI 140 KM | 92 300 | 5,5 | 21,56 | ||
Toyota Avensis Luna | 1.8 129 KM | 78 000 | 7,2 | 29,59 | 75 965 |
2.0 D-4D 126 KM | 84 100 | 5,5 | 21,56 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?