Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca? Poradnik

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca? Poradnik Ostatnie podwyżki cen oleju napędowego spowodowały wzrosta zainteresowania silnikami wyskoprężnymi na gaz. Sprawdź, na czym polega taka przeróbka.

Idea spalania gazu LPG w silniku wysokoprężnym nie jest nowa. W Australii od lat taka technologia stosowana jest dieslach napędzających pojazdy użytkowe. W ten sposób obniżane są koszty eksploatacji.

W dobie, kiedy cena oleju napędowego dorównuje stawkom za benzynę, zasilanie autogazem zaczyna być opłacalne także w autach osobowych z silnikami Diesla. Warunkiem są jednak duże przebiegi.

 

Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Trzy systemy

Silniki Diesla można zasilać w LPG w różny sposób. Jednym z nich jest przeróbka jednostki wysokoprężnej na silnik z zapłonem iskrowym, czyli działający tak, jak jednostka benzynowa. To system mono fuel (jedno paliwo) - pracujący tylko na autogazie. Jednak jest to rozwiązanie bardzo drogie, bo wiąże się z całkowitą przebudową silnika. Dlatego stosowane jest tylko w przypadku maszyn roboczych.

Drugim systemem jest dual fuel (podwójne paliwo), zwany też gazo diesel. Zasilanie silnika następuje poprzez ograniczenie wtryskiwania oleju napędowego i zastąpienie go LPG. Olej napędowy podawany jest w ilości umożliwiającej inicjację samozapłonu w cylindrze (5 do 30 proc.), resztę stanowi gaz. Takie rozwiązanie, choć tańsze od mono fuel, jest również związane ze sporymi kosztami. Oprócz montażu instalacji gazowej wymaga też systemu ograniczającego dawkę oleju napędowego.

Zobacz też: Instalacja gazowa do auta - jakie samochody najlepiej znoszą LPG

Trzecim i najczęściej spotykanym systemem jest diesel gaz. W tym rozwiązaniu LPG jest tylko dodatkiem do oleju napędowego - zwykle w proporcji: 70-80 proc. oleju napędowego, 20-30 proc. autogazu. System jest oparty na instalacji gazowej podobnej do tych, jakie stosuje się w przypadku silników benzynowych. W skład zestawu montażowego wchodzą zatem reduktor-parownik, wtryskiwacz lub wtryskiwacze gazu (w zależności od mocy silnika) oraz elektroniczne urządzenie sterujące z okablowaniem.

Jak to działa?

Podstawowa dawka oleju napędowego jest wtryskiwana do komór spalania silnika, zaś dodatkowa porcja gazu - do układu dolotowego. Jej zapłon inicjuje ulegająca samozapłonowi dawka oleju. Dzięki dodatkowi paliwa gazowego spada zużycie oleju napędowego, co pozwala zmniejszyć koszty paliwa do około 20 procent. Dzieje się tak, ponieważ dodatek gazu pozwala na lepsze spalenie oleju napędowego. W zwykłym dieslu, w wyniku wysokiej lepkości ON oraz nadmiaru powietrza całkowite spalenie paliwa jest praktycznie niemożliwe. Np. w jednostkach z systemem common rail tylko 85 proc. mieszanki oleju napędowego i powietrza ulega całkowitemu spaleniu. Reszta zamieniona zostaje na spaliny (tlenek węgla, węglowodory i cząstki stałe).

Ponieważ proces spalania w systemie diesel gaz jest wydajnieszy, rośnie również moc silnika i moment obrotowy. Kierowca może regulować intensywność wtryskiwania gazu do silnika poprzez nacisk pedału przyspieszenia. Jeśli naciśnie go mocniej do komory spalania trafi więcej gazu i samochód będzie lepiej przyspieszać.

Zobacz także: Benzyna, diesel, LPG - policzyliśmy na czym jeździ się najtaniej

W niektórych silnikach turbodoładowanych udaje się zyskać moc nawet o 30 proc. większą od mocy znamionowej. Jednocześnie poprawa parametrów pracy silnika nie wpływa negatywnie na jego żywotność, gdyż są one wynikiem prawie całkowitego spalenia paliwa. Rezultatem lepszego spalania są wolne od nagaru cylindry i pierścienie tłokowe. Dodatkowo czyste sa zawory wydechowe, turbosprężarka i znacznie przedłuża się żywotność katalizatorów i filtrów cząstek stałych.

Ile to kosztuje?

W Polsce największe zastosowanie mają trzy instalacje działające w systemie diesel gaz. To DEGAMix firmy Elpigaz, Solaris opracowany przez Car Gaz oraz Oscar N-Diesel produkowany przez Europegas.

Zobacz także: Nowe samochody na gaz LPG - porównanie cen i instalacji. Poradnik

Ceny instalacji tych producentów, przeznaczone do samochodów osobowych i wielu dostawczych, są zbliżone i mieszczą się w przedziale 4-5 tys. zł. Zatem koszt montażu instalacji LPG do silnika Diesla nie jest mały. Dlatego zainteresowanie tymi systemami wśród użytkowników samochodów osobowych nie jest duże.

 

Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Zdaniem eksperta

Wojciech Mackiewicz, redaktor naczelny branżowego serwisu gazeo.pl
- Zasilanie silnika olejem napędowym i gazem ziemnym to bardzo wydajny system. Przynosi nie tylko oszczędność w kosztach eksploatacji, ale również jest czystszy dla środowiska. Niebagatelne znaczenie ma też większa sprawność silnika (wzrost mocy i momentu obrotowego). Jednocześnie trwałość oraz niezawodność działania jednostki napędowej jest wyższa, bo istalacja nie ingeruje w sterowniki silnika. Jednak montaż instalacji LPG do diesla jest opłacalny tylko wtedy, kiedy samochód ma duże roczne przebiegi i najlepiej, aby przemierzał je na trasach poza miastem. Specyfika działania tych systemów jest taka, że najbardziej wydajnie działają one wtedy, gdy silnik pracuje z jednakowym obciążeniem. Z tego też względu instalacje LPG do diesli znajdują zastosowanie w transporcie drogowym.

Wojciech Frelichowski

Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca? Poradnik
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca? Poradnik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • HENRK DĄBKIEWICZ (gość)

    BARDZO CHCIAŁBYM JEŹDZIĆ SAMOCHODEM Z SILNIKIEM ZASILANYM DIESEL I LPG . POPIERAM ROZWIĄZANIE . ZASTOSOWANIE W/G PRZECZYTANEGO ARTYKUŁU . ROZMAWIAM Z KLIENTAMI PODCZAS WYKONYWANIA PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH NA SKP.

  • ADAM TURBINIARZ (gość)

    Czy rzeczywiście zupełne spalenie całości paliwa w silniku zupełnie "nie wpływa negatywnie na jego żywotność"? Podwyższenie sprawności spalania to również znacząco wyższe temperatury, na które silnik jednak nie był projektowany, tym bardziej turbina. Pomysł z diesel-gazem bardzo ciekawy, ale chętnie zobaczyłbym wyniki jakichś testów/badań jaki ma rzeczywiście wpływ na życie silnika ma takie rozwiązanie. Pozdrawiam

  • Gość (gość)

    Kolego Adamie nie wpływa negatywnie na żywotność silnika. Wyższej temperatury spalania napewno nie będzie gaz spala się w dużo niższej temperaturze niż ropa czy benzyna.

  • dzidek (gość)

    to wkoncu LPG czy CNG ,,Zasilanie silnika olejem napędowym i gazem ziemnym to bardzo wydajny system" ciekaw jesten czy taki mietek w124 by poszedł na gazie czy tylko nowoczesne jednostki sie nadają do tego typu przeróbek

  • mits (gość)

    miecio w124 e300 turbo diesel z rozwierconymi wtryskami, wiekszym turbo i przelotem + jeszcze gaz (y)

  • Aloyz (gość)

    Przykro mi kolego Gość, ale nieprawdę piszesz. W autach zasilanych LPG temp spalania jest wyższa, stąd konieczność regulacji zaworów, a co za tym idzie fakt, że nie wszystkie konstrukcje (mam tutaj na myśli silniki benzynowe) nadają się do jeżdżenia na gazie. Chodzi tutaj o konstrukcje głowicy i wszystko co działa na tzw. "szklankach" (np. mazda). Nie wiem jak dokładnie zachowa się 20-30 % dodatek LPG w silnikach diesela, ale na pewno temp spalania nie obniży.

  • xlol (gość)

    Gaz ma większą temperaturę spalania to znaczy ze powinien mieć nawet gratis więcej koni mech.

  • LHM (gość)

    Gaz nie ma większej temp spalania lecz spala się wolniej, stąd elementy silnika, w tym przypadku zawory i gniazda, osiągają wyższą temp ponieważ są narażone na działanie płomienia dłuższy czas.

  • mac (gość)

    w busko zdroj firma skopol od kilku lat jezdza dieslami z gazem a wlasciciel ma navare rowniez z gazem, z tego co mi wiadomo maja wiekszego kopa, problemow z silnikami nie maja

  • znajoma161 (gość)

    Witam to warto kupic takie autko czy to później duży koszt naprawy bedzie?

  • Dany (gość)

    A ja sam sobie montowalem gaz piwrwszej generacji teraz czas na diesla

  • Mars (gość)

    Jakie gazy ? Ludzie opamiętajcie się! Tylko paliwa z opłaconymi VAT i akcyzą oczywiście zakupione na Orlen i Lotos zapewniają bezawaryjną pracę silnika. Reszta to porażka i ciągłe awarie. Już wybraniec Narodu Miller walczył z tymi zabobonami. Bo olej opałowy to zabija silniki;) Kolego Dany też montowałem sam LPG 1, 2 i 3 gen. jeżdziłem na opale w Belgii i na roślinnym. W tym chorym kraju tylko podatki są ważne. Podatnicy to zwierzęta.

  • andy (gość)

    Porady są z 2012 roku czyli sprzed 6 lat, czy nic się w sprawie gazu do diesla nie zmieniło? Nie ma tańszych i nowocześniejszych wersji? Panie ekspercie proszę o jakieś post scriptum.

  • Jarosław (gość) (gość)

    W ostatnim czasie na stacjach benzynowych w Polsce ceny oleju napędowego poszybowały w górę o kilkadziesiąt groszy na litrze. Czy nikt w Polsce się nie skarży? We Francji po podwyżce akcyzy na olej napędowy wielu ludzi wyszło na ulice protestować... Ceny wszystkich towarów zależnych od transportu opartego na oleju napędowym pójdą w Polsce w górę. Instalacje gazowe w silnikach diesla w pojazdach używanych w transporcie mogłyby ten problem złagodzić. Zresztą zastosowanie instalacji gazowych w transporcie osobowym w samochodach osobowych z silnikami diesla też byłoby korzystne i dla kieszeni właścicieli i dla ekologii. Czy podwyżka cen oleju napędowego w Polsce wynika z polityki państwa, które chce w ten sposób osiągnąć większe wpływu do budżetu? Sądzę, że koszt eksploatacji milionów pojazdów z silnikami diesla nie jest tylko problem ich właścicieli a jest ważnym problemem społecznym.

  • Orlen. (gość)

    20 lat temu przerabiałem zwykle Turbo diesle na olej roślinny. Potem stało się to nie opłacalne. Teraz kupiłem 3 litrowego diesla Japończyka i znowu zamierzam mieć głęboko gdzieś rząd. Kto mnie chce znaleźć, to mnie znajdzie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości