Diesel zmienia oblicze
Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski
Dzięki zastosowaniu osiągnięć współczesnej techniki silniki wysokoprężne całkowicie zmieniły swe właściwości. Przede wszystkim poprawiono ich osiągi i szybkobieżność. Zastosowanie nowoczesnych systemów wtrysku oraz doładowania umożliwiło osiągnięcie mocy jednostkowej wynoszącej ponad 80 KM na litr pojemności skokowej, co do niedawna było możliwe tylko w tzw. wysilonych silnikach z zapłonem iskrowym. Osiągnięciu tak wysokich mocy towarzyszy uzyskiwanie pokaźnych momentów obrotowych już przy prędkościach silnika około 1850 –2000 obr./min, co sprawia, że są one bardzo elastyczne i mogą konkurować z jednostkami o zapłonie iskrowym.
Dzięki opracowaniu aparatury wtryskowej umożliwiającej precyzyjne odmierzanie dawki paliwa i dozowanie jej w kilku porcjach bardzo dokładnie rozpylonych, uzyskano minimalizację zużycia paliwa, optymalizację mocy i momentu obrotowego przy jednoczesnej obniżce zawartości substancji toksycznych w spalinach.
Produkowane seryjnie układy Common Rail pracują przy ciśnieniach rzędu 1600 barów. Zapowiada się, że kolejne generacje tego systemu będą pracowały przy ciśnieniu podniesionym do 1800 barów. W przypadku rozdzielaczowych pomp tłoczących ciśnienia pracy są jeszcze wyższe i dochodzą do 2000 barów.
Z pewnością potrzeba jeszcze kilku lat, aby zniknęły z naszych dróg kopcące auta napędzane wyeksploatowanymi silnikami wysokoprężnymi starej generacji.