Diesle na polskim rynku

Dariusz Dobosz
Skoda Octavia z silnikiem 1.9 TDI jest jednym z najpopularniejszych diesli na polskim rynku
Skoda Octavia z silnikiem 1.9 TDI jest jednym z najpopularniejszych diesli na polskim rynku
W powszechnym mniemaniu dieslem jeździ się tanio. Ale rachunek ekonomiczny nie zawsze jest tak prosty.

W powszechnym mniemaniu dieslem jeździ się tanio. Pewnie dlatego auta z wysokoprężnym silnikiem cieszą się w Polsce coraz większym powodzeniem. Ale rachunek ekonomiczny nie zawsze jest tak prosty.

Popularność silników wysokoprężnych w samochodach osobowych wzrosła w ostatnich latach tak wyraźnie, że możemy mówić o prawdziwej rynkowej "hossie" tego rodzaju napędu.

Skoda Octavia z silnikiem 1.9 TDI jest jednym z najpopularniejszych diesli na polskim rynku
Skoda Octavia z silnikiem 1.9 TDI jest jednym z najpopularniejszych diesli na polskim rynku

W połowie ubiegłego roku po raz pierwszy w historii sprzedaż diesli w Europie przewyższyła sprzedaż wersji benzynowych, osiągając 50,6 proc. udziału w rynku. Także w Polsce obserwujemy coraz większe zainteresowanie dieslami, czego wyrazem jest ich udział w rynku w 2006 r. na poziomie 35 proc. Trzeba pamiętać, że w 2000 r. było to niewiele ponad 7 proc., a w 2004 r. mniej niż 25 proc.

Oszczędne i dynamiczne

Te zmiany zainteresowań nabywców nie są dyktowane jedynie rosnącymi cenami paliw. Warto zwrócić uwagę, że klienci sięgają chętniej po wersje z silnikami wysokoprężnymi mimo znacznego zbliżenia ceny oleju napędowego do ceny benzyny, albo wręcz zrównywania się tych cen.

Współczesne diesle stanowią bowiem ciekawą ofertę nie tylko ze względu na niższe zużycie paliwa, ale również z uwagi na dobrą dynamikę. Pracują coraz ciszej i coraz spokojniej.

Kto wybiera Volkswagena Passata, najczęściej myśli o wersji z silnikiem wysokoprężnym
Kto wybiera Volkswagena Passata, najczęściej myśli o wersji z silnikiem wysokoprężnym

Czasy, kiedy nazywano je pogardliwie "gruźlikami" albo "rechotami" odeszły w zapomnienie. Nowoczesne diesle pod względem mocy dorównują benzyniakom, a elastycznością zazwyczaj je przewyższają. Na dodatek nie boją się już wysokich obrotów, co sprzyja wyższym prędkościom maksymalnym.

A co zmieniło się na gorsze ? Przede wszystkim żywotność, która jest teraz zbliżona do silników benzynowych. Przebiegi do naprawy głównej, przekraczające niekiedy milion kilometrów, to już zbyt duże wyzwanie. Znacznie wzrosło skomplikowanie konstrukcji i zaangażowanie elektroniki, a to w wielu przypadkach podnosi awaryjność.

Sztuka wyboru
Większość jeżdżących w Polsce Mercedesów to wersje z silnikiem diesla
Większość jeżdżących w Polsce Mercedesów to wersje z silnikiem diesla

Postęp konstrukcyjny i sytuacja rynkowa nie zmieniły jednak znacząco sytuacji kupującego nowe auto. Dylemat, czy kupić wersję benzynową, czy diesla pozostał i wielu przypadkach rodzi wiele pytań przy wyborze pojazdu.

Sprawa rzeczywiście nie jest prosta, bowiem w rachubę wchodzi wiele uwarunkowań. Opłacalność zakupu zależy np. od przebiegów rocznych, bowiem koszt paliwa w eksploatacji samochodu, to druga pozycja po kosztach zakupu. A te są najważniejsze, bo w przypadku diesla zazwyczaj są sporo wyższe.

Pod uwagę trzeba brać cenę odsprzedaży po zakładanym okresie eksploatacji, a także ceny ubezpieczeń. Dodatkowe komplikacje wynikają z faktu, że wyliczenia czasami mocno się różnią w zależności od klasy auta. Najlepiej posłużyć się symulacyjnymi rachunkami, które wskażą najbardziej optymalne rozwiązanie dla nabywcy. Można pominąć w nich koszty przeglądów, bowiem obecnie są one bardzo zbliżone.

Przebój na rynku samochodów używanych – Volkswagen Golf III napędzany silnikiem diesla
Przebój na rynku samochodów używanych – Volkswagen Golf III napędzany silnikiem diesla

Na korzyść diesli przemawia mniejszy spadek wartości, czyli mniejsza strata przy odsprzedaży. Zależy ona jednak od tak wielu czynników, że trudno ująć ją w kalkulacji. Jedno jest pewne - będzie to rekompensatą za wyższe opłaty ubezpieczeniowe dla diesla.

Wyniki końcowe mogą być zaskakująco różne. Czasami zakup auta z silnikiem wysokoprężnym zwraca się przy przebiegach rocznych rzędu kilku tysięcy kilometrów (z założeniem 4-5 letniego okresu użytkowania), a czasami przebieg zapewniający opłacalność takiego zakupu wynosi

Toyota Corolla z silnikiem D-4D cieszy się sporym powodzeniem
Toyota Corolla z silnikiem D-4D cieszy się sporym powodzeniem

kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie!

Odpowiedzią konstruktorów benzynowych jednostek napędowych na ogromny postęp konstrukcyjny w silnikach diesla było znaczące podwyższenie wartości momentu obrotowego, istotne poszerzenie zakresu obrotów użytkowych oraz wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa.

Ekonomiczne aspekty wyboru diesla w wielu przypadkach straciły na znaczeniu. Są jednak osoby, które wybierają silniki wysokoprężne ze względu na specyficzną charakterystykę (duża elastyczność), oraz z uwagi na dobre tolerowanie agresywnej jazdy (co nie skutkuje tak dużym wzrostem zużycia paliwa jak w silnikach benzynowych).

To indywidualne preferencje, które też trzeba brać pod uwagę. Dobrze jest więc dokonać jazdy próbnej w punkcie dealerskim z jednego, prostego powodu: wszelkie wyliczenia opłacalności stracą na znaczeniu, jeśli samochód będzie nas denerwował np. zbyt głośną pracą silnika czy odczuwalnymi wibracjami. Nie chodzi przecież tylko o to, aby jeździć tanio, ale żeby jazda była również przyjemnością.

Najpopularniejsze samochody z silnikami wysokoprężnymi na polskim rynku

Model

Poj.

skok.

(cm3)

Moc maks.

(KM

przy

obr./min)

Maks.

moment obr.

(Nm

przy

obr./min)

Przysp.

0-100 km/h

(s)

V maks.

(km/h)

Średnie

zużycie

paliwa

(l/100 km)

Cena

(zł)

Skoda

Octavia

1.9 TDI

1896

105/4000

250/1900

11,8

192

4,9

70300

VW

Passat

1.9 TDI

1896

105/4000

250/1900

12,1

188

5,6

90400

Toyota

Corolla

1.4 D-4D

1364

90/3800

190/1800-3000

12,0

175

4,9

69700

Skoda

Fabia

1.4 TDI

1422

70/4000

155/1600-2800

15,6

162

4,8

45800

Ford

Focus

1.6 TDCi

1560

90/4000

215/1750

12,6

177

4,7

59500

Najpopularniejsze samochody używane z silnikami wysokoprężnymi na polskim rynku wtórnym

Model

Poj.

skok.

(cm3)

Moc

maks.

(KM

przy

obr./min)

Maks.

moment

obr.

(Nm

przy

obr./min)

Przysp.

0-100 km/h

(s)

V maks.

(km/h)

Średnie

zużycie

paliwa

(l/100 km)

Orientacyjne

ceny (zł)

VW

Passat

1.9 TDI

(1996-2005)

1896

90/4000

202/1900

14,1

178

5,2

25 000-

45 000

VW

Golf III

1.9 TDI

(1993-1998)

1896

90/4000

202/1900

12,8

178

4,9

12 000-

17 000

Audi A4

1.9 TDI

(1994-2004)

1896

110/4150

225/1700

11,3

196

4,9

21 000-

36 000

Mercedes

C 220 D

(1993-1997)

2155

95/5000

150/3100

16,3

175

6,9

17 000-

23 000

Mercedes

E 290 TD

(1995-1998)

2874

129/4000

300/1800

11,5

200

6,2

34 000-

36 000

Porównanie kosztów wybranych modeli dla wersji benzynowej i wysokoprężnej, zbliżonych pod względem osiągów (3 lata, przebieg roczny 15 000 km).




Skoda Octavia 1.9 TDI

Skoda Octavia 1.6

Koszt zakupu (zł)

70 300

60 300

Koszt paliwa (zł)

8070

14 418

Łączne koszty zakupu i paliwa (zł)

78 370

74 718

Koszt 1 km (zł)

1,74

1,66

Przebieg niezbędny do

zrównania kosztów (km)

ok. 71 000 (23 700 rocznie)







Renault Megane 1.5 dCi

Renault Megane 1.4 16V

Koszt zakupu (zł)

61 900

54 800

Koszt paliwa (zł)

7411

13 817

Łączne koszty zakupu i paliwa (zł)

69 311

68 617

Koszt 1 km (zł)

1,54

1,52

Przebieg niezbędny do

zrównania kosztów (km)

ok. 50 000 (16 700 rocznie)







Fiat Croma 1.9 Multijet

Fiat Croma 1.8 16V

Koszt zakupu (zł)

82 300

74 900

Koszt paliwa (zł)

10 046

15 018

Łączne koszty zakupu i paliwa (zł)

92 346

89 918

Koszt 1 km (zł)

2,05

2,00

Przebieg niezbędny do

zrównania kosztów (km)

ok. 75 000 (25 000 rocznie)







Opel Corsa 1.3 DTJ

Opel Corsa 1.2 16V

Koszt zakupu (zł)

47 200

40 200

Koszt paliwa (zł)

7576

11 614

Łączne koszty zakupu i paliwa (zł)

54 776

51 814

Koszt 1 km

1,22

1,15

Przebieg niezbędny do

zrównania kosztów (km)

ok. 78 000 (26 000 rocznie)




Przyjęto ceny paliw według notowań Polskiej Izby Paliw Płynnych z dn. 1.06.2007 (E95 4,45 zł/l, ON 3,66 zł/l)

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty