Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Diesle w natarciu

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Skoda: Najchętniej kupowanym samochodem z silnikiem diesla w tym roku jest Skoda Octavia I. Co czwarty samochód osobowy kupiony w tym roku w Polsce wyposażony jest w silnik diesla. Ta jednostka napędowa staje się coraz popularniejsza.

O zakupie pojazdu z silnikiem wysokoprężnym decydują głównie czynniki ekonomiczne. W dłuższym okresie eksploatacji samochody z tym rodzajem napędu są tańsze od wyposażonych w silniki benzynowe.

 

Różnice w cenie oleju napędowego i benzyn oferowanych na naszym rynku są niewielkie. Litr oleju napędowego na stacjach Grupy Lotos kosztuje ok. 3,5 zł, podczas gdy litr benzyny bezołowiowej 95 - ok. 3,87 zł. Ważne jednak jest to, że silniki wysokoprężne zużywają mniej paliwa. Dzięki temu w trakcie użytkowania różnica kosztu nabycia pojazdu napędzanego Fot. Skoda: Najchêtniej kupowanym samochodem z silnikiem diesla w tym roku jest Skoda Octavia I. dieslem, który jest droższy od wyposażonego w silnik benzynowy o podobnej pojemności, zwraca się. Dużą rolę odgrywa to w przypadku zakupów dokonywanych przez firmy. Pojazdy flotowe pokonują w ciągu roku znaczne odległości, często 2-3 krotnie przekraczające te, jakie przejeżdżają użytkownicy prywatni.

 

Kupujący auta z silnikami wysokoprężnymi biorą również pod uwagę własności tych jednostek. Jednostki wysokoprężne charakteryzują się dłuższymi okresami międzynaprawczymi niż silniki benzynowe. Różnice wynoszą nawet 200 – 300 tys. km na korzyść jednostek wysokoprężnych. Zmniejsza to znacznie koszty eksploatacji pojazdu.

Ponadto diesle są obecnie tak samo wydajne, jak silniki benzynowe m.in. dzięki wprowadzeniu wtrysku bezpośredniego, co pozwoliło na usprawnienie ich pracy. Doładowane turbosprężarką jednostki wysokoprężne mają przy wyższych prędkościach jazdy większą dynamikę rozpędzania niż silniki benzynowe. Dzieje się tak również z wielu innych powodów, np. zastosowaniu głowicy wielozaworowej, kanałów dolotowych o zmiennej długości, itp.

 

Wzrost zainteresowania silnikami diesla wynika również z wprowadzenia na rynek jednostek o małej pojemności. Biorąc pod uwagę, że wysokość obowiązkowego ubezpieczenia OC zależy od pojemności skokowej silnika, ma to duże znaczenie. Dotychczas oferowane jednostki miały najczęściej ok. 2 l pojemności. Teraz klienci mogą nabyć silniki o pojemności 1,4 l, np. Fiata, Opla czy Peugeota, w związku z czym koszt ubezpieczenia auta jest porównywalny z silnikiem benzynowym o zbliżonej pojemności.

 

Sprzedaż samochodów osobowych w okresie styczeń – wrzesień z podziałem na silniki benzynowe i wysokoprężne

 

Segment rynku

Sprzedaż

styczeń - wrzesień

Udział w rynku (w %)

2004

2003

2004

2003

Auta z silnikami benzynowymi

190 186

201 685

74,40

79,25

Auta z silnikami wysokoprężnymi

65 439

52 807

25,60

20,75

 

Sprzedaż samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi w podziale na modele

 

Model

Sprzedaż

styczeń - wrzesień

Udział w rynku (w %)

2004

2003

2004

2003

Skoda Octavia

7 167

4 899

10,97

9,28

Ford Mondeo

3 929

2 663

6,00

5,04

Ford Focus

3 552

3 243

5,43

6,14

Renault Kangoo

2 483

1 463

3,79

2,77

Renault Megane

2 358

1 872

3,60

3,54

Citroen Berlingo

2 311

2 075

3,53

3,93

Peugeot 307

2 289

1 946

3,50

3,69

Skoda Fabia

2 234

1 726

3,41

3,27

VW Golf

2 095

2 200

3,20

4,17

Peugeot Partner

1 787

1740

2,73

3,30

 

Dane wg Samar

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości