Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Discovery kontra Pajero

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Land Rover: Duży prześwit i nowoczesne zwieszenie gwarantują komfort i świetne właściwości jazdy w terenie
Fot. Land Rover: Duży prześwit i nowoczesne zwieszenie gwarantują komfort i świetne właściwości jazdy w terenie
Niektórzy kupują luksusowe limuzyny, inni samochody sportowe. Ktoś, kto oczekuje więcej powinien choć raz przejechać się terenową limuzyną.

 

Pajero i Discovery dzielnie służą w odkrywaniu nowych horyzontów. Mówi się jednak, że posiadanie takiego auta to snobizm i uleganie przelotnym modom. Ale samochód terenowy stał się czymś więcej niż modą. Dla wielu osób to sposób na życie. Widok terenówki w zatłoczonym

Fot. Land Rover: Z zewnątrz Disciovery wygląda nieco ociężale. Za kierownicą można liczyć na spore emocje.
Fot. Land Rover: Z zewnątrz Disciovery wygląda nieco ociężale. Za kierownicą można liczyć na spore emocje.

mieście nikogo już nie dziwi. Statystyki sprzedaży mówią o stałym wzroście popytu na takie auta. Są drogie, ale bardzo nowoczesne. Szybkie, komfortowe, a co najważniejsze - bardzo bezpieczne.

 

Cechy szczególne

 

Obecnie zakłady w Solihull produkują trzecią generację Discovery. Ten uwielbiany przez podróżników samochód, podoba się także mieszczuchom. Spora część nowych Discovery 3 wprost z fabryki trafia właśnie do miast. Inne pełnią rolę podmiejskich mikrobusów, co rano rozwożąc dzieci do szkoły. Rzadko trafiają w trudny niedostępny teren, tam gdzie sprawdzają się najlepiej.

 

Nie ma się zresztą czemu dziwić. Auto odpowiada większości potrzeb mieszkańców miast. Jest duże i bezpieczne. Standardowo aż osiem poduszek powietrznych. Surowa, muskularna stylistyka to kolejny atut. Tam gdzie liczy się dobry smak i elegancja, Land Rover czuje się jak ryba w wodzie. W eleganckim wnętrzu, dopracowanym

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Na zewnątrz Pajero nie zmieniło się wiele. Nowe światła i kierunkowskazy zamontowane w lusterkach, to wyróżnik roku modelowego
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Na zewnątrz Pajero nie zmieniło się wiele. Nowe światła i kierunkowskazy zamontowane w lusterkach, to wyróżnik roku modelowego 2007.

do najmniejszego szczegółu, jest wyjątkowo dużo miejsca.

 

Nawet trzeci rząd chowanych w podłodze foteli (dostępny na zamówienie) gwarantuje sporą przestrzeń. Jeden z wielu innych praktycznych rozwiązań w Discovery, to podwójna klapa bagażnika. Jej niesymetryczny podział dodatkowo ułatwia załadunek.

 

W tym aucie nie może zabraknąć nowoczesnych mechanizmów ułatwiających poruszanie się w terenie. Standardowe wyposażenie obejmuje stały napęd na cztery koła i reduktor z sześcioma biegami terenowymi.

 

Za dopłatą (1730 Euro) kierowca ma do dyspozycji elektroniczne urządzenie wspomagające jazdę zwane "Terrain Response". Zawiera ono wybór opcji rozdziału momentu napędowego zależnie od nawierzchni. W skład tego systemu wchodzi również pneumatyczne zawieszenie tylnej osi. Trzeba przyznać, ze całość spisuje się nadzwyczaj dobrze, nawet w najcięższym terenie.

Fot. Land Rover: Duży prześwit i nowoczesne zwieszenie gwarantują komfort i świetne właściwości jazdy w terenie
Fot. Land Rover: Duży prześwit i nowoczesne zwieszenie gwarantują komfort i świetne właściwości jazdy w terenie

 

Samochody terenowe Mitsubishi od lat należą do najlepszych w klasie offroad. Początek 2007 roku, to premiera czwartej generacji Pajero.

 

Podstawową zasadą, jaka przyświecała konstruktorom nowej wersji, było zachowanie dotychczasowego charakteru przy jednoczesnym maksymalnym ulepszeniu konstrukcji. Okazjo się jednak, że zaledwie 26% części Pajero 2007 pochodzi od jego poprzednika. Najmniej zmian dokonano na zewnątrz. Pokrywę silnika wykonano z aluminium i odrobinę skrócono. Dzięki temu poprawiła się widoczność drogi tuż przed pojazdem.

 

Aby sprostać przepisom Unii Europejskiej dotyczących tylnych świateł, koło zapasowe umieszczono centralnie na drzwiach bagażnika. Pozwoliło to na przeniesienie tylnych świateł ze zderzaka właśnie na słupki.

 

Wnętrze nowego Pajero wymagało znacznie więcej poprawek. Nowe deska rozdzielcza i tarcze zegarów bardziej przypominają kokpit z aut osobowych. Poprawiono jakość materiałów i

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pajero to od lat czołówka aut offroadowych
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pajero to od lat czołówka aut offroadowych

wyposażenie. Przestrzeń pasażerska nowego modelu jest znacznie ładniejsza i ciekawsza. Bez zmian pozostały wygodne fotele montowany standardowo trzeci rząd foteli.

 

Silniki

 

Silnik Mitsubishi o pojemności 3,2 l,  to jeden z największych czterocylindrowych motorów montowanych w tego typu autach.  W najpopularniejszej konfiguracji z 5-biegowym automatem rozwija moc 170 KM. 10-konny przyrost mocy w stosunku do wersji ze ręczną skrzynia biegów uzyskano dzięki zastosowaniu turbiny o zmiennej geometrii. Skrzynia biegów otrzymała nowe oprogramowanie dostosowujące ją do większej mocy i wyższych prędkości. 

 

Na polskim rynku jest oferowana druga, najnowsza jednostka spod znaku trzech diamentów. Pochodzący ze sportowego Eclipse silnik 3.8 MIVEC jest droższy i szybszy od diesla, rozwija moc 202 KM. 

Fot. Land Rover: Jak przystało na brytyjskie auto, w środku jest elegancko i bardzo wygodnie.
Fot. Land Rover: Jak przystało na brytyjskie auto, w środku jest elegancko i bardzo wygodnie.

 

190-konny silnik Land Rovera to konstrukcja powstało przy współpracy Forda i koncernu PSA. Największą zaletą widlastej szóstki jest wysoka kultura pracy i potężny moment obrotowy - 440 Nm.

 

Oba turbodoładowane silniki Pajero i Discovery mogą się pochwalić umiarkowanym apetytem na paliwo. Przy tej masie i osiągach zużycie paliwa na poziomie 12,0 l/100km nie powinno nikogo dziwić.

 

Jazda

 

Na asfaltowej drodze oba auta spisują się podobnie. W Pajero oferowanym od początku stycznia 2007 roku zdecydowanie poprawiono hamulce, które do tej pory były najsłabszą stroną Japończyka. Zmianom poddano także zawieszenie. Co prawda zasadnicza konstrukcja pozostała bez zmian, ale nowe sprężyny z przodu i z tyłu znacznie poprawiają komfort jazdy. Jazda Land Roverem gwarantuje jednak odrobinę więcej emocji. Przede wszystkim auto jest szybsze od konkurenta. We wnętrzu jest ciszej i wygodniej.

 

Hamulce działają bez zarzutu, podobnie jak

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Nowe wnętrze jest bardziej przejrzyste i czytelne. W opcji znajduje się system nawigacji i kamera cofania.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Nowe wnętrze jest bardziej przejrzyste i czytelne. W opcji znajduje się system nawigacji i kamera cofania.

automatyczna sześciobiegowa skrzynia firmy ZF. Nieznaczna przewaga w na korzyść Discovery, wynika z większego skoku zawieszenia. W obu autach jest możliwość dokupienia elektronicznej blokady tylnego mostu.

 

Podsumowanie

 

Land Rover dla wielu uchodzi za synonim luksusu. Discovery jest nie tylko piękny, ale także znakomicie sprawdza się w terenie. Japońska konkurencja depcze mu po piętach, a jeśli wierzyć statystykom, pod względem niezawodności, nawet go przewyższa. Oba auta mają podobne wyposażenie.

Mitsubishi wybiorą więc ci, którzy mieli już doświadczenie z tą marką i wiedzą na co stać Pajero. Natomiast Discovery spodoba się osobom ceniącym prestiż i elegancję.

  

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Land Rover Discovery

Mitsubishi Pajero

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

+

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

Remis

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Land Rover Discovery

Mitsubishi Pajero

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

6/24/ diesel

4/16/ diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

2720

3200

Moc maksymalna (KM/obr/min)

190/4000

170/3800

Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

440/2000

373/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,5

14,0

Prędkość maksymalna (km/h)

180

177

Pojemność bagażnika (l)

338/1950

215/1790

Pojemność zbiornika paliwa (l)

82

88

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

8,2/11,5

9,1/13,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

483,5/219/188,7

490/187,5/187

Rozstaw osi (cm)

288,5

278

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 /6

3/12

Cena (zł)

177 080

195 990

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Land Rover Discovery S

Mitsubishi Pajero Instyle

Poduszki powietrzne

8

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S - wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty