Wszystko
o samochodach

Motocykle / Aktualności

Dla kogo chopper, dla kogo superbike

Data publikacji: Autor: not. pim

 Każdy typ motocykla ma swoiste cechy i przeznaczenie. Warto więc zastanowić się, na jakim motocyklu będziemy najlepiej się czuć.

Różnice pomiędzy motocyklami to nie tylko wygląd. Każdy typ motocykla ma swoiste cechy i przeznaczenie. Przymierzając się do kupna motoru warto najpierw zastanowić się, na jakim motocyklu będziemy najlepiej się czuć.

W różnice między poszczególnymi typami wprowadza nas Hubert Gotowski, mechanik Harley-Davidsona.

Motocykle dzielimy na 4 główne grupy: sportowe, czyli superbike, choppery, cruisery i enduro.

Motocykle sportowe - superbike - to zwarte maszyny, przy których liczy się szybkość i dynamika. Są dość mocno obudowane, by były aerodynamiczne. Wiele elementów jest ze sztucznych tworzyw, żeby maksymalnie odchudzić motocykl, poprawić stosunek masy do mocy silnika. Dążenie do poprawienia aerodynamiki wymusiło także dość specyficzny sposób siedzenia na tego typu motocyklach. Nie są one zbyt wygodne. Trudno je więc polecać amatorom długich podróży. To motocykle dla młodych. Po pierwsze dlatego, że oni najbardziej ulegają magii szybkości i przyspieszeń, a po drugie właśnie z powodu pozycji na siodełku, wymagającej pewnego wysportowania. Niestety są to niebezpieczne maszyny. Szybkość, a zwłaszcza błyskawiczne przyspieszenia sprawiają, że czasami motor działa szybciej, niż myśli kierowca. Łatwo można stracić nad nim panowanie i mieć wypadek.
Superbike - suzuki hayabusa

Od czasu filmu "Easy rider" bardzo popularne są choppery . To motocykle na długie trasy, do nieco mniej dynamicznej jazdy. Ich charakterystyczne cechy to przedłużony widelec, niska pozycja siodełka i specyficzna, swobodna pozycja za kierownicą - motocyklista ma nogi niemal wyprostowane, a ręce podniesione wysoko i szeroko rozłożone. Wysunięty do przodu widelec i wąskie przednie koło zapewniają łatwość prowadzenia - motor lżej skręca. Duże silniki wydają charakterystyczny dźwięk, dość głośny, bo w układach wydechowych jest mniej tłumików. Jak najwięcej części motocykla jest odsłoniętych, wiele pokrywa się chromem. Chopper to raczej motocykl dla samotnika. Szerokie i wygodne jest tylko siodełko kierowcy, pasażer ma wąskie, małe siedzenie, choć często także z niewielkim oparciem.
Chopper - harley davidson V-rod

Także na długie trasy przeznaczone są cruisery . To ciężkie motory o głębokich błotnikach i szerokich kołach. Mają duże, najlepiej widlaste silniki. To także maszyny na długie trasy, ale już dla dwóch osób - oba siodełka są duże i wygodne. Pasażer ma często także wygodne oparcie. Wygodna pozycja za kierownicą pozwala na pokonywanie nawet kilkusetkilometrowych odcinków dziennie. Motory te są więc przystosowywane do dalekich podróży. Nieodłącznym ich elementem są zamykane schowki za pasażerem i z boków tylnego koła, a także duże osłony z przodu. Stosuje się w nich dużo elektronicznych układów, łącznie z przydatnymi na długich trasach tempomatami.
Choppery i cruisery mają duży rozstaw osi, co pomaga pokonywać nierówności nawierzchni.
Cruiser - harley davidson electra glide classic

Motocykle enduro to sprzęt dla tych, którzy lubią jeździć po bezdrożach. Można nimi jeździć i w terenie i po asfalcie, ale inne, wyższe zawieszenie preferuje jazdę z dala od asfaltów. Znakomicie sprawdza się ono na wertepach, ale podczas dynamicznej jazdy szosowej, z wyprzedzaniem innych pojazdów, jeździ się na nim trudniej, niż na pozostałych typach motorów. Motocykle enduro są lekkie, maksymalnie "odchudzone" z wszelkich dodatkowych elementów, jak sakwy czy owiewki. Preferuje się w nich małe, często jednocylindrowe silniki.
Enduro - yamaha TT 600R

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Trybol (gość)

    Dobre opisy najwżniejszych cech motocykli mi osobiście się podobało.

  • arek (gość)

    Duzym bledem jest pominiecie kategorii naked bike, czyli "normalnych" motocykli dla kazdego, jesli rozroznia sie choppery i cruisery to powinno sie tez wyroznic nakedy. Poza tym OK.

  • phantom (gość)

    Racja! Naked to tez rodzaj maszyny. Zgoda dla arka

  • ok ok (gość)

    ok ok... No w sumie wszystko sie zgadza. Ale z doswiadczenia wiem, ze na "przecinakach" mozna tez pokonywac duze odleglosci bez wiekszych dolegliwosci kregloslupa itp... Co do wypadkow to zgadzam sie i nawet mam trzy kategorie motocyklistow: 1. Wariaci (czytaj: dawcy organow)- ktorzy mysla,ze sa jak takie male dzieci na placu zabaw i sa niezniszczalni. 2. Pechowcy - Ci ktorzy trafili na kobiety za kierownica. kilku moich kolegow zginelo lub polamalo sie po zderzeniu z kobieta prowadzaca "bezpiecznie i rozwaznie" samochod. 3. Normalni - ci ktorzy wiedza, ze na polskich drogach sa kobiety, stare dziadki, tirowcy, tuningowcy, chlopaki na MZ'tkach (lub innych podobnych) no i oczywiscie inni "dawcy organow". Pozdrawiam Brac Motocyklowa z Lubelszczyzny

  • luke (gość)

    Ja jeżdżę na eMZetce bo nie mam kasy na droższy motocykl, a moja jazda jest bezpieczna, jednak znam jedną osobę co kilka razy zaliczyła glebę na MZ(raz przez potrącenie kury) ale dalej jeździ na niej.

  • Szpaner (gość)

    Ja jeżdze na Aprilii RS 50 jest zarąbista.Polecam, a opis przejrzysty i czytelny

  • zzr (gość)

    szkoda ze cruiser to nie goldwing,jakby nie bylo promocja harleya,a ze hayabusy nie produkuja

  • bożena (gość)

    do niedawna motory to było tylko marzenie teraz troche wiencej możliwości,fajna stronka początkujący i jeszcze marzący:)choć nie tylko napewno ją pchwalą-prosto,konkretnie,logicznie podoba mi się

  • Michał (gość)

    Nie mam motoru ale pytanie nie brzmi czy będe miał, a kiedy będe miał własną maszyne.Strasznie podobeją mi sie ścigacze, a moim marzeniem jest Kawasaki Ninja 1100.Wierze ze i moja nerka sie komuś przyda bo jezdzić powoli na takiej maszynie to grzech.Strona dość ciekawa dobre opisy choć na temat nakeda zgadzam się z arkiem.

  • siedem (gość)

    czy to prawda ze kazda r1 bierze olej?

  • Yamamoto (gość)

    Zalezy od wlasciciela czy bierze olej czy nie.Jak ja bedziesz cigle krecil do odciecia i uzywal taniego oleju to bierze.:-)

  • Adamm28

    Sporo czasu spędzam na drogach szczególnie w miejskich korkach na razie w samochodzie (motor to dopiero plany) i z trzech wymienionych grup motocyklistów chyba najczęściej widzę pechowców lub przyszłych pechowców. Mam zwyczaj brać pod uwagę to że jakiś jednoślad może sie przeciskać w korku pomiędzy wolno jadącymi samochodami i staram się to sprawdzać w lusterkach, ale niestety w większości przypadkach wyprzedzania mnie przez motor jestem tym faktem zaskoczony... Niestety motocykliści pojawiają sie nagle i znikąd i też muszą być tego świadomi.

  • andy z

    Z gory przepraszam , lecz chcialbym skorygowac nazwy powyzszych motorow.Powyzszy Harley, i wszystkie wyprodukowane fabrycznie motory nie sa chopperami , jak to sie w Polsce przyjelo.Tej klasy motory to cruisers, a Gold Wind itp. motory to touring motorcyckles.Chopper- to z angielskiego pokroic , posiekas, czyli motory zrobione w prywatnych warsztatach -skladanki, posiadaja wiele roznych czesci recznie wyprodukowanych w garazach entuzjastow, lub sa skladankami roznych motorow.Przez dodanie walizek do fabrycznie wyprodukowanego motoru ,ten motor nie byl i nie bedzie chopperem.Z powazaniem-andy

  • falconiforme

    Nie wiem co za nieuk napisał o kategoriach motocykli ale nawalił mnóstwo nieścisłości! Motocykle supersportowe są najbezpieczniejszymi motocyklami. Są najlżejsze, najszybciej przyspieszają i najszybciej hamują. Własności jezdne motocykli supersportowych są ponadprzeciętne. Motocykle takie jak Hayabusa zasiadają wytrawni jeźdźcy którzy mają za sobą supersportową klasę 600 i 1000. Ponad to Haja waży 50kg więcej motocykle klasy 1000 co jest przepaścią jeśli chodzi o sport. Dlatego jest to motocykl sportowo-turystyczny o dużych osiągach jako połykacz autostradowy.

  • motorynka (gość)

    motór fajna sprawa ,tania pasja i wlasciwie byle kazdy moze stać sie posiadaczem i robic wrazenie na byle laskach (najbardziej tych ze wsi) z pasją samochodowo-tuningową(i nie chodzi tu rzadne naklejki pokroju bmw ,czy spojlery w golfach 3 ) już tak pieknie nie jest.. koszta niestety porażające i nie na każdą kieszeń. Motorki dla biednych i przecietnych to jest to! frajda też przednia.. i za normalne pieniązki. pozdro motórowcy!

  • moto (gość)

    MotoRowiec - jak sama nazwa wskazuje, słowo składa się z dwóch słówek --- Moto - noo jakieś moto.... Rowiec --- ???? Coś z rowami........ Czyli Moto - Rowiec ??? Gość ryjący motorem po rowach. Albo motor w rowie, może o to chodziło.... Tak czy owak. Motorami do rowów.....

  • Piz_dolizje_bex (gość)

    Przede wszystkim nazwa właściwa MOTOCYKL,motory to niefachowa i wieśniacka nazwa silnika elektrycznego.A chopper to faktycznie jest motocykl,który jest wykonany w 1 egzemplarzu,a inna sprawa,że czasem jest ogłoszenie WSK chopper -sprzedam okazyjnie.Och ...tylko żygnąć do baku.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości