Dla oszczędnych

Tomasz Kurzacz
fot. Maciej Pobocha
fot. Maciej Pobocha
Mimo, że samochody z silnikami wysokoprężnymi zużywają mniej paliwa, nie zawsze ich zakup może okazać się ekonomicznie uzasadniony.

 

W rozważaniach dotyczących zużycia paliwa oparliśmy się na danych katalogowych, podawanych przez producentów (średnie zużycie na 100 km). Dla zróżnicowania pojazdów względem ich przeznaczenia i funkcjonalności wybraliśmy samochody klasyfikowane do czterech segmentów rynkowych (A, B, C i D). Z założenia odrzuciliśmy samochody powszechnie uznawane za luksusowe (klasa E) sądząc, że ich właścicieli raczej stać na paliwo.

 

Najoszczędniejszymi samochodami oferowanymi na polskim rynku okazały się pojazdy napędzane silnikami wysokoprężnymi. Najlepszy wynik osiągnął Smart Fortwo Pure CDI zużywający jedynie 3,4 l oleju napędowego na przejechanie 100 km. To imponujący wynik,

fot. Maciej Pobocha
fot. Maciej Pobocha

jednakże auto jest stosunkowo drogie - kosztuje ok. 47 900 zł i w dodatku przeznaczone jest jedynie dla dwóch osób.

 

W pierwszej trójce najoszczędniejszych znajdują się także Peugeot 107 HDI  z wynikiem 4,1 l/100 km i Fiat Panda 1,3 JTD - 4,3 l/100 km. Potwierdza to opinie, że samochody z silnikami diesla są oszczędniejsze od benzynowych. Wśród samochodów benzynowych dorównać im tylko mogła hybrydowa Toyota Prius. Ten pojazd, będący wyznacznikiem rozwoju samochodów na początku XXI w., zużywa zaledwie 4,3 l benzyny na przejechanie 100 km. Zawdzięcza to kombinowanemu napędowi spalinowo-elektrycznemu z odzyskiwaniem energii. Ale jak to w życiu, nie ma nic za darmo. Najskromniejsza wersja Priusa kosztuje ponad 112 tys. zł, a więc niemal trzykrotnie więcej od kolejnej w klasyfikacji Hondy Civic 1.4. Za zaoszczędzone na kupnie Priusa pieniądze można przejechać Hondą (licząc po dzisiejszych cenach paliwa) ok. 300 tys. km.

 

Spośród tradycyjnych samochodów benzynowych najoszczędniejsze są Toyota Aygo 1.0, Peugeot 107 oraz Citroen C1 1.0 - wszystkie po 4,6 l/100 km. Nie jest to dziwne zważywszy, że wszystkie trzy modele są blisko spokrewnione (Aygo jest produkowane w czeskim Kolinie we współpracy z francuskim koncernem PSA).

 

Ciekawe, że samochody małe, z małymi silnikami nie zawsze są oszczędniejsze od tych większych. Np. Fiat Panda 1.1 zużywa prawie tyle samo paliwo co Honda Civic 1.4. Generalnie jednak praw fizyki oszukać się nie da i im samochód większy i im większy ma silnik, tym więcej zużywa paliwa, choć różnice między najoszczędniejszymi autami w poszczególnych klasach są niewielkie (ok. 0,5 l/100 km).

 

Czy warto kupować te najoszczędniejsze samochody, skoro kosztują zazwyczaj więcej od tych mniej oszczędnych? Kiedy zatem zwróci się koszt zakupu diesla w porównaniu do benzynowego, jeśli cena obu paliw jest dziś praktycznie jednakowa?

Dla przykładu - Skoda Fabia Classic w wersji hatchback z silnikiem wysokoprężnym 1,9 SDI o mocy 64 KM zużywający 4,9 l oleju napędowego kosztuje ok. 46 500 zł. Ten sam samochód z silnikiem o identycznej mocy 64 KM - 1,2 HTP kosztuje 38 800 zł, a spala o 1,1 l paliwa więcej. Różnica 7700 zł pozwala na przejechanie ok. 180 tys. km więcej Skodą z silnikiem benzynowym. Dla innych samochodów obliczenia te będą nieco inne, ale wniosek pozostaje taki sam: przy rocznym przebiegu 20 tys. km różnica w koszcie zakupu zwróci się dopiero po 5 - 10 latach? W dodatku silnik benzynowy można przystosować do zasilania gazem LPG, który dziś jest ok. 1,8 razy tańszy od benzyny i oleju napędowego. 

 

Producent

Marka i model

Liczba

cylindrów

Poj.

skokowa

(cm3
)/Moc (KM)


Przyspieszenie

 0-100 km/h (s.)

Średnie

zużycie

 paliwa

(l/100 km)

Benzyna

 - klasa A

 

 

 

 

 

Toyota

Aygo 1.0

3

998/68

14,2

4,6

Peugeot

107

3

998/68

13,7

4,6

Citroen

C1 1.0

3

998/68

13,7

4,6

Smart

Fortwo Pure

3

698/50

18,3

4,7

Kia

Picanto

4

1086/65

15,1

4,9

Smart

Roadster-coupe

3

698/82

10,9

5,1

Fiat Polska

Panda 1.2

4

1242/60

14.0

5,6

Fiat

Panda 1.1

4

1108/54

15,0

5,7

Renault

Twingo 1.2

4

1149/60

13,7

5,8

Opel

AgilaLO

3

998/60

17,7

5,8

 

 

 

 

 

 

Benzyna

- klasa B

 

 

 

 

 

Opel

Corsa 1.0

3

998/60

16,0

5,3

Smart

Forfour Pure

3

1124/64

15,4

5,4

Mitsubishi

Colt CZ3 1.1

3

1124/75

12,9

5,5

Honda

Jazz 1.2

4

1246/78

13,7

5,5

Mitsubishi

Colt 1.1

3

1124/75

13,4

5,5

Hyundai

Getz 1.1

4

1086/63

16,1

5,6

Honda

Jazz 1.4

4

1339/83

12,9

5,6

Fiat

Punto 1.2

4

1242/60

14,3

5,7

Smart

Forfour Pure

4

1332/95

10,8

5,8

Opel

Corsa 1.2

4

1229/80

12,5

5,8

 

 

 

 

 

 

Benzyna

- klasa C

 

 

 

 

 

Toyota

Prius

4+E

1497/78

10,9

4,3

Honda

Civic 1.4

4

1339/83

14,6

5,9

Skoda

Fabia Sedan 1.2

3

1198/64

16,3

6,0

Seat

Cordoba 1.2

3

1198/64

15,7

6,0

Skoda

Fabia Combi 1.2

3

1198/64

16,3

6,1

Opel

Astra 1.4

4

1364/90

13,7

6,3

Opel

Astra 1.4 GTC

4

1364/90

13,6

6,3

Opel

Combo Tour 1.4

4

1389/90

14,0

6,3

Volkswagen

Golf Variant

1.6 FSI

4

1598/110

11,7

6,3

Opel

Meriva 1.4

4

1364/90

13,8

6,4

 

 

 

 

 

 

Benzyna

- klasa D

 

 

 

 

 

Opel

Astra Caravan 1.4

4

1364/90

14,1

6,3

Skoda

Octavia 1.6 FSI

4

1598115

11,2

6,6

Skoda

Octavia Combi

1.6 FSI

4

1598/115

11,4

6,6

Opel

Astra Caravan 1.6

4

1598/105

12,7

6,7

Fiat

Stilo

Multi Wagon 1.4

4

1368/95

13,0

6,9

Renault

Megane

Grandtour 1.4

4

1390/98

13,1

7,0

Renault

Megane

Grandtour 1.6

4

1598/113

11,3

7,0

Hyundai

Elantra 1.6

4

1599/105

11,0

7,0

Skoda

Octavia 1.4

4

1390/75

15,5

7,0

Toyota

Avensis 1.8 WT-i

4

1794/129

10,0

7,1

 

 

 

 

 

 

Olej

napędowy

- klasa A

 

 

 

 

 

Smart

Fortwo CDI Pure

3

799/41

19,8

3,4

Smart

Fortwo Cabrio

CDI Pure

3

799/41

19,8

3,4

Peugeot

107 HDI

4

1398/54

15,6

4,1

Fiat

Panda 1.3 JTD

4

1248/70

13,0

4,3

Opel

Agila 1.3 CDTI

4

1248/70

15,0

5,2

 

 

 

 

 

 

Olej

napędowy

- klasa B

 

 

 

 

 

Citroen

C2 HDi

4

1398/68

14,8

4,3

Peugeot

206 HDi eco 70

4

1398/68

14,7

4,3

Citroen

C3 HDi 90 X-TR

4

1398/90

12,9

4,3

Peugeot

1007 HDI 70

4

1398/68

16,7

4,4

Lancia

Ypsilon

1.3 Multijet 16V

4

1248/70

15,1

4,4

Hyundai

Getz 1.5 CRDi

3

1493/82

13,9

4,4

Opel

Corsa 1.3 CDTi

4

1248/70

14,5

4,4

Citroen

C3 HDi 70

4

1398/68

15,4

4,4

Nissan

Micra 1.5 dCi

4

1461/82

12,9

4,5

Renault

Modus 1.5 dCi

4

1461/86

13,0

4,5

 

 

 

 

 

 

Olej

napędowy

- klasa C

 

 

 

 

 

Opel Polska

Astra Classic II

1.7 CDTI

4

1686/80

14,0

4,6

Renault Turcja

Clio 1.5 dCi

4

1461/80

12,2

4,6

Renault

Megane 1.5 dCi

4

1461/106

11,1

4,6

Skoda

Fabia 1.4 TDI

3

1422/75

14,4

4,6

Renault Turcja

Megane II 1.5 dCi

4

1461/80

14,5

4,6

Tofas-Fiat

Albea

1.3 16V Multijet

4

1248/70

14,5

4,7

Citroen

C4 HDi 110 FAP

4

1560/109

12,4

4,7

Ford Niemcy

Focus 1.6 TDCi

4

1560/90

12,6

4,7

Renault

Megane Grandtour

1.5 dCi

4

1461/106

11,4

4,7

Nissan

Almera 1.5 dCi

4

1461/82

14,4

4,8

 

 

 

 

 

 

Olej

napędowy

- klasa D

 

 

 

 

 

Opel

Astra Caravan

1.3 CDTI

4

1248/90

b.d.

4,8

Volvo

V50 1.6D

4

1560/109

12,1

5,0

Opel

Astra Caravan

1.7 CDTI

4

1686/100

12,5

5,0

Skoda

Octavia 1.9 TDI

4

1896/105

11,8

5,0

Skoda

Octavia Combi

1.9 TDI

4

1896/105

11,9

5,1

Volkswagen

Jetta 1.9 TDI

4

1896/105

8,0

5,3

Citroen

C5 HDi

4

1560/109

12,5

5,3

Saab

9-3 1.9 TiD

Sport-Limousine

4

1910/120

11,5

5,4

Volkswagen

Jetta 2.0 TDI

4

1968/140

9,7

5,5

Skoda

Octavia Combi

2.0 TDI

4

1968/140

9,7

5,5

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty