Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego warto wymieniać olej w serwisie?

(ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Wymiana oleju to pozornie jedna z najprostszych i najbardziej oczywistych czynności eksploatacyjnych, które regularnie należy wykonywać w samochodzie. Łatwiejsze jest może jedynie zatankowanie paliwa lub uzupełnienie płynu do spryskiwaczy, więc co stoi na przeszkodzie aby nie wymieniać oleju samodzielnie? Jak się okazuje, jest kilka argumentów przeciwko.

Wymiana oleju to**pozornie**jedna z najprostszych i najbardziej oczywistych czynności eksploatacyjnych, które regularnie należy wykonywać w samochodzie. Łatwiejsze jest może jedynie zatankowanie paliwa lub uzupełnienie płynu do spryskiwaczy, więc co stoi na przeszkodzie aby nie wymieniać oleju samodzielnie? Jak się okazuje, jest kilka argumentów przeciwko.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Uzupełniając płyn do spryskiwaczy lub tankując paliwo raczej trudno o pomyłkę oraz uszkodzenie samochodu, pomimo to znane są przypadki kiedy w zbiorniku diesla przez pomyłkę znalazło się kilkadziesiąt litrów benzyny lub płynem do spryskiwaczy został "uszlachetniony" płyn chłodzący lub w skrajnych przypadkach nawet olej silnikowy. Oczywiście są to wyjątkowe sytuacje spowodowane zazwyczaj roztargnieniem kierowcy lub szczególnymi brakami w wiedzy na temat konstrukcji samochodu, jednak warto zastanowić się nad tym jak wiele można zepsuć samodzielnie wymieniając olej silnikowy.

**CZYTAJ TAKŻE

Oleje silnikowe - jak dobieraćSprawdź olej przed podróżą

**

Zbyt dużo oleju
Omyłkowo możemy nalać do silnika zbyt dużo oleju niż zostało to przewidziane w instrukcji naszego auta. O ile zatankowanie zbiornika paliwa "pod korek", nie jest groźne, o tyle w przypadku oleju silnikowego, jego nadmiar może mieć opłakane skutki dla silnika. "Jazda ze zbyt wysokim poziomem oleju może spowodować awarię silnika. Oznacza to, że w niektórych jednostkach napędowych nawet z pozoru mała ilość - 200-300ml oleju za dużo, może w skrajnych przypadkach doprowadzić do konieczności przeprowadzenia remontu silnika." - ostrzega Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl.
 
Za mało oleju
Równie niebezpieczna jest jazda autem w którym poziom oleju znajduje się poniżej wymaganego minimum. Elementy jednostki napędowej narażone są wówczas na gorsze smarowanie, które może skutkować poważną awarią.
"Jeśli w silniku będzie znajdowało się zbyt mało oleju, możliwe jest, że nasz pojazd początkowo nie zasygnalizuje nam tego poprzez wyświetlenie odpowiedniej kontrolki. Niemniej jazda takim samochodem jest ryzykowna. Niedostateczne smarowanie może szczególnie zaszkodzić "górnym" elementom silnika, może także doprowadzić do dość popularnej usterki polegającej na obróceniu się panewki silnikowej" - informuje ekspert z Motointegratora.


Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse


Zerwany gwint , uszkodzony filtr

Najłatwiejszym sposobem, aby spuścić zużyty olej silnikowy jest odkręcenie korka spustowego w misce olejowej oraz filtra oleju. Aby to zrobić należy posiadać odpowiednie narzędzia oraz warunki takie jak kanał, czy podnośnik. Jeśli jednak nie mamy wprawy, łatwo możemy popełnić błąd w tym punkcie np. dokręcając zbyt mocno (lub zbyt słabo) nowy filtr oraz korek. Zbyt mocne dokręcenie korka może spowodować zerwanie gwintu w misce olejowej co oczywiście stwarza kolejne komplikacje. Wielu z nas zapomina, że korek spustowy nie jest wieczny i również należy go wymieniać. "Jeśli korek lub jego gwint od wielokrotnego odkręcania i przykręcania zostaną zniekształcone, kolejne odkręcenie tudzież dokręcenie korka może być bardzo problematyczne lub niemal niemożliwe w garażowych warunkach." - mówi Maciej Gieniul z Motointegratora.

W praktyce może to wyglądać tak, że z powodu z pozoru łatwej wymiany oleju np. na chwilę przed wyjazdem na wakacje, zostaniemy z unieruchomionym samochodem bez oleju w silniku, który trzeba odholować do warsztatu aby ten naprawił to, co własnoręcznie zepsuliśmy.

Wycieki
Jeśli po samodzielnej wymianie oleju pojawiły się wycieki, może to świadczyć np. o źle dokręconym filtrze lub korku. Jeśli uda nam się zaobserwować niepokojące plamy pod autem może to oznaczać, że mamy szczęście i zdążymy naprawić swój błąd na czas. W gorszym scenariuszu filtr lub korek mogą odkręcić się zupełnie podczas jazdy, a olej natychmiast wyleje się z silnika co będzie jednoznaczne z zatarciem jednostki napędowej.


Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse


Co robić ze zużytym olejem?

Jeśli jednak jesteśmy wprawionymi majsterkowiczami i nie są nam straszne przykłady powyżej, w przypadku samodzielnej wymiany oleju wciąż pozostaje jedno pytanie - co robić z przepracowanym olejem który spuściliśmy z silnika? Przepisy prawne jasno stwierdzają, że przepracowany olej jest odpadem, który należy przekazać podmiotowi, który zgodnie z prawem będzie mógł go zutylizować. W praktyce poszukiwanie punktu który przyjmie nasz olej może nie być jednak takie łatwe, a co za tym idzie, może zająć wiele czasu.

Więc jeśli jednak cenimy swój czas, oraz nie chcemy ryzykować kosztownej pomyłki wymieniając samodzielnie olej, warto skorzystać z usługi wyspecjalizowanego warsztatu.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty