Długa podróż autem - zadbaj o drobiazgi, oszczędzisz sobie stresu (ZDJĘCIA)

Karol Biela
Długa podróż autem - zadbaj o drobiazgi, oszczędzisz sobie stresu (ZDJĘCIA)
Długa podróż autem - zadbaj o drobiazgi, oszczędzisz sobie stresu (ZDJĘCIA)
Korki, objazdy, przegapione skręty, a do tego bolące plecy i drętwienie nóg - długa podróż na drugi koniec kraju albo kontynentu potrafi dać w kość. Wystarczy jednak pamiętać o kilku zasadach, by zamiast walczyć o przetrwanie, cieszyć się jazdą.
Długa podróż autem - zadbaj o drobiazgi, oszczędzisz sobie stresu (ZDJĘCIA)
Długa podróż autem - zadbaj o drobiazgi, oszczędzisz sobie stresu (ZDJĘCIA)

Planowanie wyprawy

Aby podróż przebiegła bez zbędnych niespodzianek dobrze jest wcześniej zapoznać się z przebiegiem trasy, jak nas czeka. Wystarczy do tego atlas czy mapa samochodowa, ale internetowe mapy mają tę przewagę, że można na nich zobaczyć utrudnienia na trasie. Można też sprawdzić, gdzie tworzą się korki, a także porównać ze sobą różne warianty trasy. Nie zawsze najkrótsza droga będzie najszybsza. Czasem warto nadłożyć kilometrów, by skorzystać z autostrady lub ekspresówki. Innym razem podróż głównymi drogami może okazać się wolniejsza niż lokalnymi trasami o mniejszym natężeniu ruchu.

Internetowe mapy pozwalają na sprawdzenie, ile czasu podróż zależnie od wybranego wariantu trasy - taką mapę mamy także w regiomoto.pl:

Samochodowa mapa Polski - planowanie trasy, fotoradary, korki, remonty dróg

Informacji o aktualnych i prognozowanych remontach na głównych trasach szukać można też w serwisie internetowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (www.gddkia.gov.pl) lub na infolinii GDDKiA (nr telefonu 19 111. W przypadku niektórych operatorów sieci komórkowych konieczne jest poprzedzenie numeru 19 111 cyfrą 0).

Jeżeli mamy zamiar wyjechać poza granicę Polski dobrze jest poszukać podstawowych informacji o dozwolonych prędkościach na drogach kraju, przez który będziemy podróżować. W niektórych przypadkach trzeba będzie kupić winiety, które pozwalają na przejazd trasami szybkiego ruchu lub mostami czy tunelami (aktualne tabele opłat znaleźć można na stronie www.pzmtravel.com.pl).

GPS, nawigacja w smartfonie, atlas samochodowy - przydatne w podróży

Przed wyruszeniem w podróż sprawdźmy, kiedy aktualizowaliśmy dane zawarte w naszej nawigacji GPS. Mapy sprzed kilku lat mogą okazać się całkowicie nieaktualne.

Uwaga na nawigacje w smartfonach. Część z nich działa on-line, czyli tylko wtedy, kiedy mamy dostęp do internetu, za który trzeba płacić. Jeżdżąc po Polsce nie będzie to większy problem, ale za granicą opłaty roamingowe mogą pochłonąć sporo pieniędzy (koszt około 1 zł/MB).

Oprócz nowoczesnych gadżetów warto mieć ze sobą klasyczną, ale aktualną mapę czy atlas samochodowy. Przyda się, kiedy nasz GPS straci sygnał, przestanie działać albo zacznie prowadzić nas błotnistą drogą w środek lasu.

Pakowanie bagaży do samochodu

Załadowany do granic możliwości samochód, zwłaszcza z kompletem pasażerów, prowadzi się i przyspiesza inaczej niż wtedy, kiedy jedzie nim sam kierowca. Bagaże należy układać równomiernie po obu stronach samochodu. Najcięższe rzeczy układamy najniżej i przed tylną osią. Na górze kładziemy najlżejsze bagaże i rzeczy potrzebne w przypadku awarii, szczególnie trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. Kamizelki odblaskowe trzymamy w kabinie.

We wnętrzu nie przewozimy ciężki przedmiotów, a wszystkie luźno leżące rzeczy wkładamy do schowków, najlepiej zamykanych. W razie wypadku walizka, półtoralitrowa butelka wody czy kamera wideo mogą zrobić krzywdę pasażerom

Na wypadek kontroli drogowej kierowca wszystkie niezbędne dokumenty powinien mieć przy sobie, a nie w schowanej na samym dnie bagażnika torbie.

Pozycja za kierownicą, ćwiczenia na postoju, prowiant

Kliknij, aby przejść do fotoporadnika - jak przygotować się na jazdę w trasie

Długa podróż autem - zadbaj o drobiazgi, oszczędzisz sobie stresu (ZDJĘCIA)
Długa podróż autem - zadbaj o drobiazgi, oszczędzisz sobie stresu (ZDJĘCIA)

Kilka, a nawet kilkanaście godzin za kółkiem to spory wysiłek dla organizmu. Dlatego zanim ruszymy z miejsca warto przypomnieć sobie kilka podstawowych zasad, o jakich powinniśmy pamiętać siadając za kierownicą.

- Fotel trzeba ustawić tak, aby po wciśnięciu sprzęgła do końca nasza noga powinna być zgięta w kolanie, dzięki czemu w razie wypadku zminimalizujemy ryzyko uszkodzenia kolana i biodra – zaleca Piotr Rogula, były kierowca rajdowy, a obecnie właściciel i zarazem instruktor w szkole nauki jazdy. - Poza tym, jeżeli ustawimy fotel zbyt blisko, nasze uda mogą zahaczać o dół kierownicy ograniczając swobodę ruchów.

Fotel powinien być ustawiony tak, aby prowadzący mógł bez odrywania pleców od oparcia sięgnąć nadgarstkami do szczytu kierownicy. Zbyt dalekie położenie oparcia od kierownicy - tak samo zresztą jak i zbyt bliskie – uniemożliwia pełne panowanie nad samochodem w ekstremalnych sytuacjach. Sprawie też, że w razie wypadku poduszki powietrzne mogą zadziałać nieprawidłowo. Oparcie powinno być zbliżone maksymalnie do pionu. Zmniejsza to ryzyko obrażeń kręgosłupa w razie zderzenia.

Istotne jest również ustawienie zagłówka. Jego środek powinien znajdować się na wysokości potylicy, co w razie wypadku uchroni odcinek szyjny kręgosłupa przed poważnymi urazami.

Bardzo ważne są regularne postoje. Przyjmuje się, że co dwie-trzy godziny trzeba zatrzymać się i odpocząć 15-20 minut. Kierowca powinien wykonać kilka przysiadów i skłonów, aby pobudzić krążenie i dotlenić mózg.

Trenerzy bezpiecznej jazdy namawiają, aby przekąski  spożywać tylko podczas postojów. Pod ręka warto za to mieć butelkę wody, zwłaszcza w samochodzie z klimatyzacją. Ta ostatnia wysusza bowiem powietrze w kabinie.

Lekarze radzą, by jadąc samochodem pić wodę mineralną albo napoje izotoniczne. Zmęczenie można odpędzić tylko na krótko – lepiej wykorzystać do tego napoje energetyzujące a nie kawę. 

Klimatyzacja

- Wysoka temperatura w samochodzie wpływa negatywnie na samopoczucie kierowcy, prowadząc do zmęczenia i poirytowania. To może mieć znaczny wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze, ponieważ skutkuje obniżoną koncentracją i osłabieniem refleksu – ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. 

Komfort podróży podnosi klimatyzacja, ale nie trzeba jej używać z umiarem. Optymalna temperatura w samochodzie powinna wynosić od 20 do 22 stopni Celsjusza, ale podczas upałów różnica pomiędzy powietrzem na zewnątrz i wewnątrz samochodu nie powinna być większa niż kilka stopni. W dłuższej trasie można mocniej obniżyć temperaturę, ale na kilkanaście minut przed postojem i opuszczeniem auta trzeba ją zwiększyć. Jeżeli przesadzimy z ochładzaniem powietrza w aucie, możemy się przeziębić.

Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękujemy Piotrowi Roguli, właścicielowi Rajdowej Szkoły Jazdy z Kielc.

Karol Biela

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty