Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36203 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Długodystansowy test Skody Octavii 1.6 TDI. Silnik i skrzynia biegów

Data publikacji: Autor: Łukasz Szewczyk

Skoda Octavia 1.6 TDI 

Octavia z silnikiem 1.6 TDI jest praktyczna, bardzo oszczędna i wystarczająco dynamiczna. Na wersję o mocy 90 KM trzeba przygotować 79 750 zł. 110-konna odmiana startuje z pułapu 83 650 zł. 

Fot. Kacper Rogacin Bardzo przestronna, funkcjonalna, a do tego oszczędna i wystarczająco dynamiczna. Skoda Octavia Combi z silnikiem 1.6 TDI jest kandydatem na idealny samochód dla rodziny czy firmy. Wersja o mocy 90 KM kosztuje 78 400 zł, a 110-konna odmiana 1.6 TDI startuje z pułapu 82 300 zł.

Skoda Octavia 1.6 TDI 

Octavia z silnikiem 1.6 TDI jest praktyczna, bardzo oszczędna i wystarczająco dynamiczna. Na wersję o mocy 90 KM trzeba przygotować 79 750 zł. 110-konna odmiana startuje z pułapu 83 650 zł. 

Fot. Kacper RogacinPodstawowa wersja Skody Octavii Combi jest napędzana benzynowym silnikiem 1.2 TSI, który rozwija 85 KM i 160 Nm. To wystarczające źródło sił napędowych do codziennej jazdy po mieście. Kto planuje regularne podróże na trasie czy częste wykorzystywanie ogromnej przestrzeni bagażowej (610 litrów) i znacznej ładowności (645 kg), powinien pomyśleć o silniku oferującym wyższy moment obrotowy. Wynikająca z niego elastyczność ułatwia zarówno wyprzedzanie, jak również rozpędzanie obciążonego auta.

Za optymalną wersję można uznać turbodiesla 1.6 TDI, który rozwija 110 KM i 250 Nm. Taki silnik pracuje pod maską Octavii testowanej przez redakcję Motofakty.pl na długim dystansie. Przygotowany przez inżynierów Volkswagena motor odznacza się niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Nie bez przyczyny jest stosowany też w Octavii Greenline - najbardziej oszczędnej wersji kompaktowego kombi z Czech, która homologacyjny pomiar spalania w cyklu mieszanym zakończyła z imponującym wynikiem 3,5 l/100km.

Skoda Octavia 1.6 TDI 

Octavia z silnikiem 1.6 TDI jest praktyczna, bardzo oszczędna i wystarczająco dynamiczna. Na wersję o mocy 90 KM trzeba przygotować 79 750 zł. 110-konna odmiana startuje z pułapu 83 650 zł. 

Fot. Kacper RogacinNasz samochód powinien zużywać 4,5 l/100km. Deklaracje producenta nie odbiegają znacząco od rzeczywistych wyników. W cyklu mieszanym Octavia 1.6 TDI zadowala się 5,5 l/100km. Przy spokojnej jeździe na trasie komputer pokładowy informuje o 4,5 l/100km, a w mieście można zamknąć się w 6 l/100km. Silnik 1.6 TDI wykazuje się sporą odpornością na styl jazdy – przekroczenie 7 l/100km jest bardzo trudne nawet podczas dynamicznego pokonywania kilometrów. Przy 50-litrowym zbiorniku paliwa oznacza to zasięg 700-1000 kilometrów.

Skoda Octavia 1.6 TDI 

Octavia z silnikiem 1.6 TDI jest praktyczna, bardzo oszczędna i wystarczająco dynamiczna. Na wersję o mocy 90 KM trzeba przygotować 79 750 zł. 110-konna odmiana startuje z pułapu 83 650 zł. 

Fot. Kacper RogacinSamochód nie rozczarowuje też osiągami. W razie potrzeby przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,8 sekundy. Do wykrzesania z 1.6 TDI pełnej dynamiki konieczne jest redukowanie biegów i korzystanie z wysokich obrotów. Niestety wiąże się to z wzrostem poziomu hałasu w kabinie. Stan rzeczy byłyby łatwiejszy do zaakceptowania, gdyby silnik miał przyjemniejsze brzmienie.

110-konny silnik 1.6 TDI jest łączony z 5-biegową, manualną skrzynią. Opcją, która podnosi cenę o 7650 zł, jest 7-stopniowe DSG. Czy warto dopłacać za dwusprzęgłową przekładnię? Zdania będą podzielone. DSG błyskawicznie zmienia biegi i dąży do pełnego wykorzystania potencjału silnika – utrzymuje wysokie obroty podczas przyspieszania, a podczas spokojnej jazdy włącza najwyższy możliwy bieg, by obniżać spalanie. Manualna skrzynia jest na tyle precyzyjna i dobrze zestopniowana, że wielu kierowców nie zatęskni za zautomatyzowaną przekładnią DSG. Tym bardziej, że wersja 1.6 TDI nie cierpi na przypadłość wielu diesli o małych pojemnościach w postaci niedoboru momentu obrotowego przy niskich obrotach, która zwiększa prawdopodobieństwo przypadkowego zdławienia silnika przy ruszaniu. Na autostradach i drogach ekspresowych brakuje nieco szóstego przełożenia. Obniżyłoby poziom hałasu w kabinie. Na wspomnianych drogach obrotomierz wskazuje ok. 2500 obr./min.

Octavia z silnikiem 1.6 TDI nie posiada, coraz częściej spotykanego w mocnych dieslach, układu selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu SCR. Zwalnia to kierowcę z konieczności dolewania AdBlue co kilkanaście tysięcy kilometrów. Preparat, będący wodnym roztworem mocznika, nie jest drogi (w zależności od miejsca zakupu litr kosztuje od dwóch do kilkunastu złotych), ale w dłuższej perspektywie czasu podnosi koszt eksploatacji pojazdu.

Skoda Octavia 1.6 TDI 

Octavia z silnikiem 1.6 TDI jest praktyczna, bardzo oszczędna i wystarczająco dynamiczna. Na wersję o mocy 90 KM trzeba przygotować 79 750 zł. 110-konna odmiana startuje z pułapu 83 650 zł. 

Fot. Kacper Rogacin

Skoda Octavia 1.6 TDI

Octavia z silnikiem 1.6 TDI jest praktyczna, bardzo oszczędna i wystarczająco dynamiczna. Na wersję o mocy 90 KM trzeba przygotować 79 750 zł. 110-konna odmiana startuje z pułapu 83 650 zł.

Fot. Kacper Rogacin

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • radek (gość)

    jakby ktos takie zdjecia robil na allegro to auta nie sprzedal. tekst tez slaby. co ma przyspieszenie 0-100kmh do faktycznej dynamiki auta?liczy sie czas przyspieszenia 80-120, 70-120 czy 60-100 km/h bo auto może byc dynamiczne, ale z powodu wysokiej masy i przedniego napedu sporo tracic na starcie, a potem okazywac sie bardzo dynamiczne w gornych zakresach predkosciomierza. poza tym test polega na sprawdzeniu rzeczywistych osiagow auta a nie przepisywaniu danych z tabelki. drugi tekst jaki czytam tu i druga porażka.

  • Karol Cham Burger (gość)

    Artykuł krótki ale dosyć treściwy. Zgadzam się z oceną 110-konnego diesla 1.6, to wybór optymalny i rzeczywiście trudno przekroczyć zużycie paliwa na poziomie 5,5-6 l/100 km. Trzeba tylko pamiętać o filtrze dpf, tzn. jeżeli użytkujemy samochód na krótkich, kilkukilometrowych dystansach przez dłuższy czas, zwłaszcza zimą - mniej więcej co 300 km należy go rozgrzać półgodzinną, ciągłą jazdą, żeby filtr mógł wypalić zgromadzoną sadzę. Wypalanie trwa ok. 10 minut i nie rozpocznie się przy niedogrzanym silniku. Z portfelem wypchanym gotówką, mając do wyboru manualną skrzynię 5-biegową lub 7-biegowy dsg, wybieram dsg.

  • No i spalanie (gość)

    Czy naprawdę trzeba być inteligentnym człowiekiem, żeby nie posługiwać się komputerem przy pomiarze zużycia paliwa? Nie wierzę, że ktoś dokonal swoistej kalibrach i sprawdził czy pokazuje prawdę. A sądząc po kretactwach w USA, taka drobnistka jak komp. zanizajacy spalanie to betka. Ciekawe czy klient byłby bardziej zadowolony gdyby ta zabaweczka poszukiwała go o pół litra w dol czy w górę? Raczej w dół.

  • Master (gość)

    Jestem posiadaczem owej skody 1.6 tdi cr z 2011 roku, z silnikiem o mocy 105bhp. Na liczniku juz ponad 300.000km. Wymiana zaworu EGR przy 200tys km, DPF 240tys km, zestaw sprzegla z kolem 2masowym co 100tys km, polosie po wymianie, silnik suchy, zawieszenie zero luzow, spalanie miasto 7l/100km trasa 5,8/100km.

  • mam O II 2012 r (gość)

    mam OII 1,6 - przebieg 203tys. jazda agresywna spalanie 6.7. egr przy 170 tkm , pompa wody na 100 tkm , łaczniki stab po 180 do wymiany. rozrzad oryginał.

  • opinia (gość)

    odradzam to już nie to co kiedyś przerabiam skodę ocatvke od pierwszej wersji idąc przez każdą i naprawdę idzie to wszystko już na masówkę coraz gorzej pomimo wodotrysków i niby złudnego polepszenia... naprawdę uwierzcie 1 generacja i 2 to były auta z krwi i kości teraz to niestety niewypał ja żałuje :((

  • Dawa (gość)

    Mialem przyjemnosc jazdy ta padlina :) na trasie 500km auto wypalalo dpf 3 razy a zeby to rozbujac do 160km /h trzeba troche czasu kompletna klapa

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Octavia zdjęcia

Skoda Octavia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Octavia Cena