Do czego służy filtr cząstek stałych?

Grzegorz Wojtyrowski

Silniki wysokoprężne emitują coraz mniej szkodliwych składników w spalinach, z których najtrudniejsze było wyeliminowanie cząstek stałych, czyli rakotwórczej sadzy.

 

Aby sprostać wysokim wymaganiom normy Euro 4, producenci w konstrukcji układów wydechowych zastosowali filtry cząstek stałych. Do nich wpadają nieoczyszczone spaliny, przepływają przez cienkie kanaliki, w których gromadzi się sadza. Sadza usuwana jest w procesie okresowego wypalania. Funkcjonują dwa typy filtrów cząstek - bezobsługowy i wymagający obsługi. W pierwszym z nich, czujniki temperatury i ciśnienia regulują, kiedy nastąpi wielokrotny wtrysk paliwa, wskutek czego wypali się sadza zgromadzona w filtrze.

 

W drugim typie filtra za wypalenie sadzy odpowiedzialny jest specjalny dodatek paliwowy, który trzeba uzupełniać po przejechaniu 80 - 100 tysięcy km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty