Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Dobrego kierowcę poznaje tam, gdzie kończy się prosta

Data publikacji: Autor: Motofakty.pl

Kierowcy rajdowi lubią powtarzać, że od szybkości z jaką wjedziesz w zakręt, ważniejsza jest prędkość na wyjściu Pokonywanie zakrętów nie jest takie łatwe, jakby mogło się wydawać. Redukcja prędkości i skręcenie kierownicy to nie jedyne zadania, jakie musi uwzględnić kierowca. Kluczowa jest płynność wykonania manewru, a do tego potrzeba wyczucia i umiejętnego operowania pedałami.

Ostry czy łagodny
- Gdy w oddali dostrzeżemy zakręt, warto spojrzeć w lusterka i rozejrzeć się dookoła, aby mieć pełen ogląd sytuacji na drodze jeszcze zanim zaczniemy wykonywać manewr. Przyjrzyjmy się nie tylko samemu zakrętowi, ale także drodze za zakrętem. Weźmy pod uwagę widoczność, ostrość zakrętu, stan nawierzchni oraz stopień nachylenia jezdni, a także to jak poruszają się pojazdy przed i za nami – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Zobacz też: Jak hamować na śliskim i wyprowadzać auto z poślizgu (WIDEO)

Zawsze należy trzymać się swojego pasa ruchu. Ścinanie zakrętu może doprowadzić do czołowego zdarzenia. Pamiętajmy też o zachowaniu odpowiedniego odstępu od poprzedzających pojazdów.

Odpowiednia prędkość
Bezpieczniej wjechać w zakręt za wolno niż za szybko. Zbyt szybkie wejście w zakręt może wymusić na kierowcy konieczność hamowania na łuku, a to z kolei może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji, szczególnie poślizgu. Jeśli źle ocenimy prędkość, a do tego jezdnia będzie śliska, ryzykujemy wypadnięciem z pasa ruchu i wypadkiem. Aby oszacować prędkość, musimy przeanalizować informacje zebrane podczas zbliżania się do zakrętu. Im ostrzejszy zakręt i większa prędkość, tym trudniej utrzymać właściwy tor jazdy, Na samochód działa bowiem większa siła odśrodkowa.

Nigdy na luzie
- Pokonując zakręt pamiętajmy, by koniecznie mieć wrzucony bieg. Nigdy nie przejeżdżajmy zakrętu na luzie, ponieważ wówczas jest duże ryzyko utraty kontroli nad pojazdem – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Silnik i koła przy wciśniętym sprzęgle są bowiem rozłączone, a więc jednostka napędowa ich nie hamuje.
- Pamiętajmy także, aby wrzucić odpowiedni bieg przed pokonaniem zakrętu, tak aby nie wchodzić w niego ze wciśniętym sprzęgłem – dodaje Weseli.

Sam zakręt najlepiej przejechać możliwie jak najbardziej płynnie – umiejętnie operować pedałem gazu, unikać jego gwałtownego wciskania lub odejmowania. To też może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. W zakręcie zawsze trzymamy obie ręce na kierownicy. Na koniec przypominamy o słowach słynnego kierowcy rajdowego Colina McRae - "Proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców". 

Kierowcy rajdowi lubią powtarzać, że od szybkości z jaką wjedziesz w zakręt, ważniejsza jest prędkość na wyjściu
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Kierowcy rajdowi lubią powtarzać, że od szybkości z jaką wjedziesz w zakręt, ważniejsza jest prędkość na wyjściu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości