Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Docieranie silników

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Fiat: Współczesne silniki nie wymagają specjalnych zabiegów podczas pierwszego tysiąca kilometrów. Nie należy jednak niepotrzebnie przeciążać jednostki napędowej. Współczesne jednostki napędowe, zarówno z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym nie wymagają docierania w dawnym rozumieniu tego pojęcia.

Nie trzeba więc wymieniać oleju i filtra oraz regulować zaworów po 1000 – 1500 km przebiegu. Fot. Fiat: Współczesne silniki nie wymagają specjalnych zabiegów podczas pierwszego tysiąca kilometrów. Nie należy jednak niepotrzebnie przeciążać jednostki napędowej.

 

W nowoczesnych silnikach pierwszy przegląd wraz z wymianą oleju przypada, w zależności od wymagań producenta, po 15, 20 lub 30 tysiącach kilometrów lub po roku eksploatacji w zależności, który warunek wystąpi wcześniej.

 

Należy jednak podkreślić, że współczesne silniki w pierwszym okresie eksploatacji (około 1000 km) nie powinny być przeciążane jazdą na niskich obrotach i wysokich biegach, nie powinny być gwałtownie obciążane, gdy są zimne zaraz po rozruchu. Części trące tych silników są bardzo dokładnie obrobione, lecz powinny się wzajemnie dopasować i ułożyć, co przyczynia się do osiągania długich przebiegów w przyszłości.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • RAMBO (gość)

    No i co zz tego? Też mi artykuł.

  • Jerry (gość)

    Pewnie nic nie zrozumiałeś z tego co napisali dlatego tak się mądrze wypowiadasz.

  • Charlie (gość)

    głupoty wypisują, każdy jest za siebie odpowiedzialny, hehehe wybor nalezy do ciebie, albo szalejesz i sie auto zuzywa, albo toczysz km i masz duze przebiegi bez awarii

  • Rolnik (gość)

    żeby sie doter silnik to trza ko milić na 8tyś obrtów

  • matołek (gość)

    Tak, wymieniaj olej co 30 tyś, to się nacieszysz autkiem! Stary fachman mówił - tańszy olej a częściej, co 10 a w dieslu co 8 tyś km. Ja tak robię i jeźdzę i jeźdzę... A pan z serwisu nie zarobi na mnie, bo nawet nie wymieniam u niego oleju, a w specjalistycznej firmie bo tam umieją wymienić olej i filtry i jest taniej jak w markowym serwisie... Papa!

  • artur (gość)

    "nie powinny być przeciążane jazdą na niskich obrotach i wysokich biegach" na wysokich biegach ?? wieć osiągniecie takim samochodem prędkości powyżej 70km/h jest nie możliwe, bo albo bedziemy jechali wysokich obrotach, albo na wysokim biegu, coś chyba autor pokręcił hehe

  • Krzysztof (gość)

    Nawet nowoczesne silniki potrzebuja prawidłowego dotarcia a co za tym idzie prawidlowej eksploatacji szczegolnie w tym okresie. Polega to przede wszystkim na wczesnej wymianie oleju tzn. juz po 6 tys km a nie tak jak podaje to producent po 30 tys km, następnie nalezy go wymieniac nie później jak po 10 tys km szczególnie w silnikach diesel z turbo. Prawidłowe docieranie to również jazda na różnych pdkościach aby nie na stałych, nie należy silnika ani dusić na małych obrotach ani go zbyt nadwyrężać na wysokich co nie znaczy ze trzeba go głaskać on ma wiedzieć ze jedzie, lepiej aby miał wyższe obroty jak by go dusić małymi obrotami co wpływa bardzo nie korzystnie na silnik to tak jak by wówczas ciągnął 2 samochody.

  • Grzesiek (gość)

    Aby silnik dobrze pracował na początku eksploatacji nie należy wprowadzać go na zbyt duże obroty ani nadmiernie obciążać. Jednak po okresie docierania wskazane jest od czasu do czasu wykorzystanie pełnej mocy silnika. Silniki "oszczędzane" są słabsze.

  • Tommy (gość)

    Wszyscy moi przedmówcy są w błedzie. Pierwsze kilometry pracy silnika są najważniejsze i od nich zależy szczelność silnika, czyli moc i zużycie paliwa. Po pierwsze primo nie wolno silnika odrazu zalewać syntetykiem, musi to być minerał. Po drugie primo to po nagrzaniu (ważne!) od razu jeździć, wkręcać na max obroty, 1nka, 2jka , 3jka, i zwalnianie , pozniej znów RURA !!!!, po 30km takiego katowania trzeba kategorycznie zlać olej! I zalać znowu minerałem. Poźniej docieranie trwa jeszcze przez 2500km, na mineralnym!, następna wymiana po 500km, później po 1000km. W tym okresie nie trzeba już tak na maksa katować, przyspieszać i zwalniać, ale ważne aby nie jechać przez dłuższy odcinek ze stałą prędkością, obroty najlepiej aby się zmieniały często, a raz na jakiś czas w rurę dać nie zaszkodzi. Po przejechaniu tych 2500km można zalać silnik już syntetykiem lub innym ulubionym olejem. ------------------------ Ten sposób jest używany przez teamy rajdowe i gwarantuje maksymalne uszczelnienie tłoków w stosunku do cylindrów. Jeśli zaprzepaści się ten etap katowania przez pierwsze 30km, to później już katowanie nie ma sensu. Trzeba by na nowo honować powierzchnię cylindra i założyć nowe pierścienie. A dlaczego producenci podają aby jak najłagodniej jeździć w okresie docierania? To dobre pytanie.. ale najprawdopodobniej chodzi o bezpieczeństwo jazdy, poprostu tak jest dla nich wygodniej niż np. wypadki spowodowane zbyt brawurową jazdą nowym samochodem.

  • ANOR (gość)

    Ludzie, wy mowicie serio o tym docieraniu? Mogles dopisam kolejny kolejny etap docierania silnika - remont kapitalny w garazu u wuja Zdzicha.

  • rovex

    Katowanie świeżego silnika?... pachnie szaleństwem. Nie wiem co robią teamy, w każdym razie należy pamiętać że nowy silnik będzie miał na elementach ruchomych zwiększone tarcie, szczególnie w cylindrach i jest ryzyko że wykorzystując moc nie rozsądnie narobimy nieodwracalnych szkód-zmiany strukturalne łożysk, tulei, pierścieni tłoka. Z całą pewnością dobrze często wymieniać olej w początkowym okresie-pełno w nim startej stali, olej syntetyczny przedłuży tylko okres docierania bo zmniejsza tarcie lepiej, także mineralny na początek myślę ok.

  • Komentarz usunięty.
  • Pc-expertus kierowca auta evasion 2.1TD (gość)

    zakupiłem i załozyłem pierscienie FTP fi 85mm std allle jakiego te auto ma kooopa po robocie! super

  • Pc-expertus kierowca auta evasion 2.1TD (gość)

    zakupiłem i załozyłem pierscienie FTP PRIMA fi 85mm std allle jakiego te auto ma kooopa po robocie! super

  • Pc-expertus kierowca auta evasion 2.1TD (gość)

    najważniejsze po robocie jest ,co nie każdy wie WYWAŻANIE statyczne i dynamiczne wału korbowodowego ,następnie trzeba zważyć śrubki (mocowania koła zamachowego)+zwazyć śrubki zacisku sprzęgła następnie zamontować zacisk sprzęgła i ponownie wyważyć statycznie i dynamicznie,mój zacisk sprzęgła Lukasa w czasie wyważania ,były znaczne odchyły od normy,szlifierz w obudowie docisku sprzęgła walnoł 3-4 dziury

  • Pc-expertus kierowca auta evasion 2.1TD (gość)

    przed składaniem należy zważyć tłoki z pierscieniami (lepiej bez) bo można przegrzać! zważyć korbowody

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości