Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36344 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Dodge Caliber kontra Seat Toledo

Data publikacji: Autor: Jarosław Zgirski

Fot. Jarosław Zgirski: „Wszystko oprócz pokory” – reklamowy slogan wiernie oddający stylistykę auta To porównanie nie jest typowe, bo oba auta w gamie modelowej poszczególnych marek to oryginały.

Obecne porównanie nie jest typowe, bo oba auta w gamie modelowej poszczególnych marek to oryginały. Czy ktoś widział tak wielki gabarytowo samochód kompaktowy, jak Dodge Caliber? A czy ktoś pamiętający Toledo jako klasycznego sedana przewidziałby, że teraz ten model stał się praktycznie hatchbackiem? Fot. Jarosław Zgirski: „Wszystko oprócz pokory” – reklamowy slogan wiernie oddający stylistykę auta

 

Projektując nowego Dodge’a Amerykanie poszli zupełnie inną drogą, niż Hiszpanie. Pokazali, że auto może mieć rasowy charakter, zerwać z wzorniczą nudą i stylizacją wnętrza. Gdy Dodge Caliber wchodził na rynek otwarcie mówiono: „wszystko oprócz pokory”.

 

Przy nim Toledo sprawia wrażenie samochodu poprawnie zaprojektowanego, ale nie mniej oryginalnego, żeby nie Fot. Jarosław Zgirski: Sylwetka Toledo, mimo typowo rodzinnych rozwiązań nadal ma sportowy charakter powiedzieć kontrowersyjnego.

 

Cechy szczególne

 

Caliber stylizacją nawiązuje do sprawdzonych wzorów PT Cruiser’a – jest typowo amerykańskim autem, z potężnym, czterodzielnym grillem i masywnymi nadkolami. Sprawia wrażenie, większego i potężniejszego niż jest w rzeczywistości.

 

Caliber to kwintesencja Ameryki, z jej umiłowaniem do krążowników szos, pick-up’ów i potężnych ciężarówek. Seat Toledo to również samochód, zrywający z dotychczasową tradycją sedana. Jest znacznie wyższy Fot. Jarosław Zgirski: od poprzednika, dzięki czemu zwiększyła się przestrzeń wewnątrz pojazdu, nad głowami i w bagażniku.

 

Konfrontacja na pojemności bagażnika wypada lepiej dla Seata. Przy pięcioosobowej rodzinie na pokładzie, zabierze więcej bagażu od Dodge’a. Caliber ma dodatkowo przesuwaną tylną kanapę, dzięki której pojemność bagażnika spada poniżej 300 l.

 

Za to pasażerowie drugiego rzędu będą mogli podróżować w komforcie, bo oparcie kanapy jest także regulowane. Ilość miejsca na przednich fotelach w obu autach jest wystarczająca i zapewniająca wygodną jazdę. Jedynie pod względem Fot. Jarosław Zgirski: Tył samochodu to najbardziej dyskusyjna część Seata Toledo wyprofilowania foteli Seat, ze względu na silne, w przypadku tej marki akcenty sportowe, plasuje się wyżej od rywala – trzymanie boczne jest wręcz wzorcowe.

 

Standardowe wyposażenie w obu autach jest podobne, ale w Seacie obejmuje elementy, których próżno szukać u rywala: dwustrefową, automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz CD, elektrycznie składane lusterka boczne, czujniki deszczu oraz Fot. Jarosław Zgirski: Szare plastiki i nie najlepsza jakość wykończenia to zdecydowany minus Dodge’a ciśnienia w oponach.

 

Caliber za to „puszcza oko do ludzi młodych” – to dla nich dolny schowek jest praktyczną lodówką na napoje, podświetlane są uchwyty na kubki, a tylną lampkę po demontażu można użyć jako latarkę.

 

Dodatkowym gadżetem (w opcji za 2900 zł) jest system Musicgate Power, składający się z ośmiu głośników oraz subwoofera w bagażniku.

Seat Toledo pod tym względem jest bardziej spokojny, za to posiada znacznie lepsze wykończenie wnętrza.

Fot. Jarosław Zgirski: Uporządkowany kokpit Toledo bardzo przypomina deskę rozdzielczą Altei  

Silniki

 

Dodge Caliber może mieć pod maską trzy jednostki napędowe: dwa silniki benzynowe o pojemności 1,8 l/ 150 KM i 2,0 l /156 KM oraz diesel 2.0 CRD/140 KM. Ten ostatni motor pochodzi z półki Volkswagena, a nie jak dotychczas Mercedesa. Sercem Seata Toledo też jest turbodiesel 2.0 o tej samej mocy, ale z oznaczeniem TDi.

 

Caliber jest bardziej hałaśliwy od Toledo, co zapewne jest spowodowane zmienioną charakterystyką pracy jego silnika.

Zużycie paliwa w obu samochodach jest bardzo podobne, zarówno Toledo, jak i Caliber z tymi Fot. Jarosław Zgirski: Pojemność bagażnika Calibera można zmieniać, przesuwając tylną kanapę silnikami oszczędnie gospodarują olejem napędowym. W Seacie Toledo oprócz dwulitrowego diesla jest dostępny słabszy, o pojemności 1,9 l/115 KM oraz dwa silniki benzynowe: 1.6 16V/102 KM oraz 2.0 Fsi/150 KM.

 

Wrażenia z jazdy

 

Dodge Caliber to samochód, który na pewno robi wrażenie na otoczeniu, dlatego poruszając się nim drogami mało kto nie zwrócił na niego uwagi. Wrażenie robił piorunujące, dzieląc przy okazji gapiów na zwolenników i przeciwników tego rodzaju stylizacji.

 

Nieco mniej widowiskowy był Seat Toledo, tyle, że to właśnie nim jeździło się najprzyjemniej. Wielowahaczowe tylne zawieszenie, znane z Golfa V i Audi A3, także w Toledo Fot. Jarosław Zgirski: Atutem Toledo jest duży, dwukomorowy kufer sprawuje się znakomicie. Nawet w ciasnych zakrętach auto nie zachowuje się nerwowo, a tendencję do wyjeżdżania przodem na zewnątrz zakrętu można łatwo opanować. Sprężyście reaguje, podczas przejazdu przez wyboje i poprzeczne nierówności.

 

Pod tym względem Caliber pozostaje w tyle, choć jego miękkie zawieszenie nie zawsze jest mankamentem, biorąc pod uwagę stan naszych dróg. Nie jest to jednak samochód, który polecilibyśmy do szybkiego pokonywania zakrętów. Na dodatek powyżej 120 km/h w kabinie robi się głośno – to zasługa dużych oporów powietrza.

 

Obaj rywale pozwalają na swobodne wyprzedzanie na trasie, dynamika silników zadowala zarówno podczas dłuższych wojaży, jak i w normalnym ruchu miejskim. Przy pełnym wykorzystaniu miejsca na przedniej i tylnej kanapie nieco większym komfortem podróży poszczycić się może Seat. Za to Caliber daje pasażerom nieco większe możliwości wykorzystania kabiny, dzięki praktycznym schowkom i wnękom.

 

Podsumowanie

 

Dodge Caliber i Seat Toledo to auta ekscentryczne. Seat Toledo, pomimo kontrowersyjnej sylwetki świetnie spełnia rolę samochodu rodzinnego, pojemnego i bezpiecznego. Dodge Caliber to powiew stylizacji rodem z dawnych, dobrych lat amerykańskiej hossy motoryzacyjnej. Polubią go szczególnie ci, którzy lubią wyróżnić się z tłumu innych aut. Młodym spodobać się mogą obszerne wnętrze, pomysłowe gadżety i nie najwyższa cena, przy której nieco zbledną niektóre niewątpliwe wady tego pojazdu.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Dodge Caliber

Seat Toledo

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

                      Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Dodge Caliber

Seat Toledo

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/R

4/16/R

Pojemność skokowa (cm3 )

1968

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

140/4000

140/4000

Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

310/2500

320/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,3

10

Prędkość maksymalna (km/h)

200

201

Pojemność bagażnika (l)

296/1013

500/1440

Pojemność zbiornika paliwa (l)

51

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,2/7,8

6,0/7,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

441/180/153

446/177/157

Rozstaw osi (cm)

263

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

94 400

109 200

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Dodge Caliber SXT

Seat Toledo Stylance

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja

S

S

Radioodtwarzacz z CD

2400 zł

S

S- wyposażenie standardowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Mściciel

    Ja p...... ale kaszany dwa garbate mastodonty i jeszcze jeden bordowo srebrny o wyglądzie wc po wybuchu

  • Mściciel

    I taki szmelc tyle kasy !!!!!

  • Maryan

    ale się uchachałem.......

  • darry dooman

    niezly kibel, ten sam caliber w usa w wersji sxt kosztuje 15,985$ to pomnozmy x 2.90pln= okolo 48tys pln...masakra... dla ciekawskich ceny na stronie http://www.dodge.com/en/caliber/index.html

  • darry dooman

    aha, poza tym wersja sxt w usa ma w standardzie cd player!

  • juniores

    strasznie prosta ta deska calibra. przy takim aucie kufer niecałem 300 litrów do rzeczywiście mankament - tyle mają teraz auta segmentu B. za 100 tys. można miec auta mniej dziwaczne, ale segment wyżej

  • juniores

    darry dorman - zapomniałeś dodac naszą akcyze, cło, VAT

  • darry dooman

    po pierwsze przekreciles moja xywe... po drugie: WARTOŚĆ SAMOCHODU: 16000 USD CŁO: +10% 17600 USD AKCYZA: +3.1% 18145.6 USD VAT: +22% 22137.63 USD SUMA CAŁKOWITA: 22137.63 USD i tak wychodzi taniej;) + koszt transportu okolo 1000$

  • darry dooman

    trzecia sprawa juniores: prosta deska to zaleta, jak widze pokrecone deski aut z europy to mnie napawa smiechem co mial na celu uzyskac projektant, kojarza mi sie z tanimi i tandetnymi swiecacymi i gadżeciarskimi mini-wiezami jakie sprzedaje sie w marketach a ludzie to kupuja o zgrozo. dlaczego np sprzet hifi wysokiej klasy wyglada prosto...nie ma tysiaca swiecacych przyciskow i innych dupereli? dla mnie to zaleta prosta deska, w ktorej bez problemu sie odnajde...

  • darry dooman

    poza tym nie uwazam tego dodga za fikusnego, fikusny to jest ten seat, jest nim np renault avantime, citroen...dodge ma ksztalty jak najbardziej normalne, tyle ze jest duzy a europa nie jest przyzwyczajona do takich aut...

  • Behemon

    Pytanie konkursowe. Który jest brzydszy?

  • marcel

    Ceny części: dodge ++++; trwałość: dodge ++ i wiele innych. Cena jest konkurencyjna, wykonanie co do cytryny o niebo lepsze.

  • radomir

    Odpowiedź na pytanie konkursowe Bohemona: brzydrzy jest pewnie twój samochód,mam wrażenie że golf lub jakaś corolla,bo to auta dla przeciętniaków,które przy dodge caliber wyglądają jak mathboxy. Mściciel widzę że też jesteś zwolennikiem aut dla emerytów:)Pozdrawiam i zachęcam do jazdy próbnej dodgem na szosie i w lekkim terenie.

  • radomir

    Zalety dodga:z założenia auto klasy kompaktowej-tak naprawdę pełnowymiarowy SUV(lub jak kto woli nowa klasa aut crossover),sprawdzona jednostka VW TDI 140 KM(we wnętrzu jest ciszej niż w golfie,Octavii czy Altei z tą samą jednostką), 5 gwiazdek w amerykańskich testach zderzeniowych NHTSA,dobra relacja ceny,jakości i wyposażenia...no i to pierwsze wrażenie budzące skrajne emocje...na mnie super

  • enzofxx T

    Mało tego prawdziwego amerykańskiego stylu ale jest super

  • aliiiiii

    Mam wrażenie, że krytycy nie widzieli tego autka z bliska. Jest dożo mniejsze niż się wydaje z kształtu. To magia jakaś. Jak się zbliżyłem odeszły mnie obawy o parkowanie, spalanie... Jak się dowiedziałem, że ma silnik "made in Germany" z Passata, czy Golfa - będzie mój! Nie lubię zwracać na siebie uwagi, ale jak myślałem o kupnie auta i wyborze między... - sami wiecie. Trudno! Więcej miejsca, wyższy punkt widzenia, ładna stylistyka. No i te koła! Wymyślili je na Polskie drogi. Bingo!

  • Andrzej (gość)

    seat sreat, caliber to śliczne auto z rysami suv-a, wiadomo każdy ma swoje zdanie ale dla mnie Caliber wygrywa z tym seatem

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Dodge Caliber dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

SEAT Toledo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Dodge Caliber Cena