Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

Dom cylindrami podszyty

Data publikacji: Autor: Michał Kij

fot. producentów Dla kierowcy zawodowego kabina ciężarówki jest restauracją, hotelem i biurem.

 Gdy przez wiele godzin trzymasz pod butem 400 koni i masz czasem wrażenie, że na kierownicy utrwaliły się twoje odciski palców, kabina nie może być tylko miejscem pracy. fot. producentów

 

Musi spełniać wiele innych potrzeb, również tych z pozoru trywialnych. Powinieneś móc wyprostować gnaty, coś zjeść i się napić. Dobrze, gdy nie musisz męczyć się w upale lub w zimnie. Łączność ze światem i innymi kierowcami to podstawa.

 

fot. producentów Bezkonkurencyjne są kabiny amerykańskich trucków. W kraju, gdzie nie ma tak restrykcyjnych ograniczeń w rozmiarach ciężarówek jak w Europie, kabiny często przypominają małe saloniki. Bajecznie wyposażone, z dobrym sprzętem grającym, telewizorami, a ostatnio również odtwarzaczami DVD i laptopami. Na naszym kontynencie jedyną ciężarówką oferującą podobny komfort jest od niedawna Scania z kabiną typu Longline.

 

 

fot. producentów Europejscy kierowcy muszą zadowalać się ciaśniejszym miejscem pracy. Na szczęście przepisy wyeliminowały w dalekim transporcie tak zwane „kurniki”, czyli krótkie kabiny z miejscem do spania w nadbudówce na dachu. To był koszmar. Do szczęściarzy mogą się zaliczać ci, którzy jeżdżą Renault Magnum. W tym samochodzie kabina jest całkowicie odizolowana od silnika i ma zupełnie płaską podłogę. Niestety, za ciszę i swobodę wyprostowania się, płaci się niewygodną wspinaczką po kilku stopniach.

 

fot. producentów Niektórzy kierowcy wolą tradycyjne kabiny, w których na podłodze, między fotelami jest niewielki tunel. Mówią, że po kabinie i tak się raczej nie chodzi, a korzystając z tunelu łatwiej sięgnąć do wysoko położonych schowków czy wejść na leżankę. Miejsca do spania to pięta achillesowa europejskich ciężarówek. Batalia między producentami toczy się dosłownie o każdy centymetr. I choć z każdym nowym modelem rozmiary i grubość materacy zwiększają się, to życzenie „miłych snów” spełni się raczej tylko kierowcom najwyżej średniego wzrostu i takiej też tuszy.

 

Pod leżanką zwykle jest duży schowek lub lodówka. W kabinach z wysokim dachem dość obszerne schowki udaje się wygospodarować nad przednią szybą. fot. producentów Czasem można tam umieścić mikrofalówkę. Zasadą jest, że tablica rozdzielcza wygina się, jak gdyby obejmując kierowcę. Dzięki temu ma on pod ręką nie tylko mechanizmy sterowania czy radio, ale również miejsce na przekąskę i napój. Dla zawodowca bardzo ważne jest, aby mógł w każdej chwili sięgnąć po „gruszkę”, czyli mikrofon do radia CB. Nawet w dobie telefonów komórkowych i systemów nawigacyjnych radio CB jest niezastąpione. Pozwala ostrzegać o korkach czy zaczajonych na drodze „miśkach z suszarkami” i „krokodylach”, czyli policjantach i zielono umundurowanych inspektorach Inspekcji Transportu Drogowego. Aby łatwiej się porozumiewać, niektórzy kierowcy umieszczają za szybą tabliczkę z imieniem lub pseudonimem.

 

fot. producentów Coraz bogatsze staje się wyposażenie służące przekazywaniu informacji i rozrywce. Rozpowszechnia się klimatyzacja. Polepsza się poziom wykończenia kabin. Za dopłatą oferowana jest skórzana tapicerka czy drewnopodobne okleiny. DAF zapoczątkował nową modę projektując tablicę rozdzielczą przypominającą kształtem tę, znaną z samochodów osobowych. Systemy wspomagania pozwalają montować mniejsze, bardziej wygodne kierownice. Drążki zmiany biegów coraz bardziej przypominają dżojstiki. Ostatnio rozpowszechniają się zautomatyzowane skrzynie przekładniowe, które dostarcza głównie firma ZF. Są równie łatwe w obsłudze jak klasyczne „automaty”. Z pomocą tym, którzy chcą udoskonalić, czy upiększyć swoją ciężarówkę przychodzą wyspecjalizowane firmy tuningowe.

 

Pomyśleć, że kiedyś kierowcy Starów dostawali wraz z ciężarówką służbowe baranie kożuchy, a bez termosu trudno było napić się w drodze czegoś ciepłego.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości